Atrakcyjne gwarancje w chińskich markach. Sprawdzamy, czy jest się czego bać?

Andrzej Włodarski

Chińskie marki coraz pewniej poczynają sobie na polskim rynku, oferując dobrze wyposażone modele w atrakcyjnych cenach. Sporo z nich ma też bardzo hojne gwarancje. Postanowiliśmy sprawdzić, jak to wygląda w praktyce. Czy za wieloletnią gwarancją nie kryją się poważne wyłączenia? Wybraliśmy najpopularniejsze chińskie marki na naszym rynku.

Chińskie marki oferują na polskim rynku długie okresy gwarancyjne. Czy kryją się za tym pułapki i wyłączenia? Sprawdzamy.
Chińskie marki oferują na polskim rynku długie okresy gwarancyjne. Czy kryją się za tym pułapki i wyłączenia? Sprawdzamy.Sebastian KościółekINTERIA.PL

BAIC - całkiem sensowne świadczenia

Importer modeli Beijing 3, 5 i 7, które stają się coraz bardziej rozpoznawalne, oferuje 5 lat gwarancji z limitem do 100 tys. km. Z 5-letniej gwarancji wyłączone są akumulator akumulator (2 lata lub 100 tys. km), tarcza sprzęgła i tarcze hamulcowe (pół roku lub 5 tys. km gwarancji).

Gwarancja na perforację nadwozia to 10 lat bez limitu kilometrów, ale co nie dziwi, jej utrzymanie, wymaga corocznych wizyt w ASO na kontrolę stanu nadwozia (na koszt właściciela auta).

BAIC w Polsce oferuje również 5-letnią gwarancję na powłokę lakierniczą. Gwarancja ma oczywiście wyłączenia, wśród których znajdziemy elementy eksploatacyjne np. wkład filtra powietrza, świece zapłonowe, końcówki wtryskiwaczy, bezpieczniki, paski, żarówki, szczotki alternatora i rozrusznika, hamulce, części gumowe (z wyjątkiem zawieszenia silnika), tarcze sprzęgła, filtry oleju i wszystkie elementy podlegające okresowej wymianie. Świadczenia nie obejmują także normalnego zużycia elementów pojazdu, w tym pokryć skórzanych.

BYD - wyłączenie na ekrany i porty USB

Gwarancja na BYD to 6 lat lub 150 000 km w zależności od tego, co wystąpi pierwsze. Gwarancja na baterię i napęd wynosi 8 lat lub 200 000 km (przy żywotności na poziomie 70 procent). Co ciekawe o dwa lata więcej BYD daje na jednostkę napędową, jednak limit do 150 tys. km jest tu bez zmian.
Są jednak także wyłączenia, w ich przypadku gwarancja to 4 lata lub 120 tys. km. Do wyłączeń importer zalicza (pisownia wszystkich części oryginalna za „warunkami gwarancji”): lampy LED, moduł monitorowania ciśnienia w oponach, zawieszenie, przegub kulowy, system multimedialny, amortyzator, pasek silnika, osłona/tuleja przeciwpyłowa, łożysko wysprzęglające, łożysko koła, tachometr PM2.5, zespół portu ładowania AC/DC, złącze portu ładowania USB, filtr przeciwpyłkowy zbiornika węglowego, zespół podgrzewacza paliwa.

Gwarancja na BYD to 6 lat lub 150 000 km w zależności od tego, co wystąpi pierwsze.materiały prasowe

Producent daje także 2 lata gwarancji na klasyczny akumulator z limitem 20 tys. km. BYD udziela także 12 lat gwarancji na perforację bez limitu kilometrów.

Forthing - 5 lat czy 3 lata ochrony?

Importer tego chińskiego producenta oferuje w Polsce 5 lat gwarancji z limitem do 150 tys. km. Wyłączenie na czas 3 lat z limitem 100 tys. km dotyczy: części układów silnika (z wyjątkiem części szybko zużywających się), części przekładni, z wyjątkiem obudowy skrzyni biegów, części elektrycznych (z wyjątkiem części szybko zużywających się), tarczy dociskowej sprzęgła, sprężyn zawieszenia, wahaczy, łączników stabilizatora, łożysk, amortyzatorów, zawiasów drzwi, elementów wykończenia wnętrza, części z tworzyw sztucznych, części gumowych, poszycia siedzenia, uszczelek, czynnika chłodniczego, piast, tarcz/bębnów hamulcowych, kompresora klimatyzacji i jej przewodów.

Akumulator rozruchowy objęty jest 3-letnią ochroną z limitem do 20 tys. km, podobnie opony. Świadczenia na czas 6 miesięcy z limitem do 5 tys. km dotyczą: filtra powietrza, filtra paliwa, filtra oleju, filtra klimatyzacji, świec zapłonowych, bezpieczników i zwykłych przekaźników (z wyłączeniem zintegrowanej jednostki sterującej) tarczy sprzęgła, żarówek.

Importer tego chińskiego producenta oferuje w Polsce 5 lat gwarancji z limitem do 150 tys. km.materiały prasowe

Gwarancja na zewnętrzną perforację to 5 lat lub 150 tys. km, a na usterki powłoki lakierniczej 3 lata lub 100 tys. km.

Leapmotor - wszystko zależy od modelu

Na miejskim model elektryczny T03 producent udziela 3-letniej gwarancji z limitem 100 tys. km, SUV C10 ma o rok dłuższe świadczenia gwarancyjne, z tym samym limitem przebiegu.

O wyłączeniach możemy przeczytać: "Gwarancja nie obejmuje wymiany lub uzupełnienia płynów eksploatacyjnych oraz wymiany elementów zużytych w toku eksploatacji zgodnej z Instrukcją Obsługi Pojazdu, gdy zużycie nie wynika z wad fizycznych rzeczy.

Dotyczy to przede wszystkim takich elementów jak: filtry, tarcze i klocki hamulcowe, szczęki i bębny hamulców tylnych, amortyzatory, bezpieczniki, lampy, pióra wycieraczek szyby przedniej i tylnej, opony itd."

Akumulator litowo-jonowy wysokiego napięcia jest objęty gwarancją przez 8 lat lub
160 tys. km (do 80 procent wydajności). Wady powłoki lakierniczej to 3 lata dla T03 i 4 lata dla C10, w obydwóch przypadkach z limitem do 100 tys. km. Perforacja chroniona jest przez 8 lat bez limitu przebiegu.

Na miejskim model elektryczny T03 producent udziela 3-letniej gwarancji z limitem 100 tys. km, SUV C10 ma o rok dłuższe świadczenia gwarancyjne, z tym samym limitem przebiegu.materiały prasowe

Maxus - gwarancja nie obejmuje "odczuć subtelnego hałasu"

W przypadku tego producenta zajmiemy się tylko autami osobowymi, pomijając dostawcze. Euniq6 ma 5 lat gwarancji z limitem do 100 tys. km. Jego bateria HV ma gwarancję na 8 lat z limitem do 200 tys. km (pojemność 70 procent).

Wyłączeń praktycznie tu nie ma, a w „Warunkach gwarancji” możemy przeczytać, że: „Gwarancja nie obejmuje wad spowodowanych starzeniem się materiałów podczas normalnego użytkowania lub działaniem czynników środowiska, m.in. rdzewieniem, pogorszeniem wyglądu, odbarwieniem farby, blaknięciem, odbarwieniem elementów
wykończenia wnętrza, odkształceniem i starzeniem się części gumowych”. Maxus udziela 7 lat gwarancji na perforację i 3 lat na korozję.

Jako ciekawostkę traktujemy ten ustęp umowy: „Gwarancja nie obejmuje odczuć, które ogólnie uznano, że nie wynikają z wad materiałowych lub pojawiały się w specyficznych okolicznościach, oraz nie wpływają na jakość i funkcje produkty, w tym m.in. subtelnego hałasu, wibracji”.

Maxus udziela 7 lat gwarancji na perforację i 3 lat na korozję.materiały prasowe

MG - ponownie wyłączenie na ekrany, ale tym razem także na systemy wspomagające

Podstawowa gwarancja MG w Polsce to 7 lat z limitem do 150 tys. km. Gwarancja ta dotyczy zarówno modeli spalinowych, hybrydowych, jak i EV. Baterie trakcyjne również chronione są przez ten okres (MG nie podaje do jakiej pojemności).

Importer nie obejmuje gwarancją elementów, które "wymagają wymiany lub konserwacji z powodu uszkodzenia, lub które uległy normalnemu zużyciu (np. akumulator 12 V, klocki hamulcowe, żarówki, pióra wycieraczek itp.) są objęte gwarancją tylko przez 2 lata lub do momentu, gdy ich wiek lub przebieg będzie wymagał wymiany zgodnie z harmonogramem konserwacji".

Podstawowa gwarancja MG w Polsce to 7 lat z limitem do 150 tys. km. Gwarancja ta dotyczy zarówno modeli spalinowych, hybrydowych, jak i EV.MG Motor Deutschland GmbHmateriały prasowe

Ochronę przez trzy lata lub 72 tys. km mają systemy informacyjno-rozrywkowe oraz systemy wspomagające kierowcę. Gwarancja na perforację nadwozia (na skutek korozji) wynosi 7 lat bez limitu kilometrów.

Omoda/Jacecoo - praktycznie bez wyłączeń

Podstawowa gwarancja na Omody i Jacecoo wynosi 7 lat z limitem do 150 tys. km. Jest też gwarancja na 3 lata bez limitu kilometrów. Trzyletnia gwarancja bez limitu obejmuje także wady lakiernicze np.: "nadmierne odpryski, niski połysk, różnice w odcieniach kolorów, plamki lakieru rybie oczy (wgłębienia) i pory". Gwarancja na rdzę i perforację to 12 lat bez limitu kilometrów.

W przypadku modeli z akumulatorem trakcyjnym gwarancja to 8 lat lub 160 tys. km. Jak czytamy w warunkach, wymianie podlega akumulator: "jeżeli jego procentowy stan zużycia (SOH) wskazuje na degradację przekraczającą następujące granice: 10 proc. w ciągu 2 lat lub 50 000 km, 20 proc. w ciągu 4 lat lub 100 000 km, 25 proc. w ciągu 8 lat lub 160 000 km".

Podstawowa gwarancja na Omody i Jacecoo wynosi 7 lat z limitem do 150 tys. km.materiały prasowe

Gwarancje na chińskie auta. Co skrywają?

Mimo potocznych opinii na temat dużych wyłączeń w gwarancjach chińskich modeli, nasze zestawienie warunków świadczeń poszczególnych importerów, ich nie potwierdza. Oczywiście są producenci, którzy stosują wyłączenia, ale nie są one gigantyczne, gdy porówna się je np. z tym, co w swoich umowach zapisują importerzy aut koreańskich.

W BYD zapytaliśmy też, ile kosztują ekrany ich systemu multimedialnego, które mają krótszą gwarancję. Według sprzedawcy koszt to tysiąc złotych, a czas oczekiwania parę dni. Wygląda na to, że przynajmniej w teorii nie ma się czego obawiać.