Czy za jazdę w szpilkach albo klapkach można dostać mandat? Co mówią przepisy

Kwestia tego, czy można jeździć autem w szpilkach lub czy można prowadzić samochód boso lub w klapkach regularnie powraca w pytaniach od kierowców - polskie przepisy milczą na temat doboru obuwia i dopóki nie wpływa ono na bezpieczeństwo jazdy, kierowca sam może wybierać, w czym będzie prowadził auto. Warto jednak wiedzieć, że dobre obuwie znacząco zwiększa komfort jazdy i pewność prowadzenia.

Nie ma przepisu, który by zabraniał wprost jazdy w klapkach. Ale jeśli dojdzie do wypadku, to policja i ubezpieczyciel może mieć uwagi do obuwia
Nie ma przepisu, który by zabraniał wprost jazdy w klapkach. Ale jeśli dojdzie do wypadku, to policja i ubezpieczyciel może mieć uwagi do obuwia123RF/PICSEL

Choć prawo nie zabrania prowadzenia pojazdu w szpilkach, klapkach czy japonkach, specjaliści od bezpieczeństwa ruchu drogowego stanowczo odradzają jazdę w tego typu obuwiu.

Mandat za nieodpowiednie obuwie w aucie? Jest możliwy

Skuteczne działanie może pozwolić całkowicie uniknąć zderzenia lub potrącenia pieszego. Nieodpowiednie obuwie może uniemożliwić skuteczne hamowanie - wystarczy wyobrazić sobie sytuację, gdy złamany obcas blokuje pedał hamulca.

W razie wypadku spowodowanego nieodpowiednim obuwiem policja może nałożyć mandat za stworzenie zagrożenia w ruchu drogowym. Jeśli dojdzie do naruszenia czynności narządu ciała lub rozstroju zdrowia innej osoby, minimalna wysokość mandatu wynosi 1,5 tys. zł.

Dodatkowo, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, co potwierdza przykład z Francji, gdzie sąd uznał, że wypadku można było uniknąć, gdyby kierująca nie prowadziła w szpilkach.

Podstawą prawną do nałożenia kary jest przepis mówiący o tym, że “kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, nie zachowując należytej ostrożności, powoduje zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, podlega karze grzywny.”

Jakie buty są najlepsze do samochodu?

Jakie cechy powinno mieć idealne obuwie do prowadzenia samochodu? Przede wszystkim musi zapewniać pełną kontrolę nad pedałami, tak jak producent samochodu to przewidział.

Dobre buty do prowadzenia powinny być wygodne, zwłaszcza podczas długich podróży. Istotna jest także precyzyjna wielkość - but powinien być dopasowany, ale nie uciskający. Zaokrąglona pięta ułatwia płynne operowanie pedałami poprzez możliwość swobodnego przechylania stopy na boki oraz do przodu i tyłu.

Eksperci zwracają uwagę na kilka kluczowych cech obuwia kierowcy. Niska waga buta zmniejsza bezwładność stopy, co przekłada się na lepszą kontrolę. Cienka podeszwa umożliwia lepsze wyczucie pedałów - nie tylko siły nacisku, ale także miejsca przyłożenia siły na pedale. Umiarkowana szerokość buta zapewnia odpowiedni odstęp między pedałami, choć w niektórych sytuacjach pewna szerokość może być przydatna, na przykład przy technice heel-and-toe.

Producenci samochodów czasem uwzględniają różnorodność obuwia kierowców w projektowaniu przestrzeni na nogi. Przykładowo, Land Rover projektuje swoje pedały z myślą o kierowcach używających kaloszy.

Jakiego obuwia należy unikać za kierownicą? Podstawowa zasada mówi, że nieodpowiednie są wszelkie buty, które nie pozwalają na prawidłową obsługę pedałów. Zbyt szerokie obuwie może powodować przypadkowe naciskanie więcej niż jednego pedału jednocześnie. Problem ten jest szczególnie widoczny w samochodach z mniejszą przestrzenią na nogi.

Prowadzenie autach w klapkach czy japonkach? Niezalecane

Luźne obuwie, takie jak klapki czy japonki, może być szczególnie niebezpieczne. Może się ono przemieszczać niezależnie od stopy, co zmniejsza precyzję operowania pedałami. Istnieje również ryzyko, że but zaklinuje się za pedałem.

Buty na wysokim obcasie, mimo że niektórzy kierowcy są do nich przyzwyczajeni, nie są zalecane. Zmieniają one bowiem kąt ułożenia stopy względem pedałów. Dodatkowo, obcasy mogą uszkadzać wykładzinę podłogową. Również buty z bardzo grubą podeszwą nie są dobrym wyborem, ponieważ znacząco zmniejszają wyczucie pedałów - mówiąc obrazowo, to jak prowadzenie samochodu w grubych rękawicach.

O włos od tragedii na przejściu dla pieszychPolicjaPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?