Czy opony całoroczne mają symbol płatka śniegu?
Opony całoroczne stają się coraz bardziej popularne, a wszystko za sprawą sporej wygody i oszczędności, która wiąże się z brakiem konieczności sezonowej wymiany oraz przechowywaniem dodatkowego kompletu kół. Przed zakupem warto się dowiedzieć i dokładnie sprawdzić, czy na pewno dedykowane są one również do jazdy zimą i jaki symbol powinien się na nich znajdować.
Zdecydowana większość kierowców jest mylnie przekonana, że opony wielosezonowe dedykowane są do jazdy zarówno latem, jak i zimą. Jeszcze kilkanaście lat temu odróżnienie opon letnich od zimowych, a także od całorocznych, nie było prostym zadaniem, ale znacznie ułatwione zostało to przez Unię Europejską w 2012 roku, gdy wprowadzone zostały jednolite oznaczenia opon samochodowych. Od tej pory na ogumieniu dedykowanym do jazdy zimą znajduje się specjalny symbol, który potwierdza, że zostały one przetestowane pod kątem jazdy w trudnych i śnieżnych warunkach.
Początkowo oznaczenie to zarezerwowane było jedynie dla opon zimowych, jednakże od maja 2021 roku symbol ten znajduje się również na ogumieniu całorocznym. To niezwykle ważny fakt i wiedza, którą należy kierować się podczas wyboru nowego kompletu szczególnie wtedy, gdy planujecie zimą wyjechać poza granice kraju, a także jesteście częstymi bywalcami w górach.
3PMSF - czym jest ten tajemniczy skrót?
Brzmi co najmniej zagadkowo i o ile samo jego rozwinięcie może wam wiele nie wyjaśnić, to jestem przekonany, że sam widok i opis symbolu już na pewno. 3PMSF to Three-Peak Mountain Snow Flake, czyli płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich - to jedyna gwarancja, a zarazem potwierdzenie, że dany typ opony został przetestowany w wymagających zimowych testach, które przeprowadzane są na płaskim torze pokrytym ubitym śniegiem o maksymalnym nachyleniu 2°. Pokrywa śniegu składa się pierwszej warstwy o grubości co najmniej 3 cm oraz wierzchniej, która liczy około 2 cm. Temperatura powietrza na wysokości 1 metra musi mieścić się w przedziale od -2°C do -15°C, a temperatura śniegu od 4°C do -15°C. Same wyniki przeprowadzonego testu nie są jawne, więcej finalnie dowiadujemy się czy dana opona zaliczyła test, czy nie. Łącznie przeprowadzanych jest 10 prób, a w co najmniej 6 z nich zachowanie jej w porównaniu do opony wzorcowej musi być o około 25 proc. lepsze.
Płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich to gwarancja
Wiele modeli opon całorocznych zamiast wspomnianego wyżej symbolu płatka śniegu posiada oznaczenie M+S (mud and snow, czyli błoto i śnieg), jednakże nie jest to żaden rzeczowy certyfikat, a sama wiadomość od producentów, że typ bieżnika został zaprojektowany z myślą o jeździe właśnie po takiej nawierzchni. Może być ono jednak mylące dla kierowców, gdyż nie jest gwarancją odpowiedniej trakcji szczególnie na śniegu, ponieważ w żaden sposób nie zostało przetestowane. Myśląc o dalekich zimowych wojażach i trudnych warunkach atmosferycznych należy skupić się zatem na modelach opon wielosezonowych, które posiadają symbol 3PMSF. Oznaczenie to zapewnia maksimum skuteczności, bezpieczeństwa i przyczepności podczas jazdy na śniegu i lodzie.
Symbol ten jest szczególnie istotny, gdy wybieramy się poza granice Polski
Producenci opon samochodowych na różne sposoby starają się zwrócić uwagę kierowców stosując chwytliwe hasła jak chociażby AllSeason, 4Season, AllWeather, Weather Control czy CrossClimate. Wszystkie z nich, jak i również M+S, są jedynie podkreśleniem zamysłu ich stworzenia oraz kształtu bieżnika. Nie wzięły jednak udziału w żadnych testach zimowych, przez co nie są respektowane w wielu europejskich krajach. Oznacza to, że w państwach lub regionach, gdzie kierujący zobligowani są do sezonowej wymiany opon, nie będą one respektowane, co może wiązać się z nałożeniem mandatu karnego, a także zakazem dalszej jazdy. Ciekawym przykładem mogą być chociażby nasi zachodni sąsiedzi - w Niemczech jedynie do 30 września ogumienie z oznaczeniem M+S uznawane jest za zimowe, a po tej dacie konieczne jest stosowanie opon zimowych lub wielosezonowych z piktogramem płatka śniegu na tle trzech szczytów. Podobnie jest w wielu innych krajach członkowskich UE, gdzie wymóg taki dotyczy danego okresu w ciągu roku lub w sytuacjach, gdy drogi pokryte są śniegiem.
Oznaczenia opon mogą być różne. Warto zwracać na nie uwagę
Symbole, nazwy i piktogramy na oponach całorocznych mogą być zatem różne, jednakże tylko jeden z nich będzie gwarantem odpowiedniej przyczepności podczas jazdy zimą i zezwoli wam na jazdę we wszystkich krajach Unii Europejskiej w tym okresie. Poszukując nowego kompletu dedykowanego do jazdy przez cały rok, warto jest zwrócić na jego obecność szczególną uwagę.