Rozkopią całą Polskę. W tych miejscach za kilka lat powstaną nowe obwodnice
Oprac.: Michał Domański
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała najnowsze informacje na temat postępu prac budowy obwodnic, przewidzianych w Programie budowy obwodnic na lata 2020-2030.
Spis treści:
Obwodnice w trakcie budowy
"W realizacji jest czternaście obwodnic o łącznej długości 109,7 km i wartości 1,9 mld zł" - napisano w komunikacie.
Jak informuje GDDKiA są to obwodnice:
- Wąchocka w ciągu DK42 (woj. świętokrzyskie),
- Smolajn w ciągu DK51 (woj. warmińsko-mazurskie),
- Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (woj. lubuskie),
- Gryfina w ciągu DK31 (woj. zachodniopomorskie),
- Lipska w ciągu DK79 (woj. mazowieckie),
- Suchowoli w ciągu DK8 (woj. podlaskie),
- Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie),
- Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie),
- Szczecinka w ciągu DK20 (woj. zachodniopomorskie) oraz Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie).
Na etapie realizacji są też cztery obwodnice z woj. wielkopolskiego:
- Żodynia w ciągu DK32,
- Gostynia w ciągu DK12,
- Grzymiszewa w ciągu DK72,
- Strykowa w ciągu DK32.
Ponad 700 km obwodnic w przygotowaniu
Obecnie ogłoszone jest jedno postępowanie przetargowe na realizację (w systemie Projektuj i buduj) około 6-kilometrowej obwodnicy Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (woj. wielkopolskie).
Z kolei dla blisko 16-kilometrowej obwodnicy Chrzanowa i Trzebini w ciągu DK79 (woj. małopolskie) w marcu br. GDDKiA ogłosiła przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i koncepcji programowej (STEŚ-R).
W przygotowaniu są obecnie 84 zadania o łącznej długości ponad 700 km. To m.in. obwodnica Lędzin w ciągu DK46 (woj. opolskie), gdzie opracowywane jest STEŚ-R, czy obwodnica Pilzna i Brzostka w ciągu DK73 (woj. podkarpackie).
Program budowy 100 obwodnic
Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe.
Głównym beneficjentem (PB100) są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek.
Rok temu Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Na realizację inwestycji, które będą finansowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, rząd przeznaczy 28 mld zł. Za realizację programu odpowiada GDDKiA.
***