Łańcuchy w Polsce - kiedy są obowiązkowe?

Zima to wyjątkowo wymagający okres dla kierowców, szczególnie w rejonach górskich, gdzie zalegający śnieg potrafi skutecznie utrudnić podróżowanie po stromych drogach. Z powodu stromizn i faktu, że nie wszystkie drogi w górach są zimą odśnieżane, zarządcy stosują znaki informujące o konieczności założenia (lub przynajmniej posiadania w bagażniku) łańcuchów przeciwśniegowych. Kiedy je stosować i o czym pamiętać jadąc z łańcuchami na kołach?

Łańcuchy w Polsce - kiedy są obowiązkowe?
Łańcuchy w Polsce - kiedy są obowiązkowe?123RF/PICSEL

Łańcuchy śniegowe montowane na koła samochodu kiedyś były zmorą kierowców z uwagi na skomplikowany sposób montażu czy konieczność ich dociągania po kilkuset metrach jazdy. Obecnie montaż większości łańcuchów jest stosunkowo prosty. Ich głównym zadaniem jest zwiększenie przyczepności pojazdu do nawierzchni pokrytej śniegiem lub lodem. Dzięki swojej konstrukcji, łańcuchy tworzą dodatkową warstwę między oponą a nawierzchnią, co przekłada się na lepszą kontrolę nad pojazdem i stabilniejszą jazdę. Mówiąc obrazowo - łańcuch “wgryza się” w śnieg zapewniając trakcję i lepszą przyczepność osi napędowej do podłoża.

Przepisy i regulacje - kiedy możemy, a kiedy musimy używać łańcuchów?

Polskie prawo drogowe bardzo precyzyjnie określa zasady stosowania łańcuchów śniegowych. Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, łańcuchy można zakładać wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem. Co ciekawe, złamanie tego przepisu może skutkować mandatem w wysokości 100 złotych. Z drugiej strony, jeśli nie zastosujemy się do znaku C-18 (nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych), możemy zostać ukarani mandatem w wysokości 200 złotych i otrzymać jeden punkt karny. W Polsce znak ten występuje oczywiście tylko w górskich rejonach, na przykład w Tatrach, ale za granicą, szczególnie w Alpach, a nawet w Czechach, tabliczki o konieczności używania łańcuchów są zdecydowanie bardziej powszechne.

Warto pamiętać, że niezastosowanie się do znaku może mieć swoje konsekwencje. Jeśli na przykład auto stoczy się ze stromej góry i uderzy w barierę, ubezpieczyciel nie wypłaci odszkodowania, jeśli łańcuchy nie były założone na koła.

Za znakiem C-18 trzeba na koła trzeba założyć łańcuchy.123RF/PICSEL

Jak rozumieć znak C-18? Informuje on o obowiązku założenia łańcuchów na co najmniej dwie koła napędowe. Warto pamiętać, że czasami pod znakiem może znajdować się dodatkowa tabliczka, która precyzuje, których pojazdów dotyczy nakaz. Z kolei znak C-19 oznacza koniec tego nakazu.

Jak jeździć z łańcuchami na kołach?

Zaleca się, by w trakcie jazdy z łańcuchami nie przekraczać 50 km/h, choć niektórzy producenci zalecają jazdę z jeszcze mniejszą prędkością. Należy pamiętać, że samochód z założonymi łańcuchami zachowuje się inaczej niż normalnie, co wymaga odpowiedniego dostosowania techniki jazdy.

Przed zakupem łańcuchów warto zajrzeć do instrukcji obsługi samochodu. Nie wszystkie pojazdy mają odpowiednią przestrzeń między oponą a nadkolem, która pozwala na montaż łańcuchów. W instrukcji znajdziemy również informacje o odpowiednim rozmiarze łańcuchów dla naszego auta.

Zaleca się, by w trakcie jazdy z łańcuchami nie przekraczać 50 km/h123RF/PICSEL

Właściwy montaż łańcuchów - krok po kroku

Pierwszym krokiem jest rozłożenie łańcuchów na ziemi przed kołem. Środkowa część powinna znaleźć się po wewnętrznej stronie koła, a cała konstrukcja powinna tworzyć półkole skierowane na zewnątrz. Po nałożeniu łańcucha na koło należy połączyć jego zewnętrzne części, pamiętając o tym, że tylny pierścień musi znajdować się po wewnętrznej stronie. Bardzo ważne jest odpowiednie napięcie łańcucha.

W przypadku łańcuchów z samonapinaczem proces jest nieco prostszy, gdyż nie wymagają one ręcznego napinania. Po założeniu łańcuchów zaleca się wykonanie krótkiej jazdy próbnej, która pozwoli sprawdzić poprawność montażu i wprowadzić ewentualne korekty.

Na które koła należy zamontować łańcuchy?

Przy wyborze łańcuchów kluczowe znaczenie ma dopasowanie ich do rozmiaru opon naszego samochodu. W przypadku samochodów z napędem na przednią oś, łańcuchy montujemy na koła przednie, natomiast w autach z napędem tylnym - na koła tylne. Samochody z napędem na cztery koła idealnie powinny mieć założone łańcuchy na wszystkich kołach, ale jeśli nie jest to możliwe, należy zamontować je przynajmniej na przedniej osi.

Driftowanie na parkingu skończył mandatem i punktami karnymiPolicjaPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas