Podpisano umowę na kolejny odcinek drogi S19
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała w piątek umowę na projekt i budowę 23 km drogi ekspresowej S19 na odcinku Lublin- Lubartów.
Projekt i budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku między Lublinem a Lubartowem ma kosztować 836 mln zł. Wykonawcą jest firma Mota-Engil Central Europe.
Trasa Lublin-Lubartów to najbardziej obciążony fragment drogi nr 19 w Lubelskiem i jedna z najbardziej obciążonych ruchem jednojezdniowych dróg w województwie. Dziennie przejeżdża tędy 25-30 tys. pojazdów, a w miejscowości Niemce niemal codziennie z tego powodu tworzą się zatory.
Podpisana w piątek umowa dotyczy zaprojektowania i budowy ok. 23 km dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, z rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa. Nowa trasa w znacznej części pobiegnie nowym śladem. Będzie omijać Lubartów od zachodniej strony, wykorzystując korytarz obecnej jednojezdniowej obwodnicy miasta. Ominie też od wschodu miejscowość Niemce i połączy się z istniejącym już węzłem Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina. Powstaną tu m.in. cztery węzły drogowe, wiadukty w ciągu dróg lokalnych, a także drogi obsługujące ruch lokalny.
Wykonawca ma 36 miesięcy na realizację inwestycji, w tym uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Do czasu robót nie wlicza się okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca. Droga ma być wybudowana do 2024 r. Koszt inwestycji to 836 mln zł.
W styczniu GDDKiA informowała, że w przetargu na projekt i budowę tego odcinka S19 wpłynęło 12 ofert. Najniższą cenę zaproponowała firma China State Construction Engineering Corporation Limited - 663,6 mln zł. "W trakcie prac komisji przetargowej oferta firmy z Chin została odrzucona z uwagi na rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Oferta była też niezgodna ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia (SIWZ), dodatkowo wykonawca nie przedłużył terminu związania ofertą" - podała GDDKiA w komunikacie prasowym. Przetarg w wygrała druga pod względem ceny oferta firmy Mota-Engil Central Europe.
Kolejne odcinki S19 w północnej części woj. lubelskiego (od węzła Lubartów Północ do granicy woj. mazowieckiego) o łącznej długości ok. 81 km są na etapie prac projektowych. Trwa obecnie opracowywanie koncepcji programowej dla sześciu odcinków tej trasy, w dwóch przypadkach - obwodnicy Kocka i obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego - chodzi o dobudowanie drugiej jezdni. GDDKiA zapowiada, że przetargi na wyłonienie wykonawców tych fragmentów S19 planuje ogłosić w tym roku. Dwa odcinki S19 w południowej części woj. lubelskiego są już trakcie budowy. W Lubelskiem trasa ta liczyć będzie w sumie około 200 km.
Droga ekspresowa S19 ma stać się główną trasą komunikacyjną na kierunku północ-południe we wschodniej części Polski.