Czy znasz te przepisy?
Przedstawiamy sytuacje, w których kierowcy najczęściej łamią przepisy, ponieważ o nich zapominają lub ich po prostu nie znają.
Niewiedza może sporo kosztować, tymczasem przepisy ruchu drogowego potrafią być dość zawiłe. W dodatku mając prawo jazdy od dłuższego czasu, można zapomnieć o pewnych uregulowaniach. Oto najczęstsze sytuacje drogowe, w których kierowcy nie wiedzą lub nie pamiętają, jak się zachować prawidłowo i łamią przepisy.
Sztandarowe przykłady to zawracanie przy włączonym sygnalizatorze kierunkowym czy wyprzedzanie na przejściu dla pieszych. Jeśli na takim przewinieniu zostanie przyłapany kierowca, tłumaczenie "ja nie wiedziałem" raczej nie uchroni przed grzywną. Oto najczęściej popełniane błędy.
Zakaz parkowania pod prąd
Przepisy drogowe zabraniają parkowania i zatrzymywania przy lewej krawędzi jezdni. Wyjątkiem są jednokierunkowe drogi w obszarze zabudowanym oraz te o małym natężeniu ruchu. Efekt? Kierowcy zapominają, że parkowanie pod prąd jest dozwolone tylko warunkowo i niemal na każdej drodze zatrzymują się przy lewej krawędzi jezdni.
Mandat - 100 złPunkty - 1
Zakaz wyprzedzania na pasach
Nie każdy wie, że jeśli przejście dla pieszych jest namalowane na drodze o kilku pasach ruchu, to nawet jeśli nie zmieniamy swojego pasa, ale jedziemy szybciej niż pojazd obok, to wyprzedzamy. Jeśli przed zebrą nie ma sygnalizacji świetlnej, to w tym przypadku popełniamy poważne wykroczenie.
Mandat - 200 złPunkty - 10
Zakaz używania świateł dziennych podczas deszczu
Wielu kierowców zapomina o prawidłowym używaniu świateł. Dość częsty błąd to jazda na światłach do jazdy w dzień podczas deszczu. Tymczasem można ich używać tylko podczas dobrej przejrzystości powietrza, w innym przypadku należy włączyć światła mijania.
Mandat - 100 złPunkty - 2
Pierwszeństwo dla pieszych w strefie zamieszkania
W strefie zamieszkania panują specjalne zasady. Po pierwsze - parkować można jedynie w miejscach do tego wyznaczonych, a po drugie - pieszy ma zawsze pierwszeństwo, nawet jeśli idzie środkiem drogi.
Mandat - do 350 złPunkty - 0
Nadrzędność sygnalizacji
Na skrzyżowaniu pierwszeństwo mogą regulować znaki drogowe (pionowe i poziome), ale także sygnalizacja świetlna. Trzeba przy tym pamiętać, że sygnały świetlne są ważniejsze niż znaki pionowe. Widoczny na zdjęciu srebrny samochód ma prawo przejechać przed czarnym pojazdem, który chce skręcić w lewo, ponieważ ma zielone światło. Znak pokazujący przebieg drogi z pierwszeństwem nie ma tu znaczenia. Dopiero po wyłączeniu sygnalizacji świetlnej (np. z powodu awarii), zgodnie z oznakowaniem pierwszeństwo będzie miał czarny pojazd.
Mandat - do 500 złPunkty - 6
Zakaz parkowania 15 m od wysepki
Nie można parkować w odległości mniejszej niż 15 m od punktów krańcowych wysepki, jeśli z jej prawej strony jezdnia ma tylko jeden pas. Co prawda kierowcy pamiętają, że trzeba zostawić odstęp od wysepki, ale często myślą, że wystarczy 10 m - tak jak w przypadku skrzyżowania.
