To mogło skończyć się tragicznie. Rowerzysta się wywrócił i wpadł pod auto
Do niebezpiecznego zdarzania z udziałem rowerzysty i samochodu doszło na jednym rond w Zielonej Górze. Kamery miejskiego monitoringu nagrały, jak rowerzysta się przewraca i zostaje najechany przez jadący z za nim samochód.
Do zdarzenia doszło we wtorek wieczorem. 32-letni mężczyzna poruszał się elektrycznym rowerem. Chociaż rondo im. Jana Pawła II w Zielonej Górze wręcz otoczone jest drogami dla rowerów, mężczyzna jechał ulicą. Będą na samej tarczy ronda na śliskiej nawierzchni wpadł w poślizg, co zakończyło się upadkiem.
Jadący za rowerzystą kierowca Toyota Aygo na upadek cyklisty zareagował wyjątkowo niemrawo i doszło do potrącenia.
Całe zdarzenie zostało zarejestrowane przez kamery monitoringu. Najechanie wyglądało bardzo źle, jednak ostatecznie okazało się, że rowerzysta nie odniósł poważniejszych obrażeń. Zdrowie, a może i życie 32-latkowi uratował prawdopodobnie plecak służący do przewożenia jedzenia. To dzięki niemu rowerzysta nie został najechany przez Toyotę, ale popchnięty po asfalcie.
Przypomnijmy, że rowerzysta, również korzystający z roweru elektrycznego, ma obowiązek korzystać z drogi rowerowej, jeśli tylko ta istnieje. Warto przy tym zauważyć, że w świetle prawa rowerem jest rower elektryczny napędzany pedałami ze wspomagającym silnikiem elektrycznym o mocy do 250 W, którego moc spada stopniowo do 0, osiągając tę wartość przy prędkości 25 km/h.
Na rynku są również dostępne rowery ze znacznie mocniejszymi silnikami. Jeśli moc mieści się w zakresie 250 W - 4 kW (4000 W) w świetle prawa mamy do czynienia z motorowerem, który nie powinien przekraczać 45 km/h. Taki pojazd wymaga zarejestrowania i ubezpieczenia, a do jego prowadzenia potrzebne jest prawo jazdy kategorii B lub AM.
Z kolei rowery z silnikami o mocy ponad 4 kW w myśl przepisów są motocyklami. By nimi jeździć należy mieć prawo jazdy kategorii A, rower musi być zarejestrowany, posiadać OC i przechodzić okresowe badanie techniczne.
Rowerami z silnikami o mocy powyżej 250 W należy poruszać się po jezdni, nie wolno nimi wjeżdżać na drogi rowerowe.