Biały dym z rury wydechowej oznacza kłopoty. Oto możliwe przyczyny
Widok białego dymu wydobywającego się z układu wydechowego to zwykle oznaka kosztownych problemów. Choć współczesne jednostki napędowe z zaawansowanymi systemami wtrysku paliwa zoptymalizowano pod kątem ograniczenia emisji, pojawienie się intensywnej białej chmury nigdy nie powinno być ignorowane.

Spis treści:
Warto pamiętać, że niewielka ilość białej mgiełki podczas zimnego rozruchu, szczególnie w chłodniejszych miesiącach, stanowi zjawisko całkowicie naturalne. Jest to po prostu para wodna powstająca w wyniku kondensacji wilgoci obecnej w układzie wydechowym. Charakterystyczną cechą tej nieszkodliwej emisji jest jej szybkie rozpraszanie się w powietrzu po opuszczeniu rury wydechowej.
Sytuacja wygląda zupełnie inaczej, gdy biały dym pojawia się permanentnie podczas jazdy na rozgrzanym silniku. Wówczas mamy do czynienia z symptomem wymagającym natychmiastowej reakcji, sygnalizującym potencjalnie poważną usterkę jednostki napędowej.
Biały dym w silniku Diesla
Właściciele samochodów z silnikiem wysokoprężnym powinni zwrócić szczególną uwagę na kolor i intensywność dymu. W przypadku jednostek Diesla biały dym często wiąże się z przedostawaniem się płynu chłodniczego do komór spalania. Pierwszym krokiem powinna być kontrola poziomu płynu w układzie chłodzenia.
Kolejnym podejrzanym jest samo paliwo. Olej napędowy zawierający nadmierną ilość cząsteczek wody, często spotykany na stacjach o wątpliwej reputacji, zwiększa wilgotność spalin i przyczynia się do tworzenia białego dymu. Kierowcy praktykujący tankowanie "od rezerwy po korek" narażają się dodatkowo na gromadzenie zanieczyszczeń z dna zbiornika, co może prowadzić do uszkodzenia wrażliwych elementów układu paliwowego.
Biały dym z rury wydechowej? To może być uszczelka pod głowicą
Najpoważniejszą i jednocześnie najbardziej kosztowną przyczyną białego dymu jest uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Ten element, znajdujący się między blokiem silnika a głowicą, odpowiada za szczelne oddzielenie układu smarowania od układu chłodzenia. Jego przepalenie lub pęknięcie prowadzi do przenikania płynu chłodniczego do komór spalania, gdzie zamienia się on w parę wodną widoczną jako biały dym.
Diagnostyka tego problemu nie nastręcza zwykle trudności. Charakterystycznym objawem jest tworzenie się "koktajlu mlecznego" na bagnecie do pomiaru poziomu oleju - substancji przypominającej kawę z mlekiem, będącej efektem zmieszania się oleju silnikowego z płynem chłodniczym. Równie niepokojącym symptomem jest obecność oleju w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodniczego.
Wymiana uszczelki pod głowicą to zabieg skomplikowany i kosztowny, wymagający demontażu głowicy silnika. W zależności od modelu pojazdu, cena takiej operacji może sięgać nawet 5 tys. zł. Mimo znacznych kosztów, zwlekanie z naprawą prowadzi zazwyczaj do jeszcze poważniejszych uszkodzeń, włącznie z zatarciem silnika spowodowanym niedostatecznym smarowaniem.
Dlaczego silnik kopci na biało?
Nieprawidłowe działanie zaworu EGR (recyrkulacji spalin) również może powodować emisję białego dymu. Ten element, odpowiedzialny za zmniejszenie emisji tlenków azotu poprzez zawracanie części spalin do komory spalania, przy uszkodzeniu często przyczynia się do ubytku płynu chłodzącego.
W przypadku pojazdów wyposażonych w instalację gazową LPG, biały dym stanowi zjawisko częste i naturalne, szczególnie podczas pracy na zimnym silniku. Wynika to z faktu, że około 15 proc. masy spalanego gazu zamienia się w parę wodną, intensyfikując to zjawisko w niskich temperaturach.
Co robić, gdy auto dymi na biało?
Pojawienie się białego dymu podczas jazdy na rozgrzanym silniku wymaga natychmiastowej reakcji. Pierwszym krokiem powinna być kontrola poziomu i jakości oleju silnikowego oraz płynu chłodniczego. Jeżeli zauważymy zmiany w konsystencji któregokolwiek z tych płynów eksploatacyjnych, najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie wizyta w warsztacie specjalizującym się w diagnostyce silników.