Mandat - 100 złPunkty - 0
Obowiązek usuwania z drogi auta po kolizji
W sytuacji, kiedy nie ma rannych lub zabitych, kierowcy mają obowiązek usuwać auta z drogi, aby nie utrudniały ruchu. W rzeczywistości uczestnicy kolizji tego nie robią, ponieważ są zajęci spieraniem się, kto zawinił lub po prostu spisują swoje dane na drodze. Dodatkowo liczą, że nieusuwanie pojazdów pomoże policjantom ustalić przebieg zdarzenia. Tymczasem dla policjanta jest to powód do wypisania mandatu za blokowanie ruchu.
Mandat - 150 złPunkty - 0
Pierwszeństwo dla tramwaju
Zasady ruchu na rondzie, po którym jeżdżą tramwaje, to dla wielu kierowców zagadka. Podczas wjeżdżania na rondo tramwaj musi czekać, natomiast zjeżdżając z niego lub skręcając ma pierwszeństwo przed samochodami, a jeśli na rondzie jest sygnalizacja, to ona decyduje o pierwszeństwie.
Mandat - 250 złPunkty - 6
Zakaz zawracania przy strzałce do skrętu w lewo
To jeden z często, nieświadomie łamanych przepisów. Zielona strzałka w lewo (na sygnalizatorze kierunkowym) pozwala na jazdę tylko i wyłącznie w lewo, a nie zawracanie. Zawracanie dopuszcza jedynie sygnalizator z narysowanymi strzałkami w lewo i w dół.
Mandat - 250 złPunkty - 5
Obowiązek zatrzymania przed strzałką do skrętu warunkowego
Zielona strzałka wyświetlana jednocześnie z sygnałem czerwonym zezwala na wykonanie manewru skrętu (zwykle w prawo, ale może też dotyczyć skrętu w lewo), jednak nie bezwarunkowo. Kierowcy masowo zapominają, że należy bezwzględnie zatrzymać się przed sygnalizatorem do warunkowego skrętu, zanim zacznie się manewr. Dopiero po tym można skręcić w drogę poprzeczną, oczywiście pod warunkiem, że nie wymusza to pierwszeństwa na pieszych oraz na innych samochodach.
Mandat - 100 złPunkty - 1
Obowiązkowy dystans w tunelu
Zgodnie z przepisami, jeśli w tunelu zatrzyma się inny pojazd, np. z powodu korka, trzeba zachować do niego dystans nie mniejszy niż 5 m. W praktyce, poruszając się w żółwim tempie, trzeba pamiętać, aby nie zbliżać się do poprzedzającego pojazdu na odległość 5 m. Sytuacje takie występują głównie w miastach, gdzie tunele znajdują się np. w pobliżu skrzyżowań lub bezpośrednio przed przejściami dla pieszych.
Mandat - 100 złPunkty - 1
Obowiązek pomocy przy cofaniu
W razie trudności w osobistym upewnieniu się, czy podczas cofania za pojazdem nie znajduje się przeszkoda, kierowca powinien zapewnić sobie pomoc innej osoby. Kierowca, który podczas cofania uderzy w inny pojazd, pieszego czy rowerzystę, zostaje automatycznie uznany winnym, nawet jeśli np. zaparkowany pojazd utrudniał mu widoczność.
Mandat - do 500 złPunkty - 6
Zakaz używania świateł awaryjnych podczas holowania
Światła awaryjne służą do sygnalizowania postoju pojazdu w miejscu niedozwolonym lub niewidocznym dla innych kierowców z powodu uszkodzenia lub wypadku. Należy pamiętać, że światła awaryjne nie mogą być używane podczas jazdy, co często zdarza się podczas holowania pojazdu.
Mandat - 150 złPunkty - 0
Pamiętaj!Jeśli kierowca nieświadomie złamie przepisy drogowe, próba zasłaniania się niewiedzą przed policjantem może skończyć sporym problem - zatrzymaniem prawa jazdy i skierowaniem na egzamin sprawdzający kwalifikacje (taki sam jaki zdają kandydaci na kierowców). Dopiero po jego zdaniu można odzyskać dokument.
Tekst: Sebastian Sulowski, zdjęcia: Artur Perzanowski, archiwum; "Motor" 17/2015