Powstanie nowy odcinek S74. Jest wniosek o ZRID
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację odcinka drogi ekspresowej S74 od Mniowa do Kielc. Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj od marca 2022 roku.
Uzyskanie decyzji ZRID pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych, a także procedury związanej z wyceną i wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę. Planowane zakończenie robót to II połowa 2025 roku. Koszt inwestycji wyniesie ok. 537,7 mln zł.
Odcinek S74 Przełom/Mniów - Kielce Zachód jest kolejną, po obwodnicy Opatowa, aktualnie realizowaną inwestycją w ciągu drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Inwestycja ma ogromne znaczenie nie tylko dla kierowców podróżujących tranzytem na trasie Łódź - Kielce - Rzeszów, ale kompleksowo rozwiązuje również problem dojazdu ze stref podmiejskich do Kielc.
Aktualnie droga krajowa nr 74, na wjeździe i wyjeździe z Kielc w stronę Mniowa i Miedzianej Góry, jest często zakorkowana, ponieważ ruch tranzytowy nakłada się na ruch lokalny. Nowy dwujezdniowy przebieg S74 sprawi, że mieszkańcy gmin Miedziana Góra i Mniów sprawnie dojadą do stolicy województwa. Droga ekspresowa S74 usprawni przejazd między województwami łódzkim, świętokrzyskim i podkarpackim. Mieszkańcy Kielc i województwa świętokrzyskiego docelowo zyskają bezpieczne i szybkie połączenie z węzłami autostradowymi na A1 i A2. Dzięki inwestycji poprawi się również bezpieczeństwo ruchu drogowego.
W ramach inwestycji zaprojektowany i wybudowany zostanie odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ok. 16,4 km, przebiegający przez teren gmin Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn. Droga na fragmencie ok. 400 m, począwszy od miejscowości Przełom, biec będzie istniejącym śladem DK74. Następnie odbije w kierunku południowo-zachodnim i poprowadzona po nowym śladzie skomunikuje się z łącznicą węzła S7 Kielce Zachód, wybudowaną w ramach obwodnicy Kielc.
Zadanie obejmuje budowę dwóch węzłów drogowych Mniów (na połączeniu S74 z istniejącą DK74) i Bugaj (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 748) oraz budowę obiektów inżynierskich. Zaprojektowano m.in. osiem wiaduktów drogowych, trzy mosty, pięć przejść dla zwierząt dużych (w tym trzy zintegrowane z mostami), 14 przejść dla małych i średnich. Zbudowane zostaną również urządzenia ochrony środowiska, drogi dojazdowe oraz Miejsce Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Przełom.
Od 2021 roku trwa realizacja w systemie Projektuj i buduj około 12-kilometrowej obwodnicy Opatowa w ciągu drogi ekspresowej S74 i DK9 z łącznikiem północnym w ciągu DK74 o długości ok. 3 km. W br. po uzyskaniu decyzji ZRID planowane jest rozpoczęcie robót budowlanych.
Dobiega końca procedura związana przetargiem na realizację przejścia drogi ekspresowej S74 przez Kielce, które w przyszłości połączy istniejący odcinek S74 Kielce - Cedzyna z realizowanym odcinkiem Przełom/Mniów - Kielce Zachód. To oznacza, że w 2026 r. kierowcy będą mieli do dyspozycji nieprzerwany ciąg ekspresowej trasy o długości ok. 28 km. W br. GDDKiA planuje ogłoszenie przetargów na realizację trzech kolejnych odcinków S74 w województwie świętokrzyskim.
***