Potrącenie na pasach. Czy na pewno starszych osób nie powinno się badać?
Projekt obowiązkowych badań dla kierowców-seniorów został odrzucony przez posłów Parlamentu Europejskiego. Oznacza to, że osobom po 60 roku uprawnienia wciąż będą nadawane dożywotnio. Czy eurodeputowani zagłosowali słusznie? Nagranie z potrącenia matki i dziecka w Obornikach budzi spore wątpliwości.
Parlament Europejski podjął decyzję ws. projektu obowiązkowych badań dla seniorów-kierowców. Plan zakładał, że kierowcy po 70. roku życia mieliby być kierowani na badanie potwierdzające ich zdolność do prowadzenia pojazdów - po zaliczeniu dostawaliby uprawnienia na kolejne 5 lat. Od 75. roku życia musieliby jednak zgłaszać się do lekarza co roku. Te założenia projektu zostały odrzucone. Argumentowano, że starsi kierowcy mogliby czuć się dyskryminowani, a dodatkowo ograniczono by w ten sposób ich zdolność do przemieszczania się.
Ze statystyk przedstawionych przez eurodeputowanych wynika, że starsi kierowcy są równie niebezpieczni co młodzi. Rzecz jasna z zupełnie innych powodów - młodzi z uwagi na brawurę, starsi z powodów zdrowotnych. Zdarzenie, do którego w czwartek, 7 marca w miejscowości Oborniki (woj. wielkopolskie), jest świetnym przykładem, dlaczego starsze osoby powinno się częściej badać.
Kierująca srebrnym Polo 77-letnia kobieta, poruszająca się z niewielką prędkością ul. Szymańskiego, nie dostrzegła zbliżającej się do przejścia dla pieszych kobiety z wózkiem. Kiedy matka z dzieckiem były już na przejściu, kierująca wciąż kontynuowała jazdę. Doszło do potrącenia. Kobieta uderzyła głową o maskę auta i osunęła się na ziemię, natomiast wózek upadł na bok. Poszkodowana 39-latka szybko się podniosła i ruszyła po dziecko.
Całe zdarzenie zostało nagrane przez kamerę monitoringu. Na miejsce zdarzenia zostało wezwane pogotowie ratunkowe, które przetransportowało do szpitala kobietę z dzieckiem. Policjanci natomiast przebadali kierującą Volkswagenem na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu - okazało się, że była trzeźwa. Zgodnie z taryfikatorem mandatów kierująca autem 77-latka powinna zostać ukarana grzywną w wysokości 2500 zł za potrącenie pieszego na pasach.
Pomysł regularnych badań dla starszych kierowców przepadł, ale posłowie jednak zgodni, że poszczególne kraje powinny podnosić świadomość wśród kierowców i zachęcać ich do tego, by regularnie badali swoje psychofizyczne zdolności do prowadzenia pojazdów. Poszczególne kraje Unii Europejskiej będą miały pełną autonomię, jeśli chodzi o wprowadzenie obowiązkowych badań. Ustalono, że minimalny ich zakres ma obejmować badanie wzroku oraz układu krążenia.
Poza seniorami omawiano także inne kwestie i zaproponowano kilka nowości. Europarlament opowiedział się m.in. za wprowadzeniem na terenie UE cyfrowego prawa jazdy czy rozszerzeniu zakresu szkoleń zmotoryzowanych m.in. o jazdę na śliskiej nawierzchni. Porozumiano się też kwestiach obowiązkowych badań lekarskich dla kierowców i umożliwienia prowadzenia samochodów nastolatkom.