Otwarto nowy węzeł na autostradzie A4
Kierowcy poruszający się autostradą A4 mogą korzystać już z węzła Korczowa. To ostatni na terenie Polski węzeł komunikacyjny umożliwiający zjazd z autostrady A4 przed przekroczeniem polsko-ukraińskiej granicy.
Kierowcy poruszający się autostradą A4 mogą korzystać już z węzła Korczowa. To ostatni na terenie Polski węzeł komunikacyjny umożliwiający zjazd z autostrady A4 przed przekroczeniem polsko-ukraińskiej granicy.
Jak poinformowała rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, węzeł powstał w ramach oddanego do ruchu w grudniu ub.r. odcinka autostrady A4 węzeł Przemyśl - Korczowa (granica państwa).
"Teraz wykonawca, grecka firma J&P Avax ukończyła budowę samego węzła. Stanowi on bezpośrednie połączenie autostrady A4 z istniejącą drogą krajową nr 4, przez co pozwala wybrać alternatywną drogę podróżowania zaraz po przekroczeniu granicy od strony Ukrainy" - zaznaczyła.
Węzeł Korczowa to dwupoziomowy węzeł typu trąbka z włączeniem do drogi krajowej nr 4 poprzez rondo.
Rarus dodała, że lokalizacja węzła będzie miała duży wpływ na rozwój terenów przygranicznych i powstawanie stref ekonomicznych. "Węzeł Korczowa będzie pełnił kluczową rolę w momencie, gdy oddany do użytkowania zostanie nowy terminal odpraw dla pojazdów osobowych na przejściu granicznym w Korczowej. Wówczas ruch pojazdów osobowych odbywał się będzie trasą główną autostrady A4, a ruch tranzytowy skierowany zostanie, poprzez węzeł Korczowa, na istniejący obecnie terminal odpraw" - podkreśliła.
Odcinek od węzła Przemyśl do Korczowej kosztował 818 mln zł. W ramach prac grecka spółka wykonała również m.in. ponad 11 obiektów inżynierskich, 16 przepustów dla małych zwierząt i płazów oraz wybudowała dwa Miejsca Obsługi Podróżnych. Odcinek autostrady jest wykonany w dwóch rodzajach nawierzchni: asfaltowej (16,7 km) i betonowej (4,7 km) - przy przejściu w Korczowej.
Na Podkarpaciu wciąż budowane są jeszcze dwa odcinki autostrady A4: od Rzeszowa do Jarosławia - trwa procedura wyboru nowego wykonawcy, z poprzednim GDDKiA zerwała kontrakt - oraz od Tarnowa (woj. małopolskie) do Dębicy (woj. podkarpackie) - ten odcinek ma być gotowy jeszcze w tym roku.
Cała autostrada A4 miała być gotowa na Euro 2012.
Podkarpacki fragment autostrady A4 jest częścią biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę trasy, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość autostrady A4 w Polsce wyniesie ok. 670 km.