Klocki hamulcowe piszczą? To jasny znak
Piszczące hamulce mogą wynikać z kilku przyczyn. Układ hamulcowy, jako jeden z najczęściej wykorzystywanych w aucie, musi znosić ogromne przeciążenia, do tego poszczególne jego elementy są narażone na wysokie temperatury, korozję, kontakt z wodą oraz wieloma zanieczyszczeniami. Jak szybko zdiagnozować problem i ustalić przyczynę piszczących hamulców?
Spis treści:
Klocki hamulcowe w samochodzie, w zależności od stylu i miejsca eksploatacji, powinny wytrzymać przynajmniej kilkanaście, a najczęściej kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. W największej liczbie przypadków, gdy klocki zaczynają piszczeć, oznacza to nic innego, jak zbliżającą się konieczność ich wymiany. Niektórzy producenci klocków stosują zresztą w ich budowie taki rodzaj materiału, który zaczyna wydawać tego typu dźwięki właśnie wtedy, gdy klocek jest bliski zużyciu.
Co ciekawe, z uwagi na rodzaj materiału, z którego są wykonane, największą tendencję do piszczenia wykazują klocki metaliczne, stosowane zazwyczaj w autach sportowych.
Dlaczego klocki hamulcowe piszczą? Najczęściej chodzi o zużycie
Piski wydobywające się z hamulców to efekt wibracji, które pojawiają się, gdy klocek zetknie się z tarczą hamulcową.
Piszczenie klocków hamulcowych najczęściej wynika z ich nadmiernego zużycia. Gdy okładzina cierna się wytrze, metalowe elementy klocka zaczynają bezpośrednio ocierać o tarczę lub bęben hamulcowy. W wyniku tego kontaktu powstaje rezonans, który objawia się charakterystycznym piskiem. W takiej sytuacji należy bezzwłocznie wymienić klocki hamulcowe, aby uniknąć uszkodzenia tarcz i związanych z tym dodatkowych kosztów naprawy.
Piszczące klocki to może być efekt zanieczyszczeń
Piszczenie klocków hamulcowych może być również spowodowane obecnością zanieczyszczeń w mechanizmie hamulcowym. Zanieczyszczenia te zakłócają płynną pracę zacisku, prowadząc do częstego tarcia klocka o tarczę. W efekcie dochodzi do przegrzania okładziny ciernej, co nieodwracalnie zmienia jej strukturę. Problem ten występuje szczególnie wtedy, gdy podczas montażu mechanizm hamulcowy nie został dokładnie oczyszczony.
Aby rozwiązać ten problem, należy zdemontować, a następnie starannie oczyścić zaciski i jarzma klocków. Czynność tę warto wykonać jak najszybciej.
Ważne jest zwrócenie uwagi na czas trwania pisków podczas hamowania. Krótkotrwałe odgłosy są zazwyczaj spowodowane właśnie zabrudzeniami, które dostały się pomiędzy okładziny cierne klocków a powierzchnię tarczy. W takiej sytuacji problem powinien ustąpić po kilkukrotnym zahamowaniu.
Nierówne tarcze hamulcowe też mogą powodować piski
Aby nowe klocki hamulcowe działały prawidłowo i nie wytwarzały niepożądanych dźwięków, muszą być montowane na wysokiej jakości, równych tarczach. W przypadku niewielkich nierówności sytuacja nie jest jeszcze zła - tarcze i klocki powinny dopasować się do siebie po przejechaniu kilkunastu kilometrów. Jednak przy montażu nowych klocków na używanych tarczach zazwyczaj konieczne jest przetoczenie tarcz, czyli wyrównanie ich powierzchni.
Zaniechanie tego zabiegu, gdy jest on potrzebny, może prowadzić do widocznego spadku efektywności działania układu hamulcowego, a także konieczności ponownej wizyty poszczególnych jego elementów.
Kiedy okładzina cierna klocka przylega do tarczy całą powierzchnią, ciepło powstające podczas tarcia rozkłada się równomiernie. Natomiast gdy kontakt jest tylko częściowy (na przykład z powodu nierówności tarczy), może dojść do miejscowego przegrzania klocka. Wysoka temperatura zmienia właściwości okładziny ciernej, co w rezultacie powoduje charakterystyczne piski podczas hamowania.