Powstanie nowy system informacji drogowej

GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę na wykonawcę nowego systemu informacji drogowej, Krajowego Punktu Dostępowego. Konsorcjum firm: Qumak S.A. oraz Matic Sp. z o.o. za nieco ponad 2 mln złotych zbuduje system, który umożliwi sprawną wymianę danych o ruchu drogowym między zarządcami dróg w Polsce.

.
.Informacja prasowa (moto)

Planowane uruchomienie usługi dla użytkowników przewidziane jest na jesień 2017 r. Zakres obszarowy, z którego będą pozyskiwane dane, zostanie rozszerzony stopniowo w miarę wzrostu liczby podmiotów dostarczających dane.

Projekt budowy Krajowego Punktu Dostępowego do informacji o warunkach ruchu (KPD) stanowi istotny element wsparcia użytkowników dróg w zakresie przekazywania informacji o utrudnieniach, takich jak zablokowana droga, śliska jezdnia, trudne warunki pogodowe, pojazd jadący pod prąd oraz informacji o parkingach i Miejscach Obsługi Podróżnych przydatnych szczególnie kierowcom pojazdów ciężarowych. Stanowi on jedną z usług która będzie świadczona przez GDDKiA w ramach długofalowego programu "Krajowy System Zarządzania Ruchem" na terenie całego kraju.

Bezpośrednimi odbiorcami rezultatów projektu są zarządcy dróg na wszystkich szczeblach administracyjnych, służby ratownicze, komercyjni dostawcy i odbiorcy danych oraz media. Pośrednio dane będą przekazywane przez powyższe podmioty do podróżujących, zwiększając komfort i bezpieczeństwo podróży. Wychodząc naprzeciw wszystkim zarządcom dróg, którzy nie posiadają zaawansowanych systemów zarządzania ruchem i nie gromadzą automatycznie danych o utrudnieniach w czasie rzeczywistym, GDDKiA zrealizuje aplikację, której zadaniem będzie wizualizacja na podkładzie mapowym wszystkich utrudnień, wprowadzonych zarówno automatycznie jak i manualnie.

Wymiana informacji pomiędzy zarządcami dróg w Polsce oraz za granicą spowoduje polepszenie skoordynowanego zarządzania ruchem krajowym i międzynarodowym oraz dostarczenie wiarygodnej informacji w czasie rzeczywistym. Niniejszy projekt jest pierwszym etapem wdrażania idei tzw. "jednego okienka", w którym zarówno podmioty administracji publicznej jak i dostawcy usług i/lub aplikacji będą mogli uzyskać dane o utrudnieniach w skali kraju w czasie rzeczywistym.

Wszystkie składowe KPD będą wykonane w modelu usługowym z lokalizacją urządzeń w Centrum Przetwarzania Danych zapewniającym ciągłość działania i bezpieczeństwo informatyczne. Wszystkie wytworzone aplikacje będą dostępne przez przeglądarkę internetową, wykorzystując technologie przetwarzania danych w chmurze.

Schemat działania Krajowego Punktu DostępowegoInformacja prasowa (moto)

KPD realizowany jest w ramach projektów CROCODILE oraz CROCODILE 2 i dofinansowany ze środków unijnych. Prowadzony jest w międzynarodowym zespole złożonym z przedstawicieli 13 państw (Austria, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Grecja, Republika Federalna Niemiec, Włochy, Rumunia, Republika Czeska, Rzeczpospolita Polska, Węgry, Słowenia, Słowacja), którzy otrzymali 19 maja 2016 nagrodę International Transport Forum za ścisłą współpracę i wkład w rozwój interoperacyjnych usług ITS.

W kolejnych latach planowane jest rozszerzenie zakresu zbieranych i udostępnianych danych o ruchu w czasie rzeczywistym m.in. dozwolonych prędkości, czasów przejazdów, oczekiwaniu na przejściach granicznych, warunkach dostępu do mostów i tuneli.

Usługa KPD pozwoli na podłączenie co najmniej 140 dostawców danych i 250 odbiorców danych (jeden podmiot może występować w roli dostawcy Danych lub Odbiorcy Danych, lub w połączonej roli Dostawcy Danych i Odbiorcy Danych). GDDKiA wykona szkolenia dla Dostawców Danych i Odbiorców Danych z obsługi aplikacji umożliwiającej wprowadzanie i wizualizację danych dla pierwszych 45 podmiotów zainteresowanych dostarczaniem lub odbieraniem danych z KPD.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas