Dolewka oleju do silnika innej marki i rodzaju. Czy to w ogóle dozwolone?

W czasie wakacyjnych wyjazdów może się nagle okazać, że poziom oleju w silniku jest niski. Co zrobić, jeśli nie mamy w bagażniku dolewki? Czy jechać dalej czy na najbliższej stacji kupić inny olej i dolać do silnika? W tym artykule wyjaśnimy, czy różne oleje silnikowe można ze sobą mieszać.

Niewielkie zużycie oleju między wymianami jest normalnym zjawiskiem, dlatego czasem konieczna jest dolewka
Niewielkie zużycie oleju między wymianami jest normalnym zjawiskiem, dlatego czasem konieczna jest dolewka123RF/PICSEL

Bez oleju w silniku nie ma jazdy

Olej silnikowy to płyn, którego odpowiedni poziom jest krytycznie ważny dla bezawaryjnego działania silnika. Jego głównym zadaniem jest smarowanie ruchomych elementów silnika, a także odprowadzanie ciepła i zanieczyszczeń (np. osadów).

Dlatego obecność oleju silnikowego o odpowiednich parametrach oraz w odpowiedniej ilości, jest kluczowa dla utrzymania niezawodności układu napędowego w naszym samochodzie. Jednak wraz z eksploatacją samochodu poziom oleju silnikowego może się zmniejszać.

Niewielkie ubywanie oleju to normalne zjawisko

Nie zawsze jest to oznaka awarii, ponieważ wiele silników zużywa olej podczas pracy, w różnych ilościach. Warto wiedzieć, że żadna jednostka nie jest w pełni szczelna. Wynika to z luzów konstrukcyjnych oraz wad uszczelniaczy, których nieprzepuszczalność jest uwarunkowana temperaturą otoczenia. Często w nowych samochodach dochodzi do przedostawania się oleju do komór spalania.

Zwiększenie zużycia oleju może spowodować obecność turbosprężarki oraz wykorzystywanie pojazdu na krótkich trasach w warunkach miejskich.

Czasami może się okazać, że brakuje go na tyle, że trzeba będzie uzupełnić. Podczas jazdy w trasie jest to spory problem, ponieważ nie zawsze uda się kupić na stacji środek smarujący o tych samych parametrach. Wielu kierowców poszukuje wtedy odpowiedzi na pytanie - czy oleje silnikowe o różnych parametrach można ze sobą mieszać?

Mieszanie olejów silnikowych. Można, ale trzeba pamiętać o jednym

Kierowcy powinni zdawać sobie sprawę, że na rynku istnieje wiele rodzajów olejów silnikowych. Wyróżnia się oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne.

Najważniejszym parametrem każdego z nich jest lepkość. Jest ona oznaczana na przykład w następujący sposób - 5W30. Pierwsza liczba określa lepkość oleju w niskiej temperaturze, a druga liczba w temperaturze wysokiej.

Mieszanie olejów silnikowych jest możliwe i nie powinno zaszkodzić silnikowi. Pod warunkiem, że dolewamy środkiem o tej samej klasie lepkości oraz jakości. Czasami możliwa jest delikatna zmiana drugiej wartości, np. oleju z 10W40 na olej 5W40.

Oleje mineralne można łączyć tylko z olejami mineralnymi. Ta sama zasada dotyczy olejów półsyntetycznych i syntetycznych. Producent czy nazwa handlowa środka smarującego ma najmniejsze znaczenie.

Wlałem zły olej do silnika. Co się stanie?

Jeśli podczas dolewki dojdzie do pomyłki i zmieszają się dwa różne rodzaje olejów - np. mineralny z syntetycznym, konsekwencje mogą być fatalne. Przede wszystkim obniża się stabilność termiczna oleju i odkłada się więcej zanieczyszczeń.

W pewnym momencie taka mieszanina nie zapewni odpowiedniego smarowania silnika, co doprowadzi do poważnych uszkodzeń silnika, a nawet całkowite zatarcie. Dlatego przed dolewką należy się upewnić, jaki rodzaj oleju znajduje się w silniku. Warto zanotować sobie tę informację, ponieważ przyda się w momencie zakupu oleju na stacji benzynowej lub w sklepie.

Mitsubishi ASX po liftinguinteriaINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas