Czy można dolać koncentrat do płynu chłodniczego? Odpowiedź może zaskoczyć

Niskie temperatury i różnica ciśnień mogą powodować, że zmienia się ilość płynu chłodniczego w układzie. Skutkuje to kontrolką na desce rozdzielczej albo w skrajnych sytuacjach przegrzewaniem się silnika. Warto jest co jakiś czas uzupełnić poziom, ale czy można dolać koncentrat do płynu chłodniczego?

Na rynku możemy znaleźć płyny do chłodnic samochodowych w dwóch formach: koncentraty lub gotowe płyny. Różnią się one ceną i oczywiście stężeniem. Koncentrat płynu chłodniczego należy oczywiście rozcieńczyć z wodą w odpowiednich proporcjach. Najlepiej robić to z wodą destylowaną lub przynajmniej przefiltrowaną, aby w układzie chłodzenia nie osadził się kamień. Zazwyczaj koncentrat mieszamy w proporcjach 1:1, ale zawsze trzeba sprawdzić instrukcję na opakowaniu, ponieważ proporcje mogą się różnić w zależności od producenta i zaleceń dla danego klimatu. Pamiętajmy, że im niższe temperatury, tym koncentrat powinien być mocniejszy, aby miał niską temperaturę zamarzania.

Reklama

Jak przygotować płyn chłodniczy z koncentratu?

Przede wszystkim trzeba stosować się do zaleconych proporcji. Jak już wspomnieliśmy powyżej, trzeba po prostu czytać instrukcje. Płyn przygotowany w nieodpowiednich proporcjach może zaburzyć właściwości chłodzenia oraz pozbawić ochrony przed zamarzaniem i korozją. Do roztworu używajmy wody destylowanej. Przed dolaniem płynu, należy jeszcze raz dokładnie sprawdzić poziom w układzie. Pamiętajmy, aby robić to na zimnym silniku, aby płyn nam "nie wykipiał" przy odkręcaniu korka. W większości samochodów, zbiornik na płyn posiada oznaczenia "MIN" i "MAX", a płynu powinno być tyle, aby znalazł się pomiędzy tymi oznaczeniami.

Wyciek pod autem? Lepiej sprawdź kolor i nie ignoruj plam

Czy można dolać koncentrat do płynu chłodniczego?

Nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Teoretycznie dolanie niewielkiej ilości samego "gołego" koncentratu do układu nie zaszkodzi, ale nigdy nie mamy pewności, w jakiej proporcji został przygotowany roztwór już obecny w układzie. Z jednej strony zbyt mała ilość koncentratu może spowodować przegrzewanie silnika i pojawienie się korozji. Uzyskany w ten sposób roztwór chłodniczy może nie uchronić płynu przed zamarzaniem. Z kolei zbyt duża ilość koncentratu w stosunku do ilości wody może sprawić, że silnik nie będzie się prawidłowo rozgrzewał co wygeneruje kolejne kłopoty. 

Większe zużycie paliwa i osadzanie się nagaru to początek kosztownych problemów, których przecież nie chcemy. Dodatkowo, może pojawiać się kłopot z niewystarczającym ogrzewaniem wnętrza. Dlatego dolewanie samego koncentratu do układu chłodzenia jest ryzykowne, aby nie zaburzyć proporcji. Zaleca się jednak, aby przed dolewką przygotować sobie nawet niewielką ilość roztworu (najprościej 100 ml koncentratu i 100 ml wody). Nawet jeśli musimy uzupełnić tylko trochę to zawsze mamy pewność, że zmieszaliśmy płyn w odpowiednich proporcjach. 

Co ile należy wymieniać płyn chłodniczy?

Przyjmuje się, aby wymieniać płyn chłodniczy co 2 lata. Są również na rynku preparaty o dłuższej wytrzymałości - nawet do 5 lat. Regularna wymiana zagwarantuje nam, że układ chłodzenia będzie działał prawidłowo, nie osadzi się w nim korozja, ani nie straci swoich właściwości.

Przed wymianą płynu chłodniczego należy dokładnie wypłukać cały układ (spuścić stary przepracowany płynu, zalać samą wodę demineralizowaną, zagrzać silnik do temperatury roboczej, wystudzić, wylać wodę i zalać nowy płyn). Taką operację można wykonać samodzielnie, ale należy pamiętać o odpowiedniej utylizacji starego płynu. Zawiera on bowiem szkodliwe dla zdrowia i środowiska substancje chemiczne, więc w żadnym razie nie wolno go wylewać do kanalizacji. Należy go oddać w odpowiednie miejsce, takie jak punkt zbiórki odpadów niebezpiecznych.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: płyn chłodniczy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy