Prawidłowy poziom oleju na bagnecie. Jak oraz ile go wlać do silnika?
Właściwe utrzymanie poziomu oleju w silniku jest kluczowe dla jego prawidłowego działania i długowieczności. W rzeczywistości bowiem zarówno jego niedobór, jak i namiar mogą skutkować wieloma poważnymi problemami. Warto zatem poświęcić kilka minut, aby upewnić się, że poziom oleju jest odpowiedni. Jak to zrobić?
Regularna kontrola poziomu oleju jest kluczowa dla utrzymania silnika w dobrym stanie. Jego regularny poziom zapewnia bowiem odpowiednie smarowanie, chłodzenie i ochronę przed zanieczyszczeniami i korozją - to z kolei znacząco wydłuża żywotność jednostki. Zaniedbanie tej prostej czynności może prowadzić do kosztownych napraw i nieplanowanych przestojów samochodu.
Jak sprawdzić poziom oleju w silniku?
Sprawdzanie poziomu oleju w samochodzie jest stosunkowo prostym zadaniem, które można wykonać samodzielnie w kilku krokach. Przede wszystkim powinniśmy się upewnić, że auto stoi na płaskiej powierzchni. Następnie po otwarciu maski pojazdu powinniśmy odnaleźć tzw. bagnet oleju. Najczęściej wyróżnia się on żółtym lub czarnym chwytakiem. Po jego delikatnym wyciągnięciu należy wytrzeć jego końcówkę za pomocą szmatki.
Po tej czynności wsuwamy bagnet z powrotem na swoje miejsce do oporu i ponownie wyciągamy. Powtórne wsunięcie i wyciągnięcie bagnetu pozwala na pobranie świeżej próbki oleju do odczytu. Poziom oleju powinien znajdować się między dolną i górną kreską na bagnecie. Jeśli poziom jest powyżej lub poniżej tych oznaczeń, konieczna jest korekta. Jednocześnie warto zwrócić uwagę czy sam olej jest czysty i ma odpowiednią lepkość. Jeśli olej jest ciemny lub gęsty, może to oznaczać, że nadaje się do wymiany.
Dolewanie oleju do silnika. Jakich reguł przestrzegać?
W niektórych samochodach wraz z rosnącym przebiegiem ubywa oleju silnikowego. Czasem zdarza się, że trzeba zrobić dolewkę nawet raz na 1000 km, aby silnik wciąż miał odpowiednie smarowanie. Jakich reguł należy przestrzegać dolewając oleju silnikowego?
Przede wszystkim powinniśmy pamiętać, że na rynku istnieje wiele rodzajów olejów silnikowych. Wyróżnia się oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Najważniejszym parametrem każdego z nich jest lepkość. Jest ona oznaczana na przykład w następujący sposób - 5W30. Pierwsza liczba określa lepkość oleju w niskiej temperaturze, a druga liczba w temperaturze wysokiej.
Mieszanie olejów silnikowych jest możliwe i nie zaszkodzi silnikowi. Trzeba jednak pamiętać, by dolać olej o tej samej klasie lepkości oraz jakości. Czasami możliwa jest delikatna zmiana drugiej wartości, np. oleju z 10W40 na olej 5W40. Nie należy jednak mieszać typów olejów, czyli oleje mineralne można łączyć tylko z olejami mineralnymi. Ta sama zasada dotyczy olejów półsyntetycznych i syntetycznych.
Olej najlepiej uzupełniać co 0,1 l, odczekując kilka minut po każdej dolewce i ponownie sprawdzając jego poziom. Jeśli na bagnecie widzimy, że olej jest w okolicach minimum albo poniżej, można dolać około 0,5 oleju. Gdy zobaczymy, że osiągnęliśmy prawidłowy poziom na bagnecie, można uznać, że wlaliśmy wystarczającą ilość oleju. Pamiętajmy też, że mechanicy zalecają dokonywanie dolewek na zimnym motorze.
Za dużo oleju w silniku. Jak sobie poradzić?
Ilość oleju w silniku powinna zawsze mieścić się w zakresie określonym przez producenta. Zazwyczaj margines tolerancji wynosi od 0,5 do 1 litra. Przekroczenie tego zakresu może być szkodliwe, szczególnie w nowoczesnych silnikach, które są bardziej wrażliwe na zmiany w ilości oleju.
Zbyt wysoki poziom oleju można skorygować poprzez jego częściowe spuszczenie. W większości pojazdów jesteśmy w stanie zrobić to samodzielnie, jednak z powodu konieczności posiadania drogiego sprzętu (m.in. podnośnika, kluczy, odpowiednich pojemników), lepszym pomysłem będzie oddanie samochodu do serwisu.