Trasa S7 w Małopolsce - jak przebiega jej budowa

Niezbyt długie, ale ważne dla płynności ruchu odcinki drogi ekspresowej S7 powstają w Małopolsce. Są to chociażby węzeł Rybitwy – węzeł Igołomska oraz Lubień – Rabka Zdrój. W 2016 roku wszystkie prace przebiegały na tych inwestycjach zgodnie z planami i nie zostały przerwane 15 grudnia, kiedy rozpoczął się okres zimowy.

Wszystkie roboty ziemne, włącznie z nasypem drogi ekspresowej S7, nazywanej także Trasą Nowohucką, wykonano w 95 %. Na 74 % trasy położona jest warstwa wiążąca nawierzchni, na 13 % warstwa ścieralna nawierzchni. Skończona jest także przebudowa torów tramwajowych na ul. Igołomskiej. 

Wiadukt w ciągu ul. Nad Drwinią jest ukończony, pozostałe 11 obiektów (mosty i wiadukty) jest w trakcie realizacji, a wykonane prace są na poziomie od 50 % do 93 %. Największy i najbardziej okazały obiekt inżynierski czyli most na Wiśle wykonano w 81,5 %. Są to dwa równoległe obiekty o długości 706 m i 695,5 m, o ustroju nośnym sprężonym, z podwieszeniem w formie want i zespoloną środkową częścią przęsła podwieszonego. Będzie to najdłuższy most, nie tylko w Krakowie, ale i w Małopolsce. 

Reklama

Pylony dwusłupowe w kształcie litery "A" mają wysokość 61,9 m. Estakady prowadzące na obiekty były betonowane na rusztowaniach stacjonarnych, natomiast konstrukcje stalowe przęseł nurtowych o długości 200 m zostały zmontowane na estakadach i nasunięte podłużnie oraz opuszczone do odpowiednich wysokości. Następnie zamontowano wanty (liny), łącznie 64 sztuki dla dwóch nitek i równolegle betonowano segmenty żelbetowej płyty pomostu. Pod mostem przepływać mogą jednostki pływające nie wyższe niż 12,8 m. W obrębie pylonów trwa budowa umocnienia prawego brzegu Wisły w celu ochrony fundamentów. Rozpoczyna się malowanie podpór i ustrojów nośnych. Wykonywana jest instalacja elektryczna na obiekcie i kapy chodnikowe. Wykonawcą inwestycji jest firma Strabag.

Droga S7 od węzła Rybitwy do węzła Igołomska ma długość 4,5 km i stanowi część wschodniej obwodnicy Krakowa. Z autostrady A4 węzłem Bieżanów, zgodnie z Generalnym Pomiarem Ruchu wykonanym w 2015 r., przejeżdża do węzła Rybitwy ponad 21 tys. pojazdów/dobę i cały ten ruch kumuluje się na ul. Śliwiaka, tworząc spiętrzenia i zatory, szczególnie w porannych i popołudniowych godzinach szczytu. Po ukończeniu w lipcu 2017 r. tego odcinka S7 część ruchu przeniesie się na nowy odcinek drogi. W pewnym stopniu odciąży on też południową obwodnicę miasta i ul. Nowohucką, na których ruch jest bardzo duży.

Południowa obwodnica Krakowa A4, zgodnie z Generalnym Pomiarem Ruchu wykonanym w 2015 r. jest już bardzo obciążona. Średni dobowy ruch waha się od ok. 39 tys. do 64 tys. pojazdów na dobę. W stosunku do poprzednich pomiarów wykonywanych w 2010 r. czyli w okresie 5 lat ruch ten wzrósł prawie dwukrotnie.

Natomiast po drugiej stronie Krakowa trwa budowa S7 od Lubnia do Rabki Zdroju, która rozpoczęła się w 2016 r. Umowa na budowę S7 Skomielna - Rabka Zdrój i DK47 Rabka Zdrój - Chabówka została podpisana 31 marca 2016 r. z włoską firmą Salini, która na realizację drogi ma 22 miesiące od daty zawarcia umowy. W takim samym czasie ma powstać odcinek Lubień - Naprawa. Umowa z polsko-ukraińskim konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A z Warszawy i Korporacją ALTIS-HOLDING z Kijowa podpisana została 29 czerwca 2016 r. W czas budowy dla tych dwóch odcinków nie są wliczone okresy zimowe, od 15 grudnia do 15 marca. W przypadku odcinka tunelowego Naprawa -Skomielna okresy zimowe są wliczane do czasu realizacji inwestycji. Na ten odcinek umowa została podpisana także 29 czerwca 2016 r, a firma Astaldi z Rzymu ma go wykonać w ciągu 54 miesięcy od daty podpisania umowy.

Pod koniec grudnia 2016 r. prace nadal trwają na wszystkich 3 odcinkach drogi ekspresowej S7 od Lubnia do Rabki Zdroju. Na odcinku I Lubień - Naprawa realizowane są roboty ziemne: wykopy, kruszenie skał oraz profilowanie skarpy. Kontynuowane jest odhumusowanie trasy głównej i roboty strzałowe. Na MOP (miejscu obsługi podróżnych ) Lubień wykonywany jest nasyp, a na MOP Krzeczów prowadzone są prace ziemne przy wykopie i profilowaniu skarpy. Trwa przebudowa sieci wodociągowej i elektrycznej, kolidującymi z inwestycją.

Na odcinku II Naprawa - Skomielna prace koncentrują się przy północnym portalu tunelu: wykopy w gruntach skalistych, kruszenie materiału skalistego, zabezpieczenie skarpy tymczasowej gwoździami i siatkami, budowa kanalizacji deszczowej. Ponadto wymieniane są słupy linii energetycznej napowietrznej na odcinku od Jordanowa do Naprawy.

Na odcinku III Skomielna - Rabka Zdrój trwają prace przy budowie najdłuższej estakady (dł. 992 m) nad doliną w Skomielnej Białej. Są to roboty palowe i zbrojeniowe na podporach. Na estakadzie (425 m długości) nad potokiem Stachorówka, drogą krajową nr 28 i dwoma łącznicami węzła Skomielna oraz na łącznicach węzła Skomielna trwają roboty palowe na podporach. Na estakadzie w Rabce Zdroju (o długości 407 metrów) betonowane są przyczółki, na moście w Skawie prowadzone są roboty zbrojarskie, ciesielskie i betonowe. W ramach robót drogowych kontynuowano wykopy na węźle Skomielna oraz na odcinku drogi krajowej nr 7 w Rabce-Zdroju. Wykonywane są gwoździe gruntowe na skarpach w Skomielnej Białej, drogi technologiczne, zabezpieczane osuwiska, pompowana woda z podpór, budowane platformy robocze i grodzone wykopy.

Cały odcinek od Lubnia do Rabki to niecałe 17 km i chociaż średni dobowy ruch na tym odcinku drogi krajowej nr 7, nazywanej " Zakopianką", według Generalnego Pomiaru Ruchu wykonanego w 2015 r. wynosi 17 tys. pojazdów, to w okresach świątecznych, ferii, wakacji czy długich weekendów zwielokrotnia się. I niejednemu kierowcy zdarzyło się pokonywać ten odcinek przez godzinę czy dłużej. Dlatego tak bardzo oczekiwana jest szybka realizacja drogi ekspresowej S7 na Podhale. 

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy