Czy można jechać na światłach awaryjnych? Kierowcy popełniają jeden błąd
Światła awaryjne w samochodzie - kiedy i jak ich używać? Jak sama nazwa wskazuje, światła awaryjne powinny być używane wyłącznie w sytuacjach awaryjnych, na przykład w razie awarii na drodze, kolizji czy mocnego hamowania. Wielu kierowców traktuje je jednak jako przycisk świateł “”parkuję tylko na chwilę” czy w trakcie holowania.

Spis treści:
Światła awaryjne w samochodzie
Działanie świateł awaryjnych jest niezależne od układu zapłonowego - można je włączyć nawet przy wyłączonym silniku. Nowoczesne pojazdy wyposażane są w coraz bardziej zaawansowane moduły sterujące, które potrafią automatycznie aktywować światła awaryjne w określonych okolicznościach, takich jak gwałtowne hamowanie przy prędkościach autostradowych czy zadziałanie systemów bezpieczeństwa czynnego.
Światła awaryjne a przepisy
Przepisy ruchu drogowego precyzyjnie definiują, kiedy kierowca może lub musi korzystać ze świateł awaryjnych. Podstawową zasadą jest użycie ich podczas postoju pojazdu w miejscu, gdzie stanowi on potencjalne zagrożenie dla innych użytkowników drogi. Dotyczy to przede wszystkim sytuacji awaryjnych - uszkodzenia pojazdu uniemożliwiającego dalszą jazdę, wypadku drogowego czy konieczności zatrzymania się w miejscu, gdzie pojazd może być słabo widoczny.

Światła awaryjne zapalamy także w razie awaryjnego postoju na autostradzie czy drodze ekspresowej. W takich przypadkach, oprócz ich włączenia, obowiązkowe jest również ustawienie trójkąta ostrzegawczego w odpowiedniej odległości od pojazdu - na autostradzie jest to minimum 100 metrów.
Przepisy przewidują też wyjątkową sytuację związaną z autokarami szkolnymi i pojazdami dla osób niepełnosprawnych, które mogą używać świateł awaryjnych podczas krótkotrwałych postojów związanych z wsiadaniem lub wysiadaniem pasażerów.
Gama sytuacji, w których przepisy dopuszczają użycie świateł awaryjnych podczas jazdy, jest niezwykle wąska. Zasadniczo można je zastosować wyłącznie na autostradach i drogach ekspresowych w przypadku gwałtownego hamowania spowodowanego nieoczekiwanym zagrożeniem - jak na przykład korek za zakrętem czy przedmiot na jezdni.
Czy światła awaryjne trzeba włączyć w czasie holowania?
Wbrew pozorom - nie! Nagminnym błędem jest włączanie świateł awaryjnych podczas holowania pojazdu. Włączenie świateł awaryjnych w pojeździe holowanym uniemożliwia przecież włączenie kierunkowskazów. W przypadku holowania światła awaryjne mogą być używane wyłącznie w holowanym pojeździe, gdy jest on unieruchomiony, natomiast podczas ruchu należy korzystać ze standardowej sygnalizacji kierunkowej.

Równie częstym przewinieniem jest wykorzystywanie świateł awaryjnych do oznaczania krótkiego postoju w miejscu niedozwolonym.
Mandat za nieuzasadnione korzystanie ze świateł awaryjnych waha się od 100 do 300 zł, w zależności od konkretnej sytuacji.
Warto podkreślić, że nowoczesne pojazdy coraz częściej wyposażane są w systemy automatycznej aktywacji świateł awaryjnych w sytuacjach krytycznych. Przykładowo, podczas hamowania awaryjnego z dużych prędkości, system wykrywa intensywność opóźnienia i samoczynnie włącza sygnalizację ostrzegawczą.