Wymiana rozrządu - nie ryzykuj, jedź do ASO
Zachęcamy do tego, by nie oszczędzać na wymianie rozrządu. To jedyna usługa serwisowa, której nieprawidłowe wykonanie może zniszczyć cały silnik!
Błąd w sztuce wymiany rozrządu może się skończyć demolką całego silnika. Dlatego tę usługę warto zlecić w ASO i uzyskać na nią pisemną gwarancję. Tym bardziej że ostatnimi czasy ceny usług nie są już tak wysokie jak dawniej. Autoryzowane serwisy zaczynają zabiegać o klientów eksploatujących samochody po gwarancji i opuszczają ceny do akceptowalnego poziomu. Przekonaliśmy się o tym, sprawdzając koszt usługi wymiany rozrządu w popularnych modelach samochodów. Np. w Kii Picanto 1.0/63 KM koszt wymiany rozrządu w ASO to 861 zł, w Skodzie Fabii 1.4/80 KM - 1350 zł, w Octavii 1.9 TDI PD/105 KM - 1250 zł, w VW Golfie 1.9 TDI PD/105 KM - 1400 zł, a w Fordzie Mondeo 2.0 TDCi/140 KM - 1450 zł.
Zużycie bezobjawowe
Wymiana rozrządu jest dość specyficzną czynnością serwisową. Należy wykonywać ją okresowo, kierując się wiekiem samochodu lub przebiegiem. Rozrząd nie generuje żadnych objawów zużycia. Tuż przed terminem planowej wymiany na ogół nic nie piszczy i nie stuka. Po wymianie użytkownik nie odczuwa żadnej poprawy w zakresie komfortu, ekonomii czy osiągów. Nic dziwnego, że niektórym kierowcom bardzo trudno pogodzić się z wydatkiem nawet 2 tys. zł.
Wielu użytkowników aut żyje jednak w nieświadomości i odwleka wizytę w warsztacie. Powszechne są także próby oszczędzania na częściach i robociźnie. "Mam stary samochód, więc nie będę inwestował" - to przykład powszechnego, ale niestety błędnego myślenia. Z takim lekkomyślnym podejściem spotykają się nie tylko pracownicy ASO, ale także niezależni mechanicy, którzy znają się na swojej pracy i nie wyobrażają sobie oszczędności na częściach zamiennych.
Tylko markowe części
W przypadku wymiany rozrządu można stosować wyłącznie części oryginalne lub części produkowane przez firmy, które zaopatrują producentów samochodów (np. Bosch, LuK, INA, Dayco, Contitech, SKF). Zakup pasków, napinaczy czy rolek prowadzących pochodzących np. z Chin jest ryzykiem.
Tylko najwyższej jakości części wytrzymają w dobrej kondycji przebieg określony przez producenta aż do następnej planowej wymiany. Niezbędne jest także przestrzeganie fabrycznej procedury wymiany. Chodzi nie tylko o wiedzę, ale także o specjalistyczne narzędzia niezbędne do zablokowania wału korbowego, wałków rozrządu i wałków wyrównoważających po zdjęciu paska. Obowiązkowo dysponują nimi wszystkie autoryzowane serwisy. Takie wyposażenie ma też większość niezależnych warsztatów wyspecjalizowanych w obsłudze wybranych marek.
Serwisy garażowe najczęściej nie dysponują takim wyposażeniem i radzą sobie w inny sposób - na przykład tworzą własne znaki na kołach, które ułatwiają powtórne ich ustawienie w pozycji "tak jak było". Śladami takich "napraw" są np. kropki z farby, kreski pisaków lub zarysowania wykonane czymś ostrym na kołach rozrządu. To niemal certyfikat kiepsko wykonanej pracy, której w dzisiejszych czasach należy się już tylko wstydzić. Faktycznie - w wielu wypadkach tak też da się wymienić rozrząd, ale jakość tej usługi jest dyskusyjna.
Co to jest rozrząd?
W popularnych silnikach benzynowych i wysokoprężnych rozrząd synchronizuje pracę tłoków i zaworów. Rozrząd to zazwyczaj układ kół zębatych połączonych paskiem zębatym lub łańcuchem. W naszym materiale skupiamy się na samochodach z silnikami z paskiem zębatym, który teoretycznie ma niższą trwałość niż łańcuch.
Co się wymienia?
Wymienia się najczęściej sam pasek zębaty oraz jego napinacze i rolki prowadzące. Koła zębate połączone z wałkami rozrządu oraz z wałem korbowym na ogół są dosyć trwałe. Wytrzymałość rozrządu określa producent samochodu - jest to zwykle 60, 90 lub 120 tys. km. Trzeba się tego trzymać, bo zużycie rozrządu następuje bezobjawowo.
Jak się wymienia?
Wymiana rozrządu wymaga ścisłego przestrzegania procedury - rzecz w tym, że przed założeniem nowego paska zębatego wszystkie koła zębate muszą być względem siebie precyzyjnie ustawione. Służą do tego specjalne narzędzia - blokady. Oprócz narzędzi mechanik musi dysponować fabryczną instrukcją obsługi.
- Z założenia ASO gwarantuje zachowanie wszelkich procedur montażu zgodnych z zaleceniami fabrycznymi.
- Zastosowanie oryginalnych części zamiennych w połączeniu z odpowiednimi narzędziami do montażu rozrządu przekłada się na najwyższą, fabryczną jakość usługi.
- Mechanicy ASO są wyspecjalizowani w obsłudze danej marki, dysponują wiedzą teoretyczną (odbyte szkolenia) i praktyczną, mają dostęp do aktualnej dokumentacji technicznej.
- Nawet niewielki błąd w ustawieniu rozrządu wpływa na pogorszenie się osiągów silnika i może powodować problemy z porannym rozruchem.
- Poważny błąd w sztuce powoduje zerwanie rozrządu i całkowite zniszczenie silnika. Może się to wydarzyć tuż po wykonaniu wymiany lub później (dzień, miesiąc, rok).
- W razie niefachowej wymiany rozrządu bardzo ciężko jest wyegzekwować reklamację.
- Dodatkowe ryzyko to dostarczenie własnych części - w razie problemów mechanik zawsze zrzuci winę na niską jakość części dostarczonych przez klienta.
Tekst: Jacek Ambrozik, Artur Kuśmierzak, zdjęcia: archiwum; "Motor" 17/2015