Co na zapas?

Pełnowymiarowe koło zapasowe coraz rzadziej jest bezpłatnym wyposażeniem.

Rezygnacja z pełnowymiarowego „zapasu” pozwala na obniżenie kosztów produkcji samochodu.
Rezygnacja z pełnowymiarowego „zapasu” pozwala na obniżenie kosztów produkcji samochodu.Motor

Zgodnie z przepisami, samochód nie może być wyposażony w opony różnej konstrukcji (w tym o różnej rzeźbie bieżnika) na kołach jednej osi. Jednak w celu krótkotrwałego użycia dopuszcza się skorzystanie z koła o innych parametrach. Musi jednak wchodzić ono w skład fabrycznego wyposażenia auta. Producenci ochoczo wykorzystują ten fakt w przypadku kół zapasowych. Rezygnacja z pełnowymiarowego "zapasu" pozwala na obniżenie kosztów produkcji samochodu.

Dlatego też powoli odchodzi on w zapomnienie, choć jest najwygodniejszym rozwiązaniem. Na jego wymianę kierowca będzie musiał poświęcić nieco czasu, jednak później możliwe jest kontynuowanie jazdy w identycznych warunkach jak przed usterką.

Część firm oferuje koło dojazdowe, które jest mniejsze i węższe od standardowego. Pozwala ono na dalszą jazdę, jednak jego założenie wymusza (zgodnie z instrukcja) ograniczenie prędkości - zwykle do 80 km/h. Powinno być używane wyłącznie w celu dojechania do wulkanizatora.

Najbardziej radykalnym rozwiązaniem jest zestaw naprawczy. Składa się on z kompresora podłączanego do gniazda zapalniczki oraz środka uszczelniającego. Jego skuteczność jest dyskusyjna. O ile sprawdzi się w konfrontacji z niewielką dziurą w bieżniku, o tyle gdy np. bok opony ulegnie poważnemu uszkodzeniu, zestawem naprawczym nic się nie wskóra i jedynym rozwiązaniem będzie wezwanie lawety.

Marka
Model
Zest. naprawczy
Koło dojazdowe
Koło pełnowymiarowe
Audi
A6
0 zł
standard
brak
Q5
brak
standard
brak
BMW
5er
brak*
brak*
brak*
X3
brak*
brak*
brak*
Chevrolet
Aveo
standard
brak
500 zł
Cruze
standard
670 zł
brak
Citroen
C3
brak
standard (16”)
standard (15”)
C4
brak
brak
standard
Dacia
Sandero
standard
brak
210 zł
Duster
standard**
brak
standard
Fiat
Panda
standard
300 zł
brak
Punto
standard
200 zł
250 zł
Ford
Fiesta
standard
200 zł
400 zł
Focus
standard
200 zł
400 zł
Honda
Civic
standard
600 zł
brak
CR-V
brak
standard
brak
Hyundai
i30
standard***
standard***
standard***
ix35
standard***
brak
standard***
Kia
Cee'd
brak
standard
brak
Sportage
standard***
brak
standard***
Mazda
3
standard***
standard***
brak
CX-5
standard
brak
brak
Mercedes
klasa B
brak*
brak
brak
klasa E
brak
standard
brak
Mitsubishi
Lancer
brak
standard
brak
ASX
standard
340 zł
brak
Nissan
Juke
brak
standard
brak
Qashqai
brak
standard
brak
Opel
Corsa
brak
standard***
standard***
Astra
standard
200 zł
brak
Peugeot
208
brak
brak
standard
3008
standard***
brak
standard***
Renault
Clio
standard
brak
310 zł
Megane
standard
brak
310 zł
Seat
Ibiza
standard
brak
355 zł
Leon
brak
standard
brak
Skoda
Fabia
standard
150 zł***
150 zł***
Octavia
standard
180 zł***
180 zł***
Suzuki
Swift
brak
standard
brak
SX4
brak
standard
brak
Toyota
Yaris
standard***
standard***
brak
Avensis
standard***
standard***
brak
VW
Polo
brak
standard***
standard***
Golf VII
brak
standard
standard od 2013 r.
* samochód wyposażony w opony RunFlat; ** auta z fabryczną instalacją LPG; *** zależnie od wersji wyposażenia
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas