Ubytek płynu chłodniczego jest zapowiedzią awarii. Sprawdzasz jego stan?

Michał Janiszyn

Michał Janiszyn

Jadąc na wakacje warto zabrać ze sobą niewielką butelkę płynu chłodniczego na dolewkę. Pomóc może też zwykła woda.
Jadąc na wakacje warto zabrać ze sobą niewielką butelkę płynu chłodniczego na dolewkę. Pomóc może też zwykła woda.123RF/PICSEL
  • oleju silnikowego,
  • płynu hamulcowego,
  • płynu serwosterowania - mówiąc prościej płynu wspomagania kierownicy,
  • oleju ze skrzyni biegów (np. automatycznej)
  • płynu do spryskiwaczy

Jak rozpoznać czy to wyciek płynu chłodniczego?

Czy ubytek płynu chłodniczego jest zjawiskiem normalnym?

Dlaczego ubywa płynu chłodniczego z silnika?

  • Uszkodzenie uszczelki: Jedną z głównych przyczyn ubytku płynu chłodniczego jest uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Jeśli uszczelka jest uszkodzona, może dochodzić do wycieku płynu chłodniczego, który trafia do magistrali olejowej, co może prowadzić do pogorszenia smarowania elementów silnika oraz przegrzania silnika.
  • Przeciek w układzie chłodzenia może być też spowodowany uszkodzeniem przewodów, chłodnicy lub pompy wody. Innym powodem nieszczelności może być działanie kun i gryzoni, które mogą uszkodzić elementy układu chłodzenia. Szkody te mogą być trudne do wykrycia, ponieważ często występują w trudno dostępnych miejscach.
  • Powodem ubytku płynu w zbiorniku wyrównawczym może być też eksploatacja. Normalne zużycie płynu chłodniczego jest naturalne, ale jeśli ubytek jest nadmierny, może to sugerować problemy z układem chłodzenia, takie jak przecieki czy uszkodzenia.
  • Często do ubywania płynu chłodniczego przyczyniają się awarie mechaniczne - drobna kolizja, lub trafienie większym kamieniem może uszkodzić chłodnicę, która będzie przeciekać. Rzadziej zdarza się też uszkodzenie - na przykład pęknięcie lub rozszczelnienie - zbiornika wyrównawczego

Czy można dolewać płynu chłodniczego? Czym go zastąpić?

Czym może skończyć się jazda przy zbyt niskim poziomem płynu chłodniczego?

  • Przegrzewanie silnika: Brak odpowiedniej ilości płynu chłodniczego może prowadzić do przegrzewania silnika. Gdy temperatura silnika wzrasta, może dojść do uszkodzenia uszczelnień, uszkodzenia głowicy cylindrów lub nawet pęknięcia bloku silnika.
  • Spadek wydajności: Niski poziom płynu chłodniczego może wpłynąć na wydajność silnika. Silnik może działać mniej efektywnie, co prowadzi do spadku mocy i pogorszenia kultury pracy jednostki napędowej.
  • Biały dym z układu wydechowego: Uszkodzenie głowicy cylindrów lub uszczelki pod głowicą może spowodować, że płyn chłodniczy dostanie się do oleju silnikowego lub komory spalania, co może objawiać się białym dymem z układu wydechowego. Jeśli z tłumika wydobywa się biały dym, oznacza to, że czeka nas poważniejszy remont silnika.
  • Awaria pompy wody: Płyn chłodniczy jest niezbędny do smarowania pompy wody w układzie chłodzenia. Brak płynu może prowadzić do zatarcia pompy wody i jej całkowitej awarii.

Regularnie sprawdzaj stan płynu chłodniczego

Pędził ponad 200 km/h. Tłumaczył, że auto ma "500 koni pod maską"KPP w PiaseczniePolicja