Via Carpatia się rozrasta. Kolejne kilometry drogi S19 w budowie
Budowa szlaku Via Carpatia nabiera tempa. Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, właśnie ruszają pracę nad kolejnymi odcinkami wyczekiwanej drogi. Wśród nich jest 30-kilometrowy fragment w woj. podlaskim oraz ponad 10-kilometrowa trasa na Podkarpaciu.
Szlak Via Carpatia już wkrótce stanie się jednym z najistotniejszych korytarzy transportowych, łączących Europę Północną i Południową. Na terenach naszego kraju trasa będzie miała około 700 km długości, a w jej skład wejdą m.in. odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19. Łącznie droga przebiegnie przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
Jak poinformowała GDDKiA, w dniu dzisiejszym przekazano wykonawcom m.in. plac budowy blisko 30-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim. Rusza także budowa 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 między węzłami Miejsce Piastowe i Dukla na Podkarpaciu.
W ramach wspomnianej wyżej inwestycji powstanie nowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 10,1 km, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Odpowiedzialna za budowę firma Strabag zobowiązała się ponadto do utworzenia węzła drogowego zlokalizowanego w rejonie miejscowości Dukla oraz zbudowania 20 obiektów inżynierskich. Wśród nich warto wymienić m.in. trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty. Droga zostanie także wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Odcinek realizowany jest w systemie Projektuj i buduj.
Na Podlasiu budowa rusza na dwóch odcinkach S19. Bielsk Podlaski - Boćki oraz Boćki - Malewice Pierwszy z nich będzie miał długość ok. 12,2 km, a w jego obrębie znajdzie się dwujezdniowa trasa, wybudowana w nowym śladzie na zachód od istniejącej DK19. W ramach inwestycji powstanie w sumie 11 obiektów mostowych w tym pięć wiaduktów nad drogą ekspresową, most zintegrowany z przejściem dla zwierząt, a także siedem przepustów skrzynkowych i dwa przepusty stalowe z blachy falistej.
Drugi odcinek o długości ok. 15,9 km przebiegać będzie nowym śladem na wchód od istniejącej DK19. Jego przedłużeniem będzie odcinek kończący się w Chlebczynie na terenie woj. mazowieckiego. W ramach tej inwestycji wybudowanych zostanie 10 wiaduktów, pięć mostów, przejście dla zwierząt dużych nad drogą ekspresową oraz sześć przepustów stalowych. Na obu odcinkach skomunikowanie terenów przyległych zapewnią drogi dojazdowe.
Jak podkreślają urzędnicy - dzięki budowie drogi ekspresowej S19 ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum miejscowości położonych wzdłuż istniejącej DK19. Obecnie duży ruch pojazdów powoduje znaczną uciążliwość dla mieszkańców - wypadki, hałas oraz spaliny. Nowa trasa skróci także czas przejazdu na osi północ-południe i zwiększy bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi.