Hamowanie na śliskiej nawierzchni - jak to robić prawidłowo? Są dwa sposoby

Oblodzona lub zaśnieżona nawierzchnia to wyzwanie dla aut i kierowców. Hamowanie na śliskiej drodze wymaga wyczucia i wiedzy, podpowiadamy, jak robić to skutecznie.

Hamowanie na śliskiej nawierzchni to trudny manewr
Hamowanie na śliskiej nawierzchni to trudny manewr123RF/PICSEL

Hamowanie to jedna z najważniejszych czynności podczas jazdy samochodem. Pozwala nam na bezpieczne zatrzymanie się przed przeszkodą lub uniknięcie kolizji. Jednak na śliskiej drodze hamowanie może być znacznie trudniejsze i niebezpieczniejsze.

Dlaczego hamowanie na śliskiej drodze jest trudniejsze?

Na śliskiej drodze skuteczność hamowania jest mniejsza niż na suchej drodze. Dzieje się tak dlatego, że opony mają mniejszą przyczepność do nawierzchni. Podczas hamowania koła mogą zablokować się i stracić przyczepność. Wtedy auto wpada w niekontrolowany poślizg.

Jak bezpiecznie hamować na śliskiej drodze?

Aby bezpiecznie hamować na śliskiej drodze, należy przestrzegać następujących zasad:

  • Dostosuj prędkość do warunków atmosferycznych. Jeśli na drodze jest ślisko, jedź wolniej niż zwykle.
  • Zachowaj odpowiedni odstęp od poprzedzającego pojazdu. Dzięki temu będziesz mieć więcej czasu na reakcję w razie nagłego hamowania.
  • Hamuj wcześniej niż zwykle. Na śliskiej drodze potrzebujesz więcej czasu, aby zatrzymać samochód.

Jak sprawdzić przyczepność?

Poziom przyczepności można sprawdzić np. podczas hamowania czy ruszania. Jeśli nawet po delikatnym wciśnięciu gazu koła buksują oznacza to, że nawierzchnia jest śliska i opony walczą o przyczepność. W bezpiecznych warunkach, na prostej i pustej drodze, możesz też rozpędzić samochód do niewielkiej prędkości i stanowczo wcisnąć pedał hamulca. Jeśli Twój samochód wyposażony jest w system ABS i pod pedałem hamulca czujesz wibracje, oznacza to, że jest ślisko i system przeciwdziała zablokowaniu się kół. Natomiast jeśli jedziesz autem bez ABS-u koła się blokują, a auto sunie nieznacznie tylko zwalniając. Pamiętaj, żeby takie próby przeprowadzać tam, gdzie nie ma innych aut, przeszkód czy pieszych.

Hamowanie pulsacyjne - tylko jeśli jedziesz autem bez systemu ABS

Pierwsza szkoła hamowania na śliskim pochodzi z czasów, gdy większość aut nie była wyposażona w system ABS. Hamowanie pulsacyjne to naprzemienne wciskanie i odpuszczanie pedału hamulca - to drugie robimy wtedy, gdy koła stracą przyczepność i się zblokują. Chwilowa przerwa w hamowaniu pozwoli odzyskać przyczepność i utrzymać możliwość kierowania autem (skręcania). Jeśli bowiem dojdzie do zablokowania się kół w czasie hamowania kierowca traci możliwość nadawaniu autu kierunku - auto przestaje reagować na ruchy kierownicą.

Hamowanie z ABS-em na śliskiej nawierzchni

Większość współczesnych samochodów wyposażona jest w system ABS (Anti-lock Braking System). System ABS zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania. Dzięki temu samochód pozostaje stabilny i kierowca ma większą kontrolę nad pojazdem.

Jeśli Twój samochód jest wyposażony w ABS, nie musisz wykonywać hamowania pulsacyjnego. Wystarczy, że mocno i równomiernie naciśniesz pedał hamulca. System ABS sam dostosuje siłę hamowania do warunków na drodze. Jeśli jadąc autem z ABS-em będziemy hamować pulsacyjnie, droga hamowania się wydłuży.

Jak zapobiec poślizgowi w czasie hamowania?

Jazda po śliskiej nawierzchni wymaga większego wyczucia i uwagi kierowcy. Wszystkie ruchy kierownicą oraz operowanie pedałami gazu, hamulca i sprzęgła, a także skrzynią biegów powinny być łagodne. Nie wciskaj hamulca ani sprzęgła w zakręcie, bo może to doprowadzić do poślizgu nadsterownego, czyli takiego, gdy tył auta zaczyna się obracać. Podczas jazdy na śliskim trzeba też lepiej przewidywać i zachowywać większy dystans od poprzedzających nas pojazdów.

"Wydarzenia": Trzy ofiary śmiertelne jazdy pod prądPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas