Poprawnie dopasuj łańcuchy na koła
Artykuł sponsorowany
Łańcuchy na koła zapobiegają utracie panowania nad pojazdem i poślizgowi na ośnieżonej nawierzchni, dzięki czemu zwiększają bezpieczeństwo kierowcy oraz innych osób przemieszczających się po drodze. Pozostaje jednak pytanie, czym kierować się przy wyborze łańcuchów i jak dopasować je do kół samochodu?
Jak dopasować łańcuchy do kół?
Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę z dwóch kwestii. Po pierwsze, łańcuchy muszą być dopasowane do rozmiaru opon. Po drugie, choć łańcuchy nie są uniwersalne, to jeden komplet może pasować na opony w zróżnicowanych rozmiarach (często skrajnie różnych). Aby poprawnie dopasować łańcuchy śniegowe do kół, należy znać szerokość, profil opony i średnicę felgi. Producenci łańcuchów podają, do jakich rozmiarów pasuje dany model łańcuchów. W razie wątpliwości zawsze można zapytać sprzedawcę.
Zakładanie łańcuchów na koła
Łańcuchy należy zakładać na płaskim podłożu, przy czym przed wyruszeniem w trasę warto poćwiczyć montaż dla nabrania wprawy. Zwykle opasanie można założyć bez najeżdżania na łańcuchy, jednak po przejechaniu kilku metrów należy zatrzymać się i skorygować luzy. Wyjątkiem są łańcuchy śniegowe z systemem samonapinającym (np. Thule CS-10), które nie wymagają ręcznego dociągania. Łańcuchy najlepiej założyć na wszystkie koła. Jeżeli mamy tylko jedną parę, wówczas należy opasać koła znajdujące się na osi napędowej (czyli w samochodach z napędem na przód zakładamy łańcuchy na przednie koła).
Łańcuchy śniegowe a rodzaj samochodu
Łańcuchy przeciwpoślizgowe należy dobierać nie tylko do rozmiaru opon, ale również do rodzaju pojazdów. Zwykle producenci podają, do jakich samochodów pasuje dany model łańcuchów. Warto jednak wiedzieć, że łańcuchy z mniejszymi ogniwami (tj. 7 mm lub 9 mm) stosuje się do samochodów z niskim prześwitem za kołem, czyli zwykłych osobówek. Z kolei łańcuchy z dużymi oczkami (np. 16 mm) są przeznaczone do samochodów z napędem 4x4, dostawczaków, busów, vanów i SUV-ów. Przed zakupem opasania należy jednak sprawdzić rekomendacje producenta samochodu co do specyfikacji łańcuchów (wielkość oczek, średnica drutu).
Jakie łańcuchy na koła wybrać?
Najpierw warto sobie uświadomić, że źle dopasowane czy kiepskiej jakości łańcuchy mogą przeszkadzać w prowadzeniu samochodu lub zerwać się w czasie jazdy. Obie sytuacje są niebezpieczne, dlatego należy kupować wyłącznie łańcuchy certyfikowane z homologacją TÜV GS, Ӧ-NORM VR-5117. Warto zwracać uwagę na produkty uznanych marek (np. Thule, Inter Pack, Magneti Marelli, Taurus), ponieważ takie łańcuchy zwykle są wykonane z bardziej wytrzymałych materiałów (np. wzmacnianej stali manganowej). Ponadto markowe produkty często są bardziej praktyczne i wygodniejsze w użytkowaniu.
Przydatne rozwiązania stosowane przez producentów łańcuchów śniegowych:
- system samonapinający, dzięki któremu łańcuchy nie wymagają ręcznego dociągania;
- wzór diamentowy zapewniający stały kontakt łańcuchów z podłożem;
- automatyczny demontaż;
- boczne ogniwa do rozbijania lodu;
- obustronny montaż.
O czym pamiętać przed zakupem łańcuchów śniegowych?
Nawet jeżeli łańcuchy pasują do rozmiaru opon, to nie zawsze można je zastosować. W pojazdach z bardzo niskim prześwitem za kołem opasanie może uszkodzić samochód oraz utrudniać wykonanie skrętu. Stąd też łańcuchy śniegowe często są niedozwolone w samochodach sportowych. Co więcej, w niektórych autach można stosować łańcuchy, ale tylko przy wybranych rozmiarach ogumienia. Może się zatem zdarzyć, że po zmianie opon na szersze (np. z 205/55 R16 na 215/55 R16) łańcuchy trzeba będzie zostawić w domu. Należy mieć też na uwadze, że zgodnie z polskimi przepisami łańcuchów przeciwpoślizgowych można używać wyłącznie na nawierzchni pokrytej śniegiem i na drogach oznaczonych znakiem C-18.
Netografia
doan.com.pl, Dopasuj łańcuchy zimowe, https://www.doan.com.pl/dopasuj-lancuchy-zimowe-c-9_3154.html, Data odczytu: 05.01.2025 r.
konsument.gov.pl, Gdzie w Europie opony zimowe są obowiązkowe?, https://konsument.gov.pl/gdzie-w-europie-opony-zimowe-sa-obowiazkowe/, Data odczytu: 12.12.2024 r.
Artykuł sponsorowany