Jak dobrze kupić auto używane z gazem LPG

Używany samochód z zamontowaną już instalacją gazową to idealne rozwiązanie dla osób, które chcą cieszyć się oszczędnościami od momentu nabycia pojazdu.

LPG kusi niskimi kosztami eksploatacji, ale trzeba uważać kupując auto z instalacją
LPG kusi niskimi kosztami eksploatacji, ale trzeba uważać kupując auto z instalacjąTymon MarkowskiEast News

Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie auta, aby faktycznie tak było?

1. Wpis do dowodu rejestracyjnego

Pierwszą kwestią, jaką musimy sprawdzić przy zakupie jest to, czy instalacja LPG została wpisana do dowodu rejestracyjnego samochodu. Jest to warunek konieczny, gdyż w innym przypadku - bez demontażu całej instalacji - nie dokonamy corocznego przeglądu technicznego!

2. Data montażu

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, kiedy instalacja LPG została zamontowana. "Warto mieć na uwadze fakt, że w przypadku, gdy montaż miał miejsce bezpośrednio przed sprzedażą samochodu, pod maską może znajdować się system niskiej jakości, mający na celu jedynie uatrakcyjnienie oferty. Jeżeli instalacja jest stara - może stanowić to przyczynę sprzedaży samochodu i w niedługim czasie oznaczać konieczność wymiany podzespołów systemu na nowe"- mówi Marek Bezubik z firmy AC S.A. produkującej systemy LPG/CNG marki STAG.

3. Niezbędna dokumentacja

Kolejnym krokiem jest upewnienie się, czy osoba sprzedająca pojazd posiada wszelkie niezbędne dokumenty instalacji: atest zbiornika gazowego oraz wyciąg ze świadectwa homologacji. Należy sprawdzić również ważność legalizacji butli - jeżeli termin upływa w niedługim czasie, warto negocjować cenę pojazdu, gdyż zakup nowej lub ponowne wyrobienie legalizacji to koszt rzędu kilkuset złotych (od około 300 w górę w zależności od wielkości i rodzaju zbiornika).

4. Serwis instalacji

Duże znaczenie ma również fakt, czy poprzedni właściciel samochodu regularnie serwisował instalację, gdyż wizyty w wyspecjalizowanych warsztatach wydłużają żywotność systemu. W tym przypadku warto dowiedzieć się także, czy właściciel nie próbował oszczędzać na naprawach - można to sprawdzić na podstawie wyglądu poszczególnych elementów pod maską samochodu, np. wiszących na przewodach części instalacji autogaz czy nieprecyzyjnie i niestarannie zamocowanych komponentach.

5. Praca silnika

Nie bez znaczenia pozostaje także zweryfikowanie, czy silnik poprawnie działa zarówno na benzynie, jak i gazie.

- Warto wiedzieć, że pojazd na LPG, w którym znajduje się uszkodzony układ zasilania benzyną, nie będzie prawidłowo pracował na gazie! W przypadku pracy silnika na LPG, należy upewnić się, czy nie pojawiają się problemy z przełączaniem zasilania benzynowego na gaz, czy podczas jazdy nie są odczuwalne szarpnięcia lub nieprawidłowości w pracy silnika, a także czy nie zapala się kontrolka "check engine". Jeżeli wykryjemy nieprawidłowości w funkcjonowaniu silnika, powinniśmy udać się do warsztatu w celu zdiagnozowania pojazdu. Takie działanie z całą pewnością zaoszczędzi nam stresu i wydatków związanych z późniejszą naprawą samochodu" - dodaje Marek Bezubik.

6. Historia serwisowa samochodu

Nie można też zapominać, że instalacje gazowe montowane są z reguły przez kierowców, którzy - za wszelką cenę - starają się zminimalizować koszty utrzymania samochodu. Oszczędności serwisowe mogą jednak szybko odbić się na ogólnej kondycji pojazdu.

Dobrą praktyką jest wizyta na stacji diagnostycznej i dokonanie standardowego przeglądu technicznego. Ten pozwoli nam rozeznać się w stanie poszczególnych układów: zawieszenia, kierowniczego i hamulcowego. Poprośmy też diagnostę o zbadanie składu spalin. Większe odchylenia od normy świadczyć mogą np. o - kosztownym - wypaleniu katalizatora czy nadmiernym zużyciu oleju (np. wypalone gniazda zaworowe spowodowane długą jazdą na LPG lub instalacją gazową niskiej jakości).

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas