Otwarto obwodnicę Radomia. Bliżej z Krakowa do Warszawy

Od piątku kierowcy mogą korzystać z blisko 25-kilometrowej obwodnicy Radomia, omijającej miasto po jego zachodniej stronie, znajdującej się w ciągu drogi S7. To kolejna zakończona inwestycja na dawnym Trakcie Krakowskim łączącym byłą i obecną stolicę Polski.

Droga miała być gotowa w listopadzie, ale udało się zdążyć przed wyborami / Fot: GDDKia
Droga miała być gotowa w listopadzie, ale udało się zdążyć przed wyborami / Fot: GDDKiaInformacja prasowa (moto)

Dzięki nowej drodze kierowcy jadący z Krakowa na północ kraju zaoszczędzą co najmniej kilkanaście minut, a w godzinach szczytu - nawet kilkadziesiąt.

Przez blisko 200 lat, wytyczony w czasach Królestwa Polskiego przez Dyrekcję Jeneralną Dróg i Mostów Trakt Krakowski prowadził z Warszawy przez Radom do Michałowic na ówczesnej granicy z Wolnym Miastem Kraków. Jego szlakiem biegła DK7 zastępowana sukcesywnie przez ekspresową S7, która na niektórych odcinkach znacząco odbiega od historycznego traktu.

Tak właśnie jest na oddanej do ruchu dwujezdniowej obwodnicy Radomia. Trasę poprowadzono po nowym śladzie, omijając po zachodniej stronie miasto. Bezpieczniej, krócej i bardziej komfortowo dla podróżnych. Mniej uciążliwie dla mieszkańców Radomia, którzy odetchną od ruchu tranzytowego i ciężarówek blokujących dotychczasowy miejski przebieg DK7.

Ekspresowa obwodnica Radomia płynnie włącza się w oddane wcześniej odcinki S7 przed i za miastem. Komunikację z siecią dróg umożliwiają cztery węzły: Radom Północ, Radom Zachód, Wolanów i Radom Południe. W ramach inwestycji wybudowano 27 obiektów mostowych, drogi dojazdowe, dwa miejsca obsługi podróżnych, nowy obwód utrzymania drogi, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa.

Fot: GDDKiAInformacja prasowa (moto)

Koszt robót budowlanych to ok. 728, 2 mln zł, z czego ok. 402 mln zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Lata realizacji 2015-2018 (projektuj i buduj).

Oddana dziś do użytku obwodnica Radomia to nie jedyny realizowany obecnie fragment S7 pomiędzy Warszawą i Krakowem. Od ubiegłego roku kierowcy korzystają z odcinka od obwodnicy Radomia do granicy województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego (ok. 22 km) i od Jędrzejowa do granicy z woj. małopolskim (ok. 20 km).

W 2020 roku zakończy się budowa odcinka od granicy województw do Skarżyska-Kamiennej (ok. 8 km). Kierowcy korzystają już niemal z połowy budowanego właśnie odcinka Chęciny-Jędrzejów (ok. 21 km).

Podpisano również umowy z wykonawcami odcinków od Szczepanowic do Nowej Huty (21 km) oraz na nowy wylot z Warszawy do obwodnicy Grójca (ok. 29 km), a w przygotowaniu jest ostatni fragment S7 od granicy woj. do Szczepanowic (24 km).

Kierowcy ukończoną ekspresową S7 z Warszawy do Krakowa pojadą pod koniec 2022 r., mniej więcej 200 lat od budowy pierwszych bitych odcinków Traktu Krakowskiego.

Budowa drogi S7Informacja prasowa (moto)
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas