Czy na LED-ach można polegać? Test reflektorów diodowych

Diodowe reflektory stają się coraz popularniejszym wyposażeniem aut. Czy są one tylko efektownym gadżetem, czy może jednak skutecznie oświetlają drogę?

Test świateł LED
Test świateł LEDMotor

Dotychczas, jeśli chodziło o poprawę skuteczności oświetlenia, alternatywą dla reflektorów z żarówkami halogenowymi były światła ksenonowe. Zapewniały o wiele silniejszy strumień światła i barwę bliższą światłu dziennemu, przez co jazda mniej męczyła wzrok.

Ostatnio zamiast ksenonów coraz częściej opcjonalnym rodzajem oświetlenia są reflektory diodowe. W większości przypadków wymagają one dopłaty - i to niemałej - ewentualnie występują jako wyposażenie najdroższych wersji. Rodzi się pytanie - czy warto wydawać dodatkowe pieniądze? Czy korzyści ograniczają się do nowocześniejszego wyglądu auta, także podczas jazdy w nocy, czy może jest to już w pełni skuteczne źródło światła?

Niemiecki klub ADAC przeprowadził test oświetlenia LED-owego w sześciu popularnych kompaktowych SUV-ach. Wyniki okazały się bardzo pozytywne: jedno auto - Volkswagen Tiguan - zasłużyło na ocenę bardzo dobrą, pozostała piątka otrzymała oceny dobre. Ocenie podlegała siła strumienia świetlnego, jego równomierne rozłożenie (aby w snopie świetlnym nie było ciemniejszych plam), ryzyko samooślepiania (np. w czasie jazdy we mgle), barwa światła, a także sposób działania systemów wspomagających (doświetlania zakrętów, samoczynnego przełączania między światłami drogowymi i mijania czy dopasowywania snopa świateł do warunków drogowych).

Okazało się, że reflektory LED pozwalają na uzyskanie dobrego oświetlenia drogi (z większym zasięgiem i lepszym doświetlaniem poboczy), a przy uzupełnieniu o systemy asystujące zapewniają o wiele większe bezpieczeństwo (np. nie zmuszają do całkowitego wyłączania świateł drogowych, gdy z przodu pojawiają się inne pojazdy). Tylko w niektórych przypadkach stwierdzono zbyt małą siłę świateł (choć nadal otrzymywały notę dobrą), w paru przypadkach pojawiało się rozproszenie światła na krawędzi snopa, co zwiększa ryzyko oślepiania.

JAK TESTOWANO

Test reflektorów diodowychMotor

Samochody zostały ocenione na podstawie serii prób wykonanych zarówno na stanowisku laboratoryjnym, jak i w testach drogowych. W pierwszej części wykorzystano tzw. tunel świetlny, umożliwiający pomiar siły strumienia świetlnego oraz równomierności rozkładu snopa światła. W badaniach drogowych sprawdzano skuteczność doświetlania zakrętów, możliwość automatycznego przełączania ze świateł drogowych na mijania czy dopasowania kształtu plamy świetlnej do warunków drogowych lub stylu jazdy. Testy prowadzono na drogach podmiejskich i w mieście.

WYNIKI TESTU

1. MIEJSCE - VOLKSWAGEN TIGUAN

Dopłata do aktywnych świateł LED wynosi 3220 (Highline, pakiet Premium) lub 6360 zł (Comfortline). (kliknij, żeby powiększyć)Motor

Ocena

Testy laboratoryjne: 4,8 pktTesty drogowe: 4,3 pktSystemy asystujące: 5,1 pkt

Wynik końcowy: 4,7 pkt (bardzo dobry)

Plusy i minusy

+ jednolita plama świetlna+ skuteczne doświetlanie zakrętów+ funkcja stałej jazdy z włączonymi światłami drogowymi, nawet przy autach jadących z naprzeciwka

- zwłoka przy automatycznym włączaniu pełnej mocy świateł

2. MIEJSCE - AUDI Q3

Za w pełni diodowe reflektory w przypadku Q3 trzeba dopłacić 4010 zł, niezależnie od wersji wyposażenia. (kliknij, żeby powiększyć)Motor

Ocena

Testy laboratoryjne: 4,7 pktTesty drogowe: 4,2 pktSystemy asystujące: 4,2 pkt

Wynik końcowy: 4,4 pkt (dobry)

Plusy i minusy

+ silny i jednolity strumień świetlny+ biała, przyjemna dla oka barwa oświetlenia

- ograniczone funkcje asystujące - brak aktywnego doświetlania zakrętów, sterowania kształtem snopa światła

3. MIEJSCE - BMW X1

LED-owe oświetlenie przednie w BMW X1 kosztuje 5558 zł ekstra. Przy pakiecie Guidance cena spada do 1191 zł. (kliknij, żeby powiększyć)Motor

Ocena

Testy laboratoryjne: 4,0 pktTesty drogowe: 4,2 pktSystemy asystujące: 3,8 pkt

Wynik końcowy: 4,0 pkt (dobry)

Plusy i minusy

+ dość dobre oświetlenie ulic w ruchu miejskim+ skuteczne doświetlanie zakrętów do prędkości 70 km/h

- stosunkowo słabe światła mijania (krótki, wąski snop)- niezbyt równomierny rozkład światła

4. MIEJSCE - SEAT ATECA

Pełne światła LED są wyposażeniem standardowym dwóch droższych wersji wyposażenia: Style i Xcellence. (kliknij, żeby powiększyć)Motor

Ocena

Testy laboratoryjne: 3,8 pktTesty drogowe: 3,8 pktSystemy asystujące: 4,2 pkt

Wynik końcowy: 3,9 pkt (dobry)

Plusy i minusy

+ mocny strumień świetlny+ skuteczny asystent świateł drogowych z dynamiczną kontrolą zasięgu

- nierównomierny snop światła- brak asystenta jazdy w zakrętach- ryzyko samooślepiania podczas mgły

5. MIEJSCE - HYUNDAI TUCSON

Reflektory LED dostępne są w wersji Comfort za dopłatą 4000 zł, w wersji Style i Premium są w cenie auta. (kliknij, żeby powiększyć)Motor

Ocena

Testy laboratoryjne: 4,1 pktTesty drogowe: 3,8 pktSystemy asystujące: 2,8 pkt

Wynik końcowy: 3,6 pkt (dobry)

Plusy i minusy

+ bardzo skuteczne światła mijania (dobry zasięg, jednolity snop)+ wydajne doświetlanie zakrętów

- diody wykorzystywane są tylko w światłach mijania- brak asystenta świateł drogowych

6. MIEJSCE - NISSAN QASHQAI

Diodowe światła przednie są wyposażeniem standardowym najdroższych odmian Tekna i Black Edition. (kliknij, żeby powiększyć)Motor

Ocena

Testy laboratoryjne: 4,0 pktTesty drogowe: 4,0 pktSystemy asystujące: 2,8 pkt

Wynik końcowy: 3,6 pkt (dobry)

Plusy i minusy

+ jednolity strumień świetlny+ skuteczny asystent świateł drogowych+ dobre światła przeciwmgłowe

- zbyt słaba siła świateł- brak doświetlania w zakrętach- brak systemu mycia reflektorów

LEGENDA: wynik bardzo dobry (5,5-4,6); wynik dobry (4,5-3,6); wynik satysfakcjonujący (3,5-2,6); wynik akceptowalny (2,5-1,6); wynik słaby (1,5-0,6)

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: ADAC, archiwum; "Motor" 48/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas