Plaga przeładowanych "dostawczaków"

Na blisko 100 skontrolowanych pojazdów, 60 było przeładowanych. To wynik akcji ważenia "dostawczaków" przeprowadzonej w województwie lubelskim przez ITD i policję.

article cover
ITD

Lubelscy inspektorzy ITD razem z policjantami z komendy wojewódzkiej i z komend powiatowych przeprowadzili w poniedziałek, 6 sierpnia kontrole ważenia pojazdów dostawczych. Akcję przeprowadzono równolegle w siedmiu punktach województwa lubelskiego. Wyniki nie napawają optymizmem.

Na blisko 100 skontrolowanych pojazdów, 60 było przeciążonych. Kierujący otrzymali w sumie 65 mandatów karnych. Zatrzymano 17 dowodów rejestracyjnych.

Jazda przeciążonymi pojazdami jest jednym z najczęstszych naruszeń odnotowanych przez ITD. Ze statystyk Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie wynika, że w ubiegłym roku aż 87% skontrolowanych pojazdów było przeładowanych. Tegoroczny rekordzista przekroczył normy ładowności o 800% -  zamiast wymaganych 3500 kg ważył 8100 kg.

Warto podkreślić, że przeciążone pojazdy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo na drogach. Przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu powoduje znaczne wydłużenie drogi hamowania, zwiększa ryzyko utraty stateczności pojazdu podczas wykonywania manewrów zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. Ma także istotny wpływ na prawidłowe działanie układu kierowniczego, zawieszenia, ogumienia i powoduje znaczące zwiększenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery.

ITD

Przeciążanie pojazdów dostawczych stanowi również nieuczciwą konkurencję dla legalnych, licencjonowanych przewoźników wykonujących przewozy drogowe pojazdami ciężarowymi o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3500 kg.

Inspektorzy zwracają też uwagę na coraz powszechniejsze, nielegalne zaniżanie masy własnej pojazdów dostawczych. W trakcie poniedziałkowej akcji, po zważeniu jednego z samochodów dostawczych okazało się, że jego faktyczna ładowność wynosi zaledwie ok. 100 kg i to pod warunkiem, że kierowca nie zabierze pasażera.

ITD radzi, aby przed zakupem pojazd został zważony bez ładunku, ale z pełnym zbiornikiem paliwa i kierowcą. Umożliwi to określenie wielkości ładunku, który będzie można przewozić konkretnym pojazdem.

ITD
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas