Rozstrzygnięto przetarg na budowę obwodnicy Łomży
Oprac.: Mirosław Domagała
Rozstrzygnięto przetarg na projekt i budowę 13-km odcinka obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61.
Oferta konsorcjum NDI (lider), NDI Sopot i B4 została uznana za najkorzystniejszą w przetargu na projekt i budowę zasadniczego, 13-km odcinka obwodnicy Łomży (Podlaskie): od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno z mostem na Narwi - podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
W przetargu startowało siedem podmiotów. Konsorcjum NDI, NDI Sopot i B4 zaproponowało za tę inwestycję kwotę 660 mln zł i była to najniższa cena. Najdroższą - 795,1 mln zł zaoferowało konsorcjum firm Unibep i Budrex. GDDKiA przewidywała na ten cel 971,3 mln zł.
Od wyboru przysługują teraz odwołania. Przetarg będzie również kontrolowany przez Urząd Zamówień Publicznych. Jeżeli nie będzie odwołań, GDDKiA chce rozstrzygnąć przetarg na początku 2022 r.
To ponowny przetarg na łomżyńską obwodnicę. Poprzedni wykonawca, włoska firma TOTO - jak przypomniała w informacji GDDKiA - doprowadził inwestycję do etapu wydania zezwolenia na jej realizację, ale - mimo wezwań - prac budowlanych nie zaczął. W maju 2021 r. GDDKiA rozwiązała umowę; nowy przetarg był ogłoszony w lipcu.
Drogowcy przypomnieli, że w ramach budowy 13 km zasadniczej części obwodnicy Łomży powstanie nowy most na rzece Narew. Będzie miał 1,2 km. Na całym odcinku planowane są trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ. Powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, dodatkowe jezdnie, ciągi piesze, rowerowe, ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe, przejścia dla zwierząt.
"W ramach zadania powstanie również nowy fragment jednojezdniowej drogi krajowej 64 na odcinku od węzła Łomża Północ do Elżbiecina o długości 6,96 km. Odcinek dk 64 będzie miał jedną jezdnię, skrzyżowania w postaci rond z istniejącą dk 61 w rejonie miejscowości Marianowo oraz z istniejącą drogą dk 64 w rejonie miejscowości Elżbiecin" - podała GDDKiA.
Nowy wykonawca tej inwestycji będzie musiał dokończyć prace projektowe, zoptymalizować wcześniej przeprowadzone, wykonać prace budowlane, uzyskać pozwolenie na użytkowanie wybudowanych dróg. Są też nowe, szczegółowe warunki i terminy związane z czasem realizacji poszczególnych etapów prac. Jednym z nich jest np. uruchomienie ruchu na jednej jezdni przyszłej drogi ekspresowej w terminie półtora roku od momentu podpisania umowy, co miałoby umożliwić ruch na tej drodze pod koniec 2023 r.
"Szybka i sprawna realizacja odcinka S61 stanowiącego obwodnicę Łomży sprawi, że ruch po Via Baltice, od grudnia 2023 r., będzie odbywał się bez większych problemów na całej jej długości. Natomiast budowa drugiej jezdni i zakończenie budowy odcinka od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno nastąpi w 2024 r." - podała GDDKiA.
Inwestycja jest realizowana z dofinansowaniem z UE z programu Infrastruktura i Środowisko.***