Dorobienie drugiego kluczyka to nie problem. Gorzej, gdy zaginą wszystkie komplety – koszty mogą sięgać 1/5 wartości auta.
Współczesne auta mają fabryczne immobilizery i - coraz częściej - systemy dostępu bezkluczykowego, przez co wyrobienie do nich kluczyka jest znacznie droższe niż do starszych samochodów. Pół biedy, gdy właściciel dysponuje drugim kluczem i potrzebuje nowego na zapas, np. na potrzeby umowy autocasco - można go wówczas skopiować, a koszt nie przekracza zazwyczaj kilkuset złotych. Uwaga! O dorobieniu klucza trzeba poinformować ubezpieczyciela.
Bez lawety ani rusz
Gorzej, jeśli zaginęły wszystkie kluczyki - a o to nietrudno, bo wiele sprowadzonych aut trafia do Polski z jednym kluczem. Ratunku trzeba szukać wtedy w ASO, która wyrobi nowy klucz po VIN-ie. Większość marek wymaga dowiezienia samochodu do serwisu lawetą (150-300 zł), a gdy wóz jest zamknięty, potrzebne będzie jeszcze awaryjne otworzenie drzwi (150-200 zł).
Reklama
Kolejne koszty to sam kluczyk i kodowanie - zazwyczaj kilkaset złotych (w przypadku wielu aut można osobno kupić grot i pilot). Niestety, właściciele samochodów niektórych japońskich marek będą musieli ponieść w tej sytuacji dodatkowe, znaczne wydatki. Przykładowo, Mazda 6 i Suzuki Grand Vitara wymagają demontażu stacyjki lub bębenka w drzwiach w celu docięcia grota (to tańsza opcja niż dokupienie nowych albo używanych zamków), a Lexus IS i Toyota Avensis - zakupu nowego komputera. Dla wartego około 40 tys. zł Lexusa koszt całej tej operacji w ASO wraz z robocizną (demontaż deski rozdzielczej) wynosi 8740 zł.
Obowiązkowe formalności
Wyrobienie nowych kluczyków wymaga też cierpliwości - na kartę do Laguny lub klucz do Passata czeka się nawet miesiąc. Aby zamówić nowy klucz, w serwisie należy okazać dowód rejestracyjny i dowód tożsamości właściciela. Jeśli dysponujemy tylko jednym kluczem, lepiej zawczasu zamówić zapasowy niż ryzykować dodatkowe wydatki. Dorabianie na wzór oferują zresztą tańsze, niezależne serwisy.
KOSZT WYROBIENIA KLUCZYKA, GDY ZAGINĘŁY WSZYSTKIE ORYGINALNE
MODEL
ŁĄCZNY KOSZT
CZAS
UWAGI
Audi A3 II
900 zł
2-3 tyg.
w tym 400 zł kodowanie; auto trzeba dostarczyć do serwisu na lawecie
BMW serii 3 (E46)
720 zł
do 2 tyg.
w tym 60 zł kodowanie
BMW serii 5 (E60)
720 zł
ok. 10 dni
w tym 60 zł kodowanie
Citroen C5 II
456 zł
do 5 dni
samochód należy dostarczyć do serwisu na lawecie
Dacia Logan I
676 zł
do 2 tyg.
w tym 116 zł kodowanie; auto trzeba dostarczyć do serwisu na lawecie
Fiat Grande Punto
1044 zł
2 dni
w tym 244 zł za kartę kodową, jeśli też się zgubiła
Ford Mondeo IV
1114 zł
1 tydzień
w tym 200 zł kodowanie; auto trzeba dostarczyć do serwisu na lawecie
Honda CR-V III
1465 zł
2-3 tyg.
w tym 250 zł kodowanie; auto trzeba dostarczyć do serwisu na lawecie
Kia Cee'd
850 zł
2 dni
kodowanie w cenie; auto trzeba dostarczyć do serwisu na lawecie
Lexus IS II
8740 zł
1 tydzień
2200 zł kluczyk + 2740 zł komputer + 500 zł immobilizer + 300 zł kodowanie + około 3000 zł za wymianę (robocizna)