Czy na LED-ach można polegać? Test reflektorów diodowych
Diodowe reflektory stają się coraz popularniejszym wyposażeniem aut. Czy są one tylko efektownym gadżetem, czy może jednak skutecznie oświetlają drogę?

Dotychczas, jeśli chodziło o poprawę skuteczności oświetlenia, alternatywą dla reflektorów z żarówkami halogenowymi były światła ksenonowe. Zapewniały o wiele silniejszy strumień światła i barwę bliższą światłu dziennemu, przez co jazda mniej męczyła wzrok.
Ostatnio zamiast ksenonów coraz częściej opcjonalnym rodzajem oświetlenia są reflektory diodowe. W większości przypadków wymagają one dopłaty - i to niemałej - ewentualnie występują jako wyposażenie najdroższych wersji. Rodzi się pytanie - czy warto wydawać dodatkowe pieniądze? Czy korzyści ograniczają się do nowocześniejszego wyglądu auta, także podczas jazdy w nocy, czy może jest to już w pełni skuteczne źródło światła?
Niemiecki klub ADAC przeprowadził test oświetlenia LED-owego w sześciu popularnych kompaktowych SUV-ach. Wyniki okazały się bardzo pozytywne: jedno auto - Volkswagen Tiguan - zasłużyło na ocenę bardzo dobrą, pozostała piątka otrzymała oceny dobre. Ocenie podlegała siła strumienia świetlnego, jego równomierne rozłożenie (aby w snopie świetlnym nie było ciemniejszych plam), ryzyko samooślepiania (np. w czasie jazdy we mgle), barwa światła, a także sposób działania systemów wspomagających (doświetlania zakrętów, samoczynnego przełączania między światłami drogowymi i mijania czy dopasowywania snopa świateł do warunków drogowych).
Okazało się, że reflektory LED pozwalają na uzyskanie dobrego oświetlenia drogi (z większym zasięgiem i lepszym doświetlaniem poboczy), a przy uzupełnieniu o systemy asystujące zapewniają o wiele większe bezpieczeństwo (np. nie zmuszają do całkowitego wyłączania świateł drogowych, gdy z przodu pojawiają się inne pojazdy). Tylko w niektórych przypadkach stwierdzono zbyt małą siłę świateł (choć nadal otrzymywały notę dobrą), w paru przypadkach pojawiało się rozproszenie światła na krawędzi snopa, co zwiększa ryzyko oślepiania.
JAK TESTOWANO

Samochody zostały ocenione na podstawie serii prób wykonanych zarówno na stanowisku laboratoryjnym, jak i w testach drogowych. W pierwszej części wykorzystano tzw. tunel świetlny, umożliwiający pomiar siły strumienia świetlnego oraz równomierności rozkładu snopa światła. W badaniach drogowych sprawdzano skuteczność doświetlania zakrętów, możliwość automatycznego przełączania ze świateł drogowych na mijania czy dopasowania kształtu plamy świetlnej do warunków drogowych lub stylu jazdy. Testy prowadzono na drogach podmiejskich i w mieście.
WYNIKI TESTU
1. MIEJSCE - VOLKSWAGEN TIGUAN

Ocena
Testy laboratoryjne: 4,8 pktTesty drogowe: 4,3 pktSystemy asystujące: 5,1 pkt
Wynik końcowy: 4,7 pkt (bardzo dobry)
Plusy i minusy
+ jednolita plama świetlna+ skuteczne doświetlanie zakrętów+ funkcja stałej jazdy z włączonymi światłami drogowymi, nawet przy autach jadących z naprzeciwka
- zwłoka przy automatycznym włączaniu pełnej mocy świateł
2. MIEJSCE - AUDI Q3

Ocena
Testy laboratoryjne: 4,7 pktTesty drogowe: 4,2 pktSystemy asystujące: 4,2 pkt
Wynik końcowy: 4,4 pkt (dobry)
Plusy i minusy
+ silny i jednolity strumień świetlny+ biała, przyjemna dla oka barwa oświetlenia
- ograniczone funkcje asystujące - brak aktywnego doświetlania zakrętów, sterowania kształtem snopa światła
3. MIEJSCE - BMW X1

Ocena
Testy laboratoryjne: 4,0 pktTesty drogowe: 4,2 pktSystemy asystujące: 3,8 pkt
Wynik końcowy: 4,0 pkt (dobry)
Plusy i minusy
+ dość dobre oświetlenie ulic w ruchu miejskim+ skuteczne doświetlanie zakrętów do prędkości 70 km/h
- stosunkowo słabe światła mijania (krótki, wąski snop)- niezbyt równomierny rozkład światła
4. MIEJSCE - SEAT ATECA

Ocena
Testy laboratoryjne: 3,8 pktTesty drogowe: 3,8 pktSystemy asystujące: 4,2 pkt
Wynik końcowy: 3,9 pkt (dobry)
Plusy i minusy
+ mocny strumień świetlny+ skuteczny asystent świateł drogowych z dynamiczną kontrolą zasięgu
- nierównomierny snop światła- brak asystenta jazdy w zakrętach- ryzyko samooślepiania podczas mgły
5. MIEJSCE - HYUNDAI TUCSON

Ocena
Testy laboratoryjne: 4,1 pktTesty drogowe: 3,8 pktSystemy asystujące: 2,8 pkt
Wynik końcowy: 3,6 pkt (dobry)
Plusy i minusy
+ bardzo skuteczne światła mijania (dobry zasięg, jednolity snop)+ wydajne doświetlanie zakrętów
- diody wykorzystywane są tylko w światłach mijania- brak asystenta świateł drogowych
6. MIEJSCE - NISSAN QASHQAI

Ocena
Testy laboratoryjne: 4,0 pktTesty drogowe: 4,0 pktSystemy asystujące: 2,8 pkt
Wynik końcowy: 3,6 pkt (dobry)
Plusy i minusy
+ jednolity strumień świetlny+ skuteczny asystent świateł drogowych+ dobre światła przeciwmgłowe
- zbyt słaba siła świateł- brak doświetlania w zakrętach- brak systemu mycia reflektorów
LEGENDA: wynik bardzo dobry (5,5-4,6); wynik dobry (4,5-3,6); wynik satysfakcjonujący (3,5-2,6); wynik akceptowalny (2,5-1,6); wynik słaby (1,5-0,6)
Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: ADAC, archiwum; "Motor" 48/2016