Jak dbać o akumulator w aucie? Teraz jest dobry moment na sprawdzenie
Większość kierowców problemy z akumulatorem dotykają zimą i jesienią, kiedy temperatury, szczególnie rano, spadają, a samochód nie daje się uruchomić. Właśnie początek jesieni to dobry moment na to, by sprawdzić, jaki jest stan akumulatora i zapobiec ewentualnym problemom. Jak dbać o akumulator i co sprawdzić?
Akumulator w samochodzie odpowiada za dostarczanie energii elektrycznej niezbędnej do uruchomienia silnika, jak również za działanie wszystkich systemów elektronicznych. Wbrew pozorom, właśnie latem, ze względu na wysokie temperatury, akumulator jest narażony na trudniejsze warunki - mogą one spowodować, że zimą akumulator szybciej odmówi posłuszeństwa. Z tego powodu nawet odłączenie akumulatora nie sprawi, że nie będzie on trafił swoich właściwości, bowiem będą w nim zachodzić reakcje chemiczne, które zmniejszają jego sprawność. Z kolei, gdy auto długo pozostaje na postoju, energię z akumulatora pobierają różnego rodzaju czujniki, sterowniki czy elementy wyposażenie takie jak alarm. Zabójcze dla akumulatora są także podróże na krótkich odcinkach, kiedy alternator nie ma szansy na to, by doładować go do odpowiednio poziomu. Warto przynajmniej raz na jakiś czas wybrać się na dłuższą trasę, aby akumulator mógł się odpowiednio doładować.
Kontrola naładowania akumulatora
Pierwszą i najważniejszą rzeczą, o której należy pamiętać, jest regularna kontrola stanu naładowania akumulatora. Poziom naładowania można sprawdzić za pomocą urządzenia zwanego multimetrem, który mierzą napięcie. W pełni naładowany akumulator w stanie spoczynku powinien mieć napięcie w granicach 12,4-12,6 V. Jeżeli napięcie spadnie do 12,2-12,3 V, konieczne jest jego doładowanie.
Należy także pamiętać o sprawdzaniu napięcia ładowania, które generuje alternator. Zbyt niskie lub zbyt wysokie napięcie może wpłynąć na żywotność akumulatora. Prawidłowe napięcie powinno wynosić od 13,8 do 14,4 V podczas pracy bez obciążenia. Problemy z alternatorem mogą wynikać z uszkodzonych diod, paska napędowego lub samego alternatora.
W sezonie zimowym szczególnie ważne jest minimalizowanie obciążeń elektrycznych pojazdu podczas rozruchu. Przed uruchomieniem silnika warto wyłączyć wszystkie zbędne urządzenia elektryczne, takie jak radio, klimatyzacja czy światła. Dzięki temu akumulator będzie miał więcej energii na uruchomienie silnika.
Uwaga na brud w akumulatorze
Inną przyczyną rozładowania mogą być uszkodzone lub skorodowane przewody, które mogą prowadzić do słabego przewodzenia prądu, co z kolei wpływa na ładowanie akumulatora. Regularne kontrolowanie stanu przewodów i złączek oraz ich czyszczenie może zapobiec takim problemom.
Ważnym aspektem dbania o akumulator jest również regularne czyszczenie jego biegunów. Z czasem na biegunach może gromadzić się nalot, który utrudnia przepływ prądu. Należy go regularnie usuwać za pomocą specjalnych środków przeznaczonych do czyszczenia akumulatorów. Dbanie o czystość styków, zapewnia lepsze przewodzenie prądu i zmniejszasz ryzyko problemów z ładowaniem.
Ile może wytrzymać akumulator?
Nie da się jednoznacznie określić, przez jaki czas akumulator będzie służyć - to zależy od warunków eksploatacji, pojazdu, jego wyposażenia i działania innych podzespołów. Przyjmuje się, że akumulator powinien wytrzymać co najmniej 3 lata, ale są i takie, które działają nawet po dziesięciu.
Jak dobrać akumulator do auta?
Przede wszystkim, warto zwrócić uwagę na pojemność akumulatora, która jest wyrażana w amperogodzinach (Ah). Powinna być zgodna z zaleceniami producenta pojazdu - zbyt mała pojemność może prowadzić do szybkiego rozładowania, natomiast zbyt duża niekoniecznie przyniesie korzyści, a nawet może obciążyć alternator.
Kolejnym ważnym parametrem jest prąd rozruchowy, który określa zdolność akumulatora do uruchamiania silnika w niskich temperaturach. Im wyższy prąd rozruchowy, tym łatwiej akumulator poradzi sobie w trudnych warunkach, takich jak mróz. Warto więc wybierać akumulator o prądzie rozruchowym odpowiednim dla warunków klimatycznych i rodzaju silnika - większe silniki diesla wymagają mocniejszych akumulatorów niż mniejsze jednostki benzynowe.
Należy także zwrócić uwagę na wymiary akumulatora, ponieważ nie każdy model zmieści się w przestrzeni przewidzianej przez producenta auta. Akumulator musi idealnie pasować do uchwytów i miejsca montażu. Ważne są również bieguny akumulatora - ich położenie musi być zgodne z wymaganiami technicznymi samochodu.
Nie bez znaczenia jest również rodzaj akumulatora. W przypadku aut z systemem start-stop konieczne będzie zastosowanie akumulatora typu AGM lub EFB, które są przystosowane do częstego rozruchu i wyłączania silnika. W tradycyjnych samochodach z silnikami benzynowymi lub diesla bez takiego systemu wystarczą klasyczne akumulatory kwasowo-ołowiowe.