Dziwny pył osiada na autach w Polsce. Trzeba szybko reagować
Zjawisko znane jako kalima, czyli pył oraz piasek nawiewany do Europy z Sahary, ponownie zawita do Polski. Chociaż efekty jego nadejścia nie są groźne dla ludzi, ucierpieć mogą nasze samochody
Kalima, znana również jako mgła saharyjska, to zjawisko atmosferyczne polegające na napływie ciepłego i suchego powietrza z Sahary na tereny Europy - także Polski. Jego nadejście kojarzy się przede wszystkim z uciążliwym pyłem, który może mieć również negatywny wpływ na samochody.
Zwykle to zjawisko jest widoczne na przełomie marca i kwietnia. Z symulacji i prognoz wynika, że duże ilości pyłu mogą pojawić się w Polsce, szczególnie w południowych i zachodnich województwach. Poza widocznym na autach czy oknach pyle, kalima objawia się też pomarańczowym niebem, a w razie opadów, tzw. czerwonym deszczem. Czy kalima jest groźna dla samochodów?
Kalima może uszkodzić lakier i silnik
Najbardziej widocznym efektem kalimy jest osadzanie się na karoserii i elementach samochodu drobnego pyłu saharyjskiego. Pył ten jest silnie brudzący i może prowadzić do:
- Zmatowienia lakieru: Drobne cząsteczki pyłu mogą zarysować lakier, powodując jego zmatowienie i utratę połysku.
- Uszkodzenia reflektorów: Pył może osadzać się na reflektorach, pogarszając widoczność podczas jazdy nocą.
- Zanieczyszczenia wnętrza: Pył może przedostawać się do wnętrza samochodu przez otwarte okna i nawiewy, powodując problemy alergiczne i pogarszając komfort jazdy.
Kolejnym problemem powodowanym przez pył może być postępująca korozja. Pył saharyjski zawiera sole i inne minerały, które mogą powodować korozję elementów metalowych samochodu, takich jak:
- Karoseria: Rdza może pojawić się na karoserii, szczególnie w miejscach, gdzie lakier jest uszkodzony.
- Układ wydechowy: Korozja elementów układu wydechowego może prowadzić do jego uszkodzenia i głośnej pracy.
- Felgi: Pył może osadzać się na felgach i powodować ich korozję, co może pogorszyć wygląd samochodu.
Warto także pamiętać, że lakiery współczesnych samochodów są cieńsze niż kiedyś i przez to mniej odporne na zarysowania.
Poza problemami związanymi z wyglądem samochodu drobinki piasku są szkodliwe także dla elementów układu napędowego. Silny wiatr towarzyszący kalimie może powodować zasysanie pyłu do układu dolotowego powietrza, co może prowadzić do:
- Zabrudzenia filtra powietrza: Zatkany filtr powietrza może pogorszyć osiągi silnika i zwiększyć zużycie paliwa.
- Zużycie silnika: Drobne cząsteczki pyłu mogą przedostawać się do silnika i powodować jego zużycie.
Jak chronić auto przed żółtym pyłem?
Najlepiej od razu po wystąpieniu tego zjawiska wybrać się myjnię bezdotykową. Oczywiście pod żadnym pozorem nie należy ścierać drobinek piasku na sucho, bo uszkodzą one lakier. Szczególnie niebezpieczne jest pozostawienie pyłu na samochodzie, który wraz z innymi zanieczyszczeniami (np. ptasimi odchodami czy sokiem z drzew) tworzy coś w rodzaju pasty ściernej. Nie można jej usunąć inaczej niż mechaniczne, co z pewnością nie pozostanie bez wpływu na wygląd lakieru. Najlepszym sposobem jest albo wizyta w profesjonalnej myjni albo przynajmniej skorzystanie z myjki wysokociśnieniowej i spłukanie zanieczyszczeń.
Dobrze też pomyśleć zawczasu o lakierze, szczególnie w przypadku nowszych aut. Nałożenie wosku lub ceramicznej powłoki ochronnej stworzy specjalną powłokę hydrofobową, która "zamknie" lakier i spowoduje, że drobinki np. piachu nie będą w niego wnikać.
Po intensywnej kalimie dobrze też skontrolować stan filtrów (powietrza i kabinowego), aby upewnić się, że są w dobrym stanie i spełniają swoją funkcję.