Samochód gaśnie bez powodu i wyrzuca check engine? Przyczyna może być banalna

Paula Lazarek

Silnik gaśnie podczas jazdy albo w ogóle nie chce odpalić? Może to być oznaka poważnej awarii, ale zanim zaczniemy panikować, warto sprawdzić jeden element. Bardzo często winowajcą takiego problemu jest czujnik położenia wału korbowego. Jego uszkodzenie może powodować szereg problemów z pracą silnika, ale na szczęście wymiana tego elementu nie zawsze jest kosztowna.

Silnik gaśnie podczas jazdy albo w ogóle nie chce odpalić? Może to być oznaka poważnej awarii, ale zanim zaczniemy panikować, warto sprawdzić jeden element.
Silnik gaśnie podczas jazdy albo w ogóle nie chce odpalić? Może to być oznaka poważnej awarii, ale zanim zaczniemy panikować, warto sprawdzić jeden element.123RF/PICSEL

Czujnik położenia wału korbowego - jaką pełni rolę?

Silnik spalinowy wymaga precyzyjnej synchronizacji zapłonu i dawkowania paliwa. Czujnik położenia wału korbowego odpowiada za dostarczanie informacji o pozycji i prędkości obrotowej wału do sterownika silnika. Bez tych danych komputer nie jest w stanie prawidłowo zarządzać pracą jednostki napędowej, co może skutkować problemami z odpaleniem auta, nierówną pracą silnika, a nawet jego gaśnięciem podczas jazdy.

Objawy uszkodzonego czujnika położenia wału korbowego

Problemy z czujnikiem wału mogą objawiać się na wiele sposobów, a niektóre symptomy są łatwe do pomylenia z innymi usterkami. Najczęstsze objawy to:

  • Gaśnięcie silnika - zarówno na biegu jałowym, jak i podczas jazdy.
  • Trudności z uruchomieniem silnika - zwłaszcza gdy jest on nagrzany.
  • Nierówna praca jednostki napędowej - drgania, szarpanie, wypadanie zapłonu.
  • Wejście silnika w tryb awaryjny - ograniczenie mocy i podwyższone spalanie.
  • Brak wskazań obrotomierza lub jego nieprawidłowe działanie.

Jeśli samochód nagle gaśnie i po chwili odpala bez problemu - to może być klasyczny objaw uszkodzenia czujnika położenia wału korbowego.

Co powoduje awarię czujnika położenia wału korbowego?

Do najczęstszych przyczyn usterki tego elementu należą:

  • Uszkodzenie wiązki elektrycznej (przerwanie przewodów, zwarcia).
  • Korozja lub zabrudzenie wtyczki i czujnika.
  • Awaria tarczy pomiarowej, współpracującej z czujnikiem.
  • Przegrzanie silnika, które może negatywnie wpłynąć na elektronikę.

Warto dodać, że niektóre modele samochodów są bardziej podatne na tego typu problemy - np. starsze jednostki diesla często mają czujniki magnetyczne, które są bardziej trwałe, ale mniej precyzyjne niż nowoczesne czujniki Halla.

Naprawa czujnika położenia wału korbowego - czy to kosztowna usterka?

Na szczęście wymiana czujnika położenia wału korbowego nie jest skomplikowana ani kosztowna. Cena nowej części zaczyna się od kilkudziesięciu złotych, a koszt robocizny zależy głównie od lokalizacji czujnika. W większości przypadków naprawa zajmuje nie więcej niż godzinę.

Jeśli więc twój samochód gaśnie bez wyraźnego powodu, a na desce rozdzielczej świeci się „check engine”, warto sprawdzić czujnik położenia wału korbowego. To może być szybkie i tanie rozwiązanie, które oszczędzi ci wielu problemów na drodze.

Renault Rafale E-Tech 300 – test wideo SUV-a plug-in z napędem 4x4Interia plINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?