Rozkopią całą Polskę. W tych miejscach za kilka lat powstaną nowe obwodnice

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała najnowsze informacje na temat postępu prac budowy obwodnic, przewidzianych w Programie budowy obwodnic na lata 2020-2030.

Program budowy 100 obwodnic
Program budowy 100 obwodnicGDDKiAInformacja prasowa (moto)

Obwodnice w trakcie budowy

"W realizacji jest czternaście obwodnic o łącznej długości 109,7 km i wartości 1,9 mld zł" - napisano w komunikacie.

Jak informuje GDDKiA są to obwodnice:

  • Wąchocka w ciągu DK42 (woj. świętokrzyskie), 
  • Smolajn w ciągu DK51 (woj. warmińsko-mazurskie), 
  • Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (woj. lubuskie), 
  • Gryfina w ciągu DK31 (woj. zachodniopomorskie), 
  • Lipska w ciągu DK79 (woj. mazowieckie), 
  • Suchowoli w ciągu DK8 (woj. podlaskie), 
  • Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie), 
  • Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie), 
  • Szczecinka w ciągu DK20 (woj. zachodniopomorskie) oraz Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie). 

Na etapie realizacji są też cztery obwodnice z woj. wielkopolskiego:

  • Żodynia w ciągu DK32, 
  • Gostynia w ciągu DK12, 
  • Grzymiszewa w ciągu DK72,
  • Strykowa w ciągu DK32.

Ponad 700 km obwodnic w przygotowaniu

Obecnie ogłoszone jest jedno postępowanie przetargowe na realizację (w systemie Projektuj i buduj) około 6-kilometrowej obwodnicy Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (woj. wielkopolskie).

Z kolei dla blisko 16-kilometrowej obwodnicy Chrzanowa i Trzebini w ciągu DK79 (woj. małopolskie) w marcu br. GDDKiA ogłosiła przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i koncepcji programowej (STEŚ-R).

W przygotowaniu są obecnie 84 zadania o łącznej długości ponad 700 km. To m.in. obwodnica Lędzin w ciągu DK46 (woj. opolskie), gdzie opracowywane jest STEŚ-R, czy obwodnica Pilzna i Brzostka w ciągu DK73 (woj. podkarpackie).

Program budowy 100 obwodnic

Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe.

Głównym beneficjentem (PB100) są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek.

Rok temu Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Na realizację inwestycji, które będą finansowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, rząd przeznaczy 28 mld zł. Za realizację programu odpowiada GDDKiA.

***

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas