Oto plan budowy dróg na lata 2014-2023

Projekt noweli ustawy o zasadach przygotowania inwestycji drogowych może jeszcze w styczniu trafić pod obrady rządu - powiedział PAP wiceszef MIR Zbigniew Rynasiewicz. Nowela ma pomóc inwestorom w terminowym wykonywaniu projektów drogowych.

"Projekt jest już po Komitecie Stałym Rady Ministrów i konsultacjach (społecznych - PAP). Mam nadzieję, że rząd zajmie się nim jeszcze w styczniu" - podkreślił we wtorek wiceminister infrastruