W tym roku "pęknie" 5 tys. km ekspresówek w Polsce. Drogowcy idą na rekord
W tym roku przybędzie w Polsce blisko 260 km nowych dróg. Oznacza to, że - pierwszy raz w historii - sieć dróg szybkiego ruchu w naszym kraju przekroczy próg 5000 km.
Od połowy grudnia do połowy marca trwa tzw. przerwa zimowa, w czasie której - zgodnie z przepisami - drogowcy mogą zejść z placów budowy. Nie oznacza to jednak, że w tym czasie w sprawie nowych dróg nic się nie dzieje.
Łagodna zima sprawiła, że prace budowlane na wielu odcinkach nie zostały zawieszone. Aktualnie drogowcy sprawnie uwijają się m.in. na:
- obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44,
- Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu S52,
- S7 Widoma - Kraków,
- A2 Mińsk Mazowiecki - Siedlce (woj. mazowieckie)
- A2 Swory - Biała Podlaska (woj. lubelskie),
- S3 Świnoujście - Dargobądz,
- S19 Rzeszów Południe - Babica (woj. podkarpackie),
- A18 w okolicach Olszyny,
- Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (odc. S6 Chwaszczyno - Żukowo),
- S16 Borki Wielkie - Mrągowo,
- S3 Bolków - Kamienna Góra Północ.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała już zimową przerwę. W tym czasie udostępniono do ruchu 10 odcinków nowych dróg o łącznej długości 160,2 km. Oprócz tego podpisano też dwie umowy na realizację odcinków o długości 16,9 km i ogłoszono dwanaście przetargów na budowę odcinków o łącznej długości 192,6 km.
Zimowa przerwa przyniosła więc szereg prac projektowych i przygotowawczych dotyczących np. wniosków o wydanie decyzji środowiskowych dla siedmiu odcinków (128,4 km) czy pozwoleń na realizację inwestycji drogowej dla pięciu kolejnych (128,4 km).
W ostatnim czasie odbyło się też szereg spotkań z potencjalnymi oferentami w przetargach na realizację odcinków dróg ekspresowych: S16, S17 i S19, S74, S7 oraz S11.
Przedstawiciele GDDKiA nie kryją, że nadchodzące miesiące będą "intensywne i pracowite". Na etapie realizacji znajdują się aż 92 zadania z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (o łącznej długości aż 1238,9 km). Prace dotyczą też 13 zadań o łącznej długości 105,3 km z Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Dobra wiadomość jest taka, że tegoroczne plany zakładają udostępnienie kierowcom blisko 260 km nowych dróg. Oznacza to, że pierwszy raz w historii, długość sieci dróg szybkiego ruchu przekroczy w Polsce próg 5000 km.
***