Co to jest wariator i jak działa? Ile kosztuje jego wymiana?

Układ zmiennych faz rozrządu – wariator odgrywa kluczową rolę w dostosowywaniu pracy silnika do warunków jazdy. Wariator optymalizuje pracę zaworów silnika, co wpływa na lepsze osiągi, mniejsze zużycie paliwa oraz niższe emisje spalin.
Układ zmiennych faz rozrządu – wariator odgrywa kluczową rolę w dostosowywaniu pracy silnika do warunków jazdy. Wariator optymalizuje pracę zaworów silnika, co wpływa na lepsze osiągi, mniejsze zużycie paliwa oraz niższe emisje spalin.123RF/PICSEL

Co to jest wariator?

Jakie są objawy zużytego koła zmiennych faz rozrządu?

  • Spadek mocy - w przypadku uszkodzenia wariatora, zmiana fazy rozrządu może być niemożliwa, co prowadzi do spadku mocy silnika. Samochód może mieć problemy z przyspieszaniem, zwłaszcza przy wyższych obrotach.
  • Zwiększone zużycie paliwa - nieprawidłowo działający wariator prowadzi do niewłaściwej synchronizacji zaworów, co skutkuje spalaniem nieprawidłowej mieszanki paliwowej. To z kolei przekłada się wyższe zużycie paliwa.
  • Kontrolkę silnika - “check engine” może oznaczać wiele rzeczy, ale w wielu przypadkach chodzi właśnie o niewłaściwą pracę zmiennych faz rozrządu. Warto dokonać szerszej diagnostyki, może okazać się, że system wykrył usterkę w układzie rozrządu, w tym także w wariatorze.
  • Hałas podczas pracy silnika - zdarza się, że zużyte koło zmiennych faz rozrządu wydaje niepokojące dźwięki, takie jak stukanie lub chrobotanie, szczególnie przy wyższych obrotach.

Co ile trzeba wymieniać wariator?

Ile kosztuje wymiana wariatora w samochodzie?

Renault Rafale E-Tech 300 – test wideo SUV-a plug-in z napędem 4x4Interia plINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?