Węzeł Karczemki już otwarty. Kosztował 267 mln zł

W Gdańsku oddano do użytku rozbudowany kosztem 267 mln zł węzeł Karczemki w ciągu obwodnicy Trójmiasta. To jedna z ważniejszych inwestycji drogowych w mieście - łącząca m.in. centrum Gdańska z lotniskiem i bardzo ułatwi komunikację w czasie Euro 2012.

W Gdańsku oddano do użytku rozbudowany kosztem 267 mln zł węzeł  Karczemki w ciągu obwodnicy Trójmiasta. To jedna z ważniejszych inwestycji drogowych w  mieście - łącząca m.in. centrum Gdańska z lotniskiem i bardzo ułatwi komunikację w czasie  Euro 2012.

Fizycznie węzeł Karczemki jest przejezdny już od kilkunastu dni. W niedzielę gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaprosił na jego teren dziennikarzy na uroczyste przekazanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie węzła. W spotkaniu wziął udział m.in. minister transportu Sławomir Nowak.

"To największa tego typu inwestycja w ostatnich latach w Polsce. Ta inwestycja jest bardzo ważna z punktu widzenia mistrzostw Europy, ale nie została ona zrealizowana na Euro, została wybudowana na lata, dla nas wszystkich" - powiedział Nowak przypominając "koszmar komunikacyjny" w postaci korków, które - przed rozbudową, bardzo często tworzyły się w okolicach węzła.

Reklama

Nowak dodał, że prowadzone w ostatnich latach w Gdańsku inwestycje drogowe, w tym rozbudowa węzła Karczemki czy dokończenie trasy W-Z, sprawią, że intensywność ruchu aut ciężarowych w centrum Gdańska może spaść nawet o 15 tysięcy samochodów na dobę.

Obecny na uroczystości dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Robert Marszałek zapowiedział, że jeszcze przed pierwszym gdańskim meczem rozgrywanym w ramach Euro 2012, który będzie miał miejsce 10 czerwca, przejezdna będzie obwodnica południowa miasta. "Z kolei na gwiazdkę tego roku będziemy mogli przejechać przez Wisłę mostem na wysokości Kwidzyna" - zapowiedział Marszałek.

Znajdujący się w ciągu obwodnicy Trójmiasta, a tym samym w ciągu trasy S6, węzeł Karczemki jest największą tego typu budowlą drogową w Polsce północnej. Ma on kształt czterolistnej koniczyny i pozwala na bezkolizyjny ruch we wszystkich kierunkach. W ramach rozbudowy węzła powstały w sumie cztery kilometry nowych dróg oraz 11 wiaduktów (część z nich już istniała, a w ramach rozbudowy została zmodernizowana). Wybudowano też kładkę dla pieszych nad obwodnicą.

Jak poinformował w niedzielę dziennikarzy Piotr Michalski rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA, współfinansowana z funduszy unijnych inwestycja kosztowała w sumie około 267 mln zł, z czego prawie 187 mln pochłonęła sama budowla. Resztę tej sumy stanowił m.in. koszt wykupu gruntów czy prace planistyczne. Budowa węzła rozpoczęła się w marcu 2010 roku. Wykonawcą była firma Budimex S.A.

Węzeł stanowi ważny punkt komunikacyjny zarówno dla mieszkańców Gdańska, jak i dla osób podróżujących z południa kraju w kierunku Półwyspu Helskiego. Przyjezdnym z głębi kraju węzeł pozwoli na szybkie - bezkolizyjne ominięcie miasta. Gdańszczanom - dzięki zakończonej w końcu 2011 roku budowie ostatniego odcinka trasy W-Z, zapewni z kolei szybki bezpieczny dojazd z centrum do obwodnicy, a co za tym idzie także do gdańskiego lotniska. Z tego ostatniego względu rozbudowa węzła i trasy W-Z były jednymi z najważniejszych inwestycji w Gdańsku przed Euro 2012.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: inwestycje drogowe | Gdańsk
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy