Unijne miliony na billboardy o bezpieczeństwie pieszych

​Organizację ogólnopolskiej kampanii społecznej na temat bezpieczeństwa pieszych w ruchu drogowym zakłada projekt, którego umowę podpisał w czwartek szef MI Andrzej Adamczyk. Jego wartość to ponad 30 mln zł, z czego ponad 25 mln zł to dofinansowanie unijne.

Podczas gdy np. wiele przejść wymaga przebudowania, 30 milionów pójdzie na reklamy
Podczas gdy np. wiele przejść wymaga przebudowania, 30 milionów pójdzie na reklamyAdam BurakowskiReporter

Uroczyste podpisanie umowy o dofinansowanie dla projektu "Działania edukacyjne na rzecz poprawy bezpieczeństwa pieszych i ograniczenia nadmiernej prędkości pojazdów" odbyło się w czwartek w Centrum Unijnych Projektów Transportowych z udziałem kierownictwa Ministerstwa Infrastruktury oraz sekretarza Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Przed podpisaniem umowy minister Adamczyk podkreślił, że poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego to priorytet "każdego z nas". "Któregokolwiek uczestnika ruchu drogowego by nie zapytać, na pewno potwierdzi, że polskie drogi powinny być bezpieczniejsze" - mówił, dodając, że poprawę bezpieczeństwa na drogach jako jeden z priorytetów rządu Zjednoczonej Prawicy wskazywał w swoim expose premier Mateusz Morawiecki. "M.in. tym wydarzeniem potwierdzamy realizację tego priorytetu" - zaznaczył.Jak mówił, kierowcy często zapominają, że łamiąc przepisy stają się zagrożeniem nie tylko dla siebie, ale przede wszystkim dla innych. Podkreślił przy tym, że liczba poszkodowanych w wypadkach drogowych spada, ale nie na tyle, by powiedzieć, że jest to "spektakularny sukces". "Mamy nadzieję, że działania, które podejmujemy, wpłyną na poprawę tej sytuacji" - powiedział minister.

Jego zastępca Rafał Weber wskazał, że z raportu na temat stanu bezpieczeństwa drogowego w 2019 r. wynika, że w ubiegłym roku mieliśmy do czynienia z najmniejszą liczbą wypadków drogowych, rannych oraz ciężko rannych od 30 lat. "Bardzo mocno widać poprawę w ruchu drogowym, natomiast wciąż mamy wiele do zrobienia" - przyznał.P.o. dyrektora CUPT Joanna Lech podkreśliła natomiast, że projekt, którego umowę podpisano w czwartek, to już piąta inicjatywa związana z edukacją dotyczącą bezpieczeństwa drogowego. Pierwsza dotyczyła bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. Inny z projektów skierowany był do nauczycieli, którzy mieli przekazywać wiedzę w tym zakresie dzieciom i młodzieży. Najnowszy projekt zakłada m.in. przeprowadzenie ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej skierowanej do całego społeczeństwa."Grupą docelową jest całe społeczeństwo. Krajowa Rada planuje przeprowadzanie ogólnopolskiej kampanii informacyjnej, edukacyjnej w mediach różnego rodzaju - począwszy od internetu, żeby dotrzeć do tych najmłodszych odbiorców" - mówiła. Jak podkreśliła, na działania edukacyjne prowadzone przez sekretariat KRBRD wydano dotychczas ponad 80 mln zł, a kwota dofinansowania unijnego przekroczyła 60 mln zł."Wielokrotnie w tej sali podpisywaliśmy wiele ważnych umów inwestycyjnych (...). Podpisanie tej umowy to również podpisanie umowy na realizację inwestycji - w edukację" - podkreślił z kolei sekretarz Krajowej Rady Konrad Romik.Planowana kampania zakłada m.in. przygotowanie i emisję spotów reklamowych w radiu oraz telewizji. "Chcemy także, żeby w ramach projektu przygotowane były również narzędzia ewaluacyjne, gdyż wyciąganie wniosków z projektów edukacyjny jest naturalnym elementem tego działania" - dodał.Z raportu Komendy Głównej Policji wynika, że w 2019 roku do policji zgłoszono 30 288 wypadków drogowych. W porównaniu z 2018 rokiem ta liczba spadła o 1386 wypadków, czyli o 4,4 procent. W wyniku wypadków drogowych w ubiegłym roku zmarło 2909 osób, a 35 477 zostało rannych. Zgodnie z przedstawionymi danymi 87,6 proc. wypadków spowodowanych zostało przez kierujących, a jedynie 6,2 proc. - przez pieszych

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas