Tunel na Zakopiance zostanie zamknięty. Kierowców czekają utrudnienia

We wtorek 12 grudnia zostanie zamknięty tunel na Zakopiance pod Luboniem Małym. Na szczęście utrudnienia dla kierowców potrwają tylko kilka godzin.

Jutro tunel na Zakopiance zostanie zamknięty.
Jutro tunel na Zakopiance zostanie zamknięty.Jan GraczyńskiEast News

Jutro tunel na Zakopiance zostanie zamknięty

Tunel na Zakopiance jest częścią drogi ekspresowej S7 i jednocześnie wchodzi w skład Transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Zgodnie z przepisami, dla tuneli na tego rodzaju trasach konieczne jest przeprowadzanie co roku ćwiczeń służb ratunkowych. I to właśnie z tego powodu dojdzie do zamknięcia tunelu.

W ćwiczeniach wezmą udział strażacy, służby medyczne, a także pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem, Wydziału Zarządzania Kryzysowego Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego i Centrum Powiadamiania Ratunkowego. W czasie ćwiczeń ma zostać m.in. sprawdzona koordynacja działań różnych służb.

Zamknięty tunel na Zakopiance. Wyznaczono objazdy

Z racji prowadzonych ćwiczeń, kierowcy podróżujący Zakopianką, muszą spodziewać się jutro utrudnień. Jak poinformowała GDDKiA, tunel będzie zamknięty od godziny 10:00 do 14:00. W tym czasie trzeba będzie korzystać z wyznaczonych objazdów. Kierowcy jadący w kierunku Rabki na węźle Lubień zjadą na drogę wojewódzką nr 968 prowadzącą do Mszany Dolnej. Tam skręcą w prawo, na drogę krajową nr 28, którą dojadą do węzła Skomielna Biała i drogi ekspresowej S7. Z kolei auta zmierzające w stronę Krakowa na węźle Skomielna Biała mają zjechać na DK28, w kierunku Mszany Dolnej, a potem skręcić w lewo na drodze wojewódzkiej nr 968, którą dojadą do węzła Lubień.

Tunel na Zakopiance został otwarty przeszło rok temu

Otwarty w listopadzie zeszłego roku, liczący 2,06 km długości tunel na Zakopiance posiada dwie nawy, a każda z nich ma dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy. Dodatkowo w każdej nawie znajduje się 3-metrowy pas awaryjny. Wysokość tunelu wynosi natomiast 4,7 m. Warto także przypomnieć, że obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 100 km/h, a cały odcinek objęty jest nadzorem odcinkowego pomiaru prędkości.

W tunelu działa monitoring, na który składa się 26 kamer obrotowych, 30 kamer stałopozycyjnych i 114 kamer do wideodetekcji. Te ostatnie rejestrują obraz poprzez dwa obiektywy: obrazu widzialnego i termowizyjnego. Zadaniem systemu jest wykrywanie wszelkiego rodzaju nietypowych zachowań, jak np. jazda pod prąd czy zatrzymanie się samochodu, a następnie alarmowanie operatora. Centrum monitorowania tunelu pracuje 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.

W czasie drążenia tunelu nie obyło się bez problemów

Drążenie tunelu rozpoczęło się na początku marca 2017 roku, w Naprawie, od prawego, północnego korytarza. Prace prowadzone były 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Nie było przerw i postojów, a to wiązało się z występowaniem na górze naprężeń i odkształceń, które na bieżąco monitorowali eksperci. Na bieżąco również wykonywano obudowę wstępną, w tym spryskiwanie betonem ścian i przodków, by nie osypywał się materiał skalny.

W czasie prac pojawiły się jednak pewne problemy. Największym z nich było wielkie osuwisko, które uaktywniło się przy lewym korytarzu od strony południowej. Wtedy konieczne było czasowe wstrzymanie prac od tej strony. Konieczne było zabezpieczanie osuwiska betonowymi palami i przystąpiono do dalszego drążenia tunelu metodą podstropową, pod budynkiem wentylatorni. Ostatecznie prawa nitka tunelu została przebita w październiku 2019 roku. Drążone od północnej i południowej strony fragmenty lewego korytarza zostały połączone w kwietniu 2020 roku.

NBCR podsumowuje program E-VAN. Polskie elektryki trafią do produkcjiPaweł RygasINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas