Szarpanie przy zmianie biegów? To może być awaria sterownika

Automatyczne skrzynie biegów to zaawansowane technicznie systemy, które współpracują z wieloma podzespołami samochodu, w szczególności w nowoczesnych autach. Często przyczyną awarii automatycznej skrzyni biegów jest uszkodzony sterownik. Jak rozpoznać objawy i ile kosztuje usunięcie usterki?

Jak rozpoznać uszkodzony sterownik w automatycznej skrzyni biegów i ile kosztuje usunięcie usterki?
Jak rozpoznać uszkodzony sterownik w automatycznej skrzyni biegów i ile kosztuje usunięcie usterki?Maciej OlesiukINTERIA.PL

Czym jest sterownik automatycznej skrzyni biegów?

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym w ogóle jest sterownik automatycznej skrzyni biegów. Znany również pod nazwą TCU (Transmission Control Unit) to komputerowy układ elektroniczny odpowiedzialny za zarządzanie pracą skrzyni biegów w pojeździe. Jego głównym zadaniem jest kontrolowanie momentu zmiany biegów, prędkości, a także optymalizacja działania skrzyni w zależności od warunków jazdy. Sterownik ten odbiera sygnały z różnych czujników auta, na przykład czujnik prędkości, temperatury oleju czy ciśnienia w układzie hydraulicznym. Na odczycie tych danych dostosowuje pracę skrzyni.

Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów, takie jak DSG, czy CVT oraz klasyczne "automaty" z hydraulicznym sprzęgłem, wymagają zaawansowanego sterowania. Sterowniki w nich zamontowane są odpowiedzialne nie tylko za prawidłowe przełączanie biegów, ale także za zarządzanie zużyciem paliwa, emisjami spalin, co sumarycznie przekłada się lepsze odczucia z jazdy.

Co robi sterownik w automatycznej skrzyni biegów?

Ma on ogromny wpływ na płynność zmiany biegów. Na przykład w klasycznych skrzyniach automatycznych sterownik kontroluje zawory decydujące o tym w jakim momencie i w jaki sposób zmienić bieg. W przypadku nowoczesnych skrzyń, sterownik również kontroluje moment zmiany biegów, ale dodatkowo zarządza obydwoma sprzęgłami, aby zmiany biegów były natychmiastowe i praktycznie niewyczuwalne.

Przyczyny uszkodzenia sterownika

Uszkodzenie sterownika automatycznej skrzyni biegów może wynikać z różnych przyczyn. Do najczęstszych należą:

  1. Uszkodzenie elektroniki: Jak w przypadku większości nowoczesnych układów elektronicznych, sterownik skrzyni biegów jest narażony na awarie związane z uszkodzeniem układów elektronicznych, co może skutkować nieprawidłową pracą skrzyni lub całkowitą awarią.
  2. Problemy z zasilaniem: Sterownik skrzyni biegów wymaga stabilnego zasilania. Niestabilne napięcie, uszkodzenie alternatora czy problem z akumulatorem mogą prowadzić do błędów w działaniu sterownika.
  3. Korozja i wilgoć: Wrażliwe podzespoły skrzyni biegów, mimo że często są odpowiednio zabezpieczone, wciąż są narażone na wilgoć, brud, czy działanie soli drogowej.
  4. Nieprawidłowa wymiana oleju: Nie trzeba doktoratu, żeby wiedzieć, że regularne wymiany oleju to podstawa prawidłowego funkcjonowania skrzyni biegów. Nieprawidłowo przeprowadzona wymiana, stary olej lub niewłaściwy jego stan mogą prowadzić do przegrzewania się skrzyni, a w konsekwencji - do uszkodzenia sterownika.
  5. Błędy w programowaniu: Współczesne sterowniki są wyposażone w oprogramowanie, które trzeba na bieżąco aktualizować. Zmiana w ustawieniach lub błędne oprogramowanie mogą prowadzić do problemów z pracą skrzyni biegów.
  6. Przeciążenie układu: Nadmierne obciążenie skrzyni, np. poprzez holowanie zbyt ciężkiej przyczepy czy intensywną jazdę w trudnych warunkach, mogą prowadzić do przegrzewania się układu i uszkodzenia sterownika.

Jak rozpoznać objawy uszkodzonego sterownika automatycznej skrzyni biegów?

To uszkodzenie może objawiać się różnymi nieprawidłowościami w pracy pojazdu. Trudności przy zmianie biegów, szarpanie, czy nieprzełączanie biegów to pierwsze symptomy problemów ze sterownikiem. W przypadku awarii sterownika mogą pojawić się też błędy na desce rozdzielczej - związane typowo ze skrzynią biegów, ale w niektórych autach może to być także "Check Engine". W celu głębszego zbadania problemu, potrzebna jest dalsza diagnostyka. W wielu przypadkach komputer pokładowy zarejestruje błąd związany z pracą skrzyni biegów. Niepokojące dźwięki, wycieki, czy inne nienaturalne zachowania skrzyni mogą wskazywać, że coś niepokojącego dzieje się ze sterownikiem.

Diagnostyka uszkodzenia sterownika

Diagnostyka problemu z sterownikiem skrzyni biegów wymaga odpowiedniego sprzętu, takiego jak skaner OBD2 (On-Board Diagnostics). To podstawowe narzędzie, które pomoże odczytać kody błędów zapisane w systemie i wskazać ewentualne uszkodzenie sterownika lub innych podzespołów skrzyni biegów. Wykwalifikowany mechanik może także przeprowadzić testy funkcjonalne skrzyni biegów, polegające na weryfikacji, jak skrzynia reaguje na polecenia zmiany biegów. Dodatkowo warto wykonać pomiar ciśnienia oleju oraz sprawdzić stan przewodów, złącz i komponentów elektronicznych sterownika.

Ile kosztuje naprawa sterownika automatycznej skrzyni biegów?

Naprawa uszkodzonego sterownika automatycznej skrzyni biegów może obejmować kilka etapów, w zależności od przyczyny awarii. Jeśli uszkodzenie nie jest poważne i problem leży w elektronice, często wystarcza sama aktualizacja oprogramowania. Może zajść także konieczność wymiany elektronicznych podzespołów (układy scalone, tranzystory czy kondensatory). Jeśli uszkodzenie jest zbyt poważne, np. w wyniku zalania, może się skończyć wymianą całego sterownika na nowy.

Koszt naprawy sterownika automatycznej skrzyni biegów może się znacznie różnić w zależności od marki auta, stopnia uszkodzenia sterownika, rodzaju skrzyni biegów, a także sposobu naprawy. Jeśli mowa o naprawie elektroniki, zwykle koszty oscylują w granicach 500-2000 zł w przypadku prostych napraw. Zakup nowego sterownika to wydatek od 1,5 tys. do nawet 8 tys. zł w zależności od modelu samochodu oraz rodzaju skrzyni biegów.

Volkswagen Tayron w Polsce. Ma 7 miejsc, 850 l bagażnika i mocnego dieslaMaciej OlesiukINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas