Tak będzie powstawać droga ekspresowa nr 19
Niespełna 20-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 Lublin-Lubartów będzie priorytetem w ramach budowy części tej trasy między Lublinem a Białymstokiem - zapewnił w środę w Sejmie sekretarz stanu w resorcie infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz.
Rynasiewicz odpowiadał w Sejmie na pytanie posłów PSL Franciszka Jerzego Stefaniuka i Jana Łopaty dotyczące planów budowy drogi S19, biegnącej od Korycina przez Białystok, Lublin, Rzeszów do Barwinka. Gotowa jest na tej trasie m.in. obwodnica Lubartowa położonego o odległości około 20 km od Lublina w stronę Białegostoku. Ze względu na duże natężenie ruchu pilnie potrzebna jest budowa odcinka łączącego obwodnice Lublina i Lubartowa - argumentował pos. Stefaniuk, pytając kiedy będzie on zbudowany.
Rynasiewicz poinformował, że budowa części drogi S19 między Lublinem a Białymstokiem została wpisana do zaakceptowanego już przez rząd dokumentu implementacyjnego dla strategii rozwoju transportu do 2020 r. Jest umieszczona w tym dokumencie na pozycji 32. Na podstawie tego dokumentu MIR przygotowuje plan budowy dróg na lata 2014-2020, który jest już na ukończeniu, znajduje się obecnie w fazie oceny międzyresortowej. Po jej zakończeniu będzie poddany konsultacjom społecznym.
MIR zamierza podzielić budowę trasy S19 między Lublinem a Białymstokiem na kilka zadań i odrębnie potraktować odcinek Lublin-Lubartów. "Resort stoi na stanowisku wyodrębnienia zadania Lublin-Lubartów i potraktowania go w charakterze priorytetowym ze względu na natężenie ruchu i rozwiązanie problemów komunikacyjnych Lublina" - powiedział Rynasiewicz.
Rzecznik oddziału GDDKiA w Lublinie Krzysztof Nalewajko powiedział PAP, że dla odcinka S19 Lublin-Lubartów wydana już została w 2102 r. decyzja środowiskowa. Przeprowadzony w 2010 r. pomiar ruchu wykazał, że na wylotowej trasie z Lublina w kierunku Lubartowa porusza się ponad 21 tys. samochodów na dobę, czyli niewiele mniej niż na wylocie w kierunku Warszawy, gdzie niedawno oddano do użytku odcinek ekspresowej trasy S17.
W ciągu kilku tygodni oddana ma być do użytku północna obwodnica Lublina, którą będzie biegła trasa S17 prowadząca z Warszawy przez Lublin do Zamościa i wschodniej granicy państwa oraz trasa S19. Gotowe są już oba podlubelskie odcinki S17: na zachód do Kurowa oraz na wschód do Piask.
W październiku tego roku rozstrzygnięty został przetarg na budowę kolejnego fragmentu obwodnicy Lublina, od strony zachodniej, którą pobiegnie trasa S19 i wyprowadzi ruch w stronę Rzeszowa. Przetarg wygrała firma Budimex, która złożyła ofertę wybudowania blisko 10-kilometrowego odcinka drogi za 423,8 mln zł w ciągu 19 miesięcy, bez wliczania okresów zimowych.
W przyszłym roku mają być rozpisane wszystkie przetargi na poszczególne odcinki trasy S-19 między Lublinem a Rzeszowem.