Ile napięcia powinien mieć akumulator po naładowaniu?
Rozładowany akumulator to problem, z którym mierzy się wielu kierowców, zwłaszcza zimą, kiedy “bateria” auta lubi się rozładować z uwagi wyższe obciążenie związane z niskimi temperaturami. Aby być pewnym tego, że akumulator po wyjęciu z auta i ładowaniu został prawidłowo doładowany, powinniśmy sprawdzić jego napięcie.
Ładując akumulator samochodowy trzeba pamiętać o kilku podstawowych zasadach, choćby tych dotyczących bezpieczeństwa. W czasie ładowania akumulator powinien być umieszczony daleko od jakichkolwiek źródeł ciepła, z uwagi na zagrożenie wybuchem spowodowanym przez ulatniający się w czasie ładowania wodór.
Kiedy wiadomo, że akumulator został poprawnie naładowany? W przypadku ładowarek elektronicznych o zakończonym procesie poinformuje samo urządzenie, dzięki odpowiednim wskaźnikom. Jeśli zaś ładujemy akumulator prostownikiem dobrze jest po zakończonym ładowaniu (nawet kilkanaście godzin, w zależności od stopnia rozładowania i pojemności akumulatora) sprawdzić jego napięcie.
Aby sprawdzić napięcie akumulatora wystarczy proste urządzenie zwane multimetrem. Jest to przyrząd pomiarowy służący do mierzenia różnych wielkości elektrycznych. Eksperci zalecają, by pomiarów multimetrem dokonywać w temperaturze pokojowej, bowiem może ona mieć wpływ na wynik pomiaru.
Aby zmierzyć napięcie akumulatora, należy najpierw ustawić multimetr na pomiar napięcia stałego (DC) w zakresie 20V. Kolejnym krokiem jest przyłożenie czerwonej końcówki do dodatniego bieguna akumulatora oraz czarnej końcówki do ujemnego bieguna. Interpretacja wyników jest następująca: akumulator w pełni naładowany pokazuje około 12,4-12,9V, częściowo rozładowany 12,0-12,4V, a wymagający ładowania poniżej 12,0V.
Podczas wykonywania pomiarów należy przestrzegać kilku zasad bezpieczeństwa: zawsze unikać zwarcia między biegunami akumulatora, nie dotykać metalowych części przewodów podczas pomiaru, sprawdzić czy przewody są w dobrym stanie oraz wykonywać pomiary przy wyłączonym zapłonie.
Istotne jest rozróżnienie między napięciem spoczynkowym a napięciem pod obciążeniem. Napięcie spoczynkowe mierzymy przy wyłączonym silniku i odłączonych odbiornikach prądu, natomiast napięcie pod obciążeniem sprawdzamy przy włączonym silniku lub podłączonych urządzeniach elektrycznych. W trakcie pracy silnika, przy sprawnym alternatorze, napięcie powinno utrzymywać się w zakresie 13,8V-14,4V, taki wynika pozwala stwierdzić, że napięcie jest prawidłowe do działania wszystkich odbiorników prądu na pokładzie.
Aby być pewnym uzyskanych wyników pomiaru najlepiej dokonać co najmniej kilka godzin po zakończonym ładowaniu.