Szykują się kolejne utrudnienia na A1

Na kolejne utrudnienia w ruchu napotkają podróżujący autostradą A1 w okolicach Radomska (Łódzkie). Są one związane z przygotowaniami do budowy odcinka "C" autostrady pomiędzy Kamieńskiem i Radomskiem, który powstanie w śladzie obecnej trasy.

Budowa A1 pod Częstochową
Budowa A1 pod CzęstochowąPiotr KamionkaReporter

O rozpoczęciu prac rozbiórkowych na wysokości Stobiecka Miejskiego będącym dzielnicą Radomska poinformował rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi Maciej Zalewski.

"Prace będą prowadzone zarówno na jezdni w kierunku Katowic, jak i na jezdni w stronę Łodzi. Łączna długość odcinka, który obejmie prace to 3 km. Apelujemy o ostrożność" - przekazał.

To kolejne utrudnienia, jakie w związku z budową A1 napotkają podróżujący tą trasą z Łodzi do Częstochowy i Katowic. W marcu i kwietniu rozpoczęły się roboty na odcinkach "D" od Radomska do granic woj. śląskiego oraz "A" - od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski.

Trasa będzie przejezdna przez cały czas trwania budowy, ale ruch odbywa się po jednej jezdni, na której wyznaczono trzy pasy ruchu: dwa w kierunku południowym i jeden w kierunku północnym. Obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h.

Budowę A1, która będzie realizowana w śladzie obecnej dk nr 1, podzielono na pięć części, z których cztery przebiegają przez woj. łódzkie.

Fragment "A" (od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski - 15,9 km) za 478,9 mln zł brutto zrealizuje konsorcjum firm Budimex - Strabag. Te same firmy za 573,1 mln zł brutto wybudują odcinek "C" (od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko - 16,7 km), a odcinek "D" (od Radomska do granicy z woj. śląskim - 7 km) za 338,25 mln zł brutto wykona firma PUT Intercor. Te fragmenty trasy, zgodnie z zawartymi kontraktami, mają być gotowe w 2022 r.

W ubiegłym tygodniu podpisano umowę z firmą Mirbud SA na budowę ostatniego brakującego odcinka "B" między Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem (24,2 km). Wartość kontraktu to 857 mln zł brutto. Wykonawca na realizację przedsięwzięcia ma 32 miesiące, w tym 10 miesięcy na projekt, resztę na roboty budowlane. W przypadku prac budowlanych wyłączone są okresy zimowe od 15 grudnia do 15 marca.

Realizacja całej inwestycji o kilka godzin skróci przejazd z Trójmiasta do południowej granicy kraju.

A1 jest jedyną polską autostradą o przebiegu południkowym, przecinającą całe terytorium kraju. Jednocześnie stanowi ona część Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz priorytetowego projektu "Autostrada Gdańsk-Brno/ Bratysława-Wiedeń". Po zakończeniu budowy trasa utworzy główny szlak komunikacyjny łączący Trójmiasto z Czechami w Gorzyczkach, prowadząc przez okolice Torunia, Łodzi i Katowic. Ma też ułatwić dostęp do polskich portów transportom z Czech, Słowacji czy Węgier, a w efekcie rozwój rodzimej gospodarki.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas