Kierowcy Tesli hamują mniej. Potem muszą płacić nawet 800 zł
Niektórzy właściciele Tesli twierdzą, że hamulce w ich samochodach wytrzymują przebiegi rzędu 100 tysięcy kilometrów. Wynika to głównie z tego, że podczas hamowań uruchamiana jest rekuperacja, czyli proces odzyskiwania energii, a klasyczne hamulce pracują znacznie mniej intensywnie niż w zwykłych samochodach spalinowych. Jednak, jak mówi nam mechanik zajmujący się Teslami na co dzień, okazuje się, że mniejsze zużycie klocków to tylko połowa historii.

Spis treści:
System rekuperacji energii w Teslach i generalnie samochodach elektrycznych, jest oparty o silnika elektryczny, który działa jak generator przekształcający energię kinetyczną jadącego samochodu na prąd trafiający do akumulatorów. Dzięki temu kierowcy często mogą prowadzić pojazd praktycznie bez używania pedału hamulca, a tradycyjne hamulce włączają się głównie podczas gwałtownego zatrzymywania lub postoju na światłach.
Ile kosztuje usunięcie rdzy z hamulców w Tesli?
Może to zmniejszyć zużycie tradycyjnych hamulców nawet o 70 proc. Podczas gdy w zwykłych samochodach spalinowych klocki hamulcowe wymieniamy co 30-60 tysięcy kilometrów, w Teslach mogą teoretycznie służyć nawet ponad 100 tysięcy kilometrów. Jeden z właścicieli Modelu S z 2015 roku pochwalił się przejechaniem 181 tysięcy kilometrów na oryginalnych hamulcach, inny potrzebował pierwszej wymiany dopiero po 117 tysiącach kilometrów.
Fakt, że klocki hamulcowe oraz pozostałe elementy układu - zaciski, prowadnice, tarcze - nie są często wykorzystywane niekoniecznie musi być dobrą wiadomością. Z uwagi na wilgoć i zanieczyszczenia, na hamulcach zaczynają pojawiać się ogniska rdzy.
Marcin Banaszewski z centrum Tesla Approved Body Shop Wrocław, tłumaczy problem: "Z uwagi na rzadsze użycie hamulców raz na dwa lata należy przeprowadzić ich konserwację, którą zaleca producent pojazdu. Trzeba zdjąć zaciski i wyczyścić układ z zabrudzeń, wykonanie takiej operacji zajmuje około dwóch godzin". Koszt tej czynności w wyżej wspomnianym serwisie to około 800 zł.
Wymiana hamulców w Tesli
Właściciele Tesli z regionów, gdzie drogi są regularnie posypywane solą, mogą być zmuszeni do wymiany tarcz i klocków już po 65 tys. km z powodu korozji wewnętrznych klocków i ich przyklejenia się do zacisków. Zdarzają się przypadki takich, gdzie wymiana konieczna była już przy 50 tys. km.
Jak pozbyć się rdzy z hamulców w Tesli?
Firma zaleca częste dociskanie pedału hamulca, aby uruchomić mechaniczne hamulce, co wysusza klocki i tarcze, a także ściera ewentualne ogniska korozji. Rekomenduje również czyszczenie i smarowanie zacisków hamulcowych co rok lub co 12,5 tysiąca kilometrów dla kierowców mieszkających w regionach, gdzie drogi są posypywane solą. Nie można też zapominać o wymianie płynu hamulcowego co cztery lata, ponieważ jest on higroskopijny, czyli wchłania wilgoć i w efekcie traci skuteczność.
Nawet zaawansowane funkcje jak "Brake Disc Wiping", które mają utrzymywać hamulce w suchości, nie eliminują całkowicie ryzyka rdzy.