Czy za jazdę w szpilkach albo klapkach można dostać mandat? Co mówią przepisy
Czy samochód można prowadzić w sandałach albo klapkach? To pytanie zadaje sobie wielu kierowców, szczególnie że synoptycy zapowiadają na majówkę powrót wysokich temperatur.

Spis treści:
Jedno nie ulega wątpliwości. Prowadzenie samochodu w klapkach czy szpilkach na pewno nie jest dobrym pomysłem. Ale co na ten temat mówią przepisy ruchu drogowego?
Mandat za nieodpowiednie obuwie kierowcy jest możliwy
Skuteczne hamowanie to podstawa bezpiecznej jazdy, tymczasem nieodpowiednie obuwie może ten manewr uniemożliwić - wystarczy wyobrazić sobie sytuację, gdy złamany obcas blokuje pedał hamulca.
W razie wypadku spowodowanego nieodpowiednim obuwiem policja może nałożyć mandat za stworzenie zagrożenia w ruchu drogowym. Jeśli dojdzie do naruszenia czynności narządu ciała lub rozstroju zdrowia innej osoby, minimalna wysokość mandatu wynosi 1,5 tys. zł.
Dodatkowo, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, co potwierdza przykład z Francji, gdzie sąd uznał, że wypadku można było uniknąć, gdyby kierująca nie prowadziła w szpilkach.
Podstawą prawną do nałożenia kary jest przepis mówiący:
kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, nie zachowując należytej ostrożności, powoduje zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, podlega karze grzywny.
Jakie buty są najlepsze dla kierowcy?
Jakie cechy powinno mieć idealne obuwie do prowadzenia samochodu? Przede wszystkim musi zapewniać pełną kontrolę nad pedałami, tak jak producent samochodu to przewidział.
Dobre buty do prowadzenia powinny być wygodne, zwłaszcza podczas długich podróży. Istotna jest także precyzyjna wielkość - but powinien być dopasowany, ale nie uciskający. Zaokrąglona pięta ułatwia płynne operowanie pedałami poprzez możliwość swobodnego przechylania stopy na boki oraz do przodu i tyłu.
Eksperci zwracają uwagę na kilka kluczowych cech obuwia kierowcy. Niska waga buta zmniejsza bezwładność stopy, co przekłada się na lepszą kontrolę. Cienka podeszwa umożliwia lepsze wyczucie pedałów - nie tylko siły nacisku, ale także miejsca przyłożenia siły na pedale. Umiarkowana szerokość buta zapewnia odpowiedni odstęp między pedałami, choć w niektórych sytuacjach pewna szerokość może być przydatna, na przykład przy technice heel-and-toe.
Producenci samochodów czasem uwzględniają różnorodność obuwia kierowców w projektowaniu przestrzeni na nogi. Przykładowo, Land Rover projektuje swoje pedały z myślą o kierowcach używających kaloszy.
Jakie buty są nieodpowiednie do samochodu?
Jakiego obuwia należy unikać za kierownicą? Podstawowa zasada mówi, że nieodpowiednie są wszelkie buty, które nie pozwalają na prawidłową obsługę pedałów.
Zbyt szerokie obuwie może powodować przypadkowe naciskanie więcej niż jednego pedału jednocześnie. Problem ten jest szczególnie widoczny w samochodach z mniejszą przestrzenią na nogi.
Prowadzenie autach w klapkach czy japonkach? Niezalecane
Luźne obuwie, takie jak klapki czy japonki, może być szczególnie niebezpieczne. Może się ono przemieszczać niezależnie od stopy, co zmniejsza precyzję operowania pedałami. Istnieje również ryzyko, że but zaklinuje się za pedałem.
Buty na wysokim obcasie, mimo że niektórzy kierowcy są do nich przyzwyczajeni, nie są zalecane. Zmieniają one bowiem kąt ułożenia stopy względem pedałów. Dodatkowo, obcasy mogą uszkadzać wykładzinę podłogową. Również buty z bardzo grubą podeszwą nie są dobrym wyborem, ponieważ znacząco zmniejszają wyczucie pedałów - mówiąc obrazowo, to jak prowadzenie samochodu w grubych rękawicach.