Historyczny moment. O północy zniknęły bramki poboru opłat

Paweł Rygas

Oprac.: Paweł Rygas

O pólnocy wyłączony został manualny pobór opłat na państwowych odcinkach autostrad. Od tego momentu opłaty autostradowe przejął elektroniczny system e-TOLL.

Bramki na państwowych autostradach to już historia!
Bramki na państwowych autostradach to już historia!Informacja prasowa (moto)

Od środy 1 grudnia otwarte zostały szlabany na państwowych płatnych odcinkach A2 i A4. Kierowcy pojazdów lekkich mogą płacić za przejazd za pomocą aplikacji e-TOLL lub e-biletu autostradowego. Wyłączony został manualny system poboru opłat. 

e-TOLL. W których miejscach zniknęły bramki?

Zmiana oznacza, że przejazd aut osobowych i motocykli na A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica będzie się odbywał bez konieczności zatrzymywania się przed szlabanami w tzw. trybie free flow.  

Kierowcy za przejazd państwowymi autostradami płacą:

  • e-biletem autostradowym, który mogą kupić w nowej aplikacji e-TOLL PL Bilet,
  • w aplikacjach partnerów systemu e-TOLL
  • w sieci dystrybucji stacjonarnej partnerów (stacje benzynowe)
  • za pomocą urządzeń pokładowych OBU/ZSL przekazujących dane geolokalizacyjne do systemu e-TOLL.

Zmiany dotyczą wyłącznie dwóch odcinków autostrad zarządzanych przez GDDKiA: A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica. Na pozostałych odcinkach autostrad koncesyjnych, czyli A1, A2 i A4 nie są wprowadzane żadne zmiany co do sposobu płatności za przejazd.  Według administracji skarbowej dzięki zmianie systemu poboru opłat i likwidacji szlabanów w miejscach, gdzie dotychczas pobierano opłaty manualnie, nie będą tworzyć się zatory, które powstawały głównie w okresie wakacyjnym i w weekendy. 

Co to jest e-Bilet i jak go kupić?

E-bilet autostradowy można nabyć z 60-dniowym wyprzedzeniem. Okres jego ważności to 48h od zadeklarowanej daty i godziny rozpoczęcia podróży. W przypadku zmiany planów bilet można zwrócić przed zadeklarowaną godziną rozpoczęcia podróży.  Dostępne są dwie formy e-biletu autostradowego: elektroniczna oraz papierowa. W przypadku obu form wymagane jest podanie minimalnego zakresu danych do naliczenia opłaty za przejazd autostradą. To:

  • numer rejestracyjny pojazdu,
  • data i godzina rozpoczęcia przejazdu autostradą
  • szczegóły planowanej do pokonania trasy 

Zakup e-biletu autostradowego możliwy jest w nowej rządowej aplikacji e-TOLL PL Bilet oraz w aplikacjach udostępnionych przez przedsiębiorców, z którymi KAS zawarł umowy partnerskie, lub w punktach stacjonarnych na wybranych stacjach PKN Orlen i Lotos.   Z kolei opłata za przejazd w aplikacji e-TOLL PL naliczana jest na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu, które są transmitowane do systemu e-TOLL. W przypadku awarii urządzenia przekazującego, dane będzie można zadeklarować w internetowym koncie klienta. W sytuacjach wyjątkowych, np. gdy pojazd uczestniczy w akcji ratowniczej, opłatę można wnieść trzy dni po zakończeniu przejazdu.  

Opłaty autostradowe: jakie kary dla opornych?

W związku ze zmianą systemu poboru opłat, od 1 grudnia br. na Placach Poboru Opłat (PPO) na autostradach A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica obowiązuje nowa organizacja ruchu. Na PPO Stryków i PPO Żdżary kierowcy mają korzystać z trzech skrajnych, prawych pasów wjazdowych i wyjazdowych. Na PPO Żernica i PPO Karwiany kierowcy korzystają z czterech skrajnych, prawych pasów wjazdowych i wyjazdowych.  

Do sprawdzania prawidłowości wnoszenia opłat służą urządzenia kontrolne zainstalowane w miejscach wjazdu i wyjazdu z autostrad oraz w pojazdach wykorzystywanych do kontroli poboru opłat drogowych.  a jazdę po państwowych odcinkach A2 i A4 bez wniesienia opłaty za przejazd nakładana jest opłata dodatkowa w wysokości 500 zł z terminem płatności 14 dni. Jeżeli opłata dodatkowa zostanie wniesiona w ciągu 7 dni od daty doręczenia wezwania, jej wysokość jest obniżona do 400 zł. Opłata dodatkowa nie będzie pobierana, jeśli w ciągu trzech dni od zakończenia przejazdu opłata zostanie wniesiona poprzez zakup e-biletu autostradowego.

Mandatem karnym zagrożone jest również działanie kierowcy mające na celu uniemożliwienie właściwego odczytu tablic rejestracyjnych pojazdu (zakrywanie, ozdabianie, dodawanie dodatkowych znaków itp.)

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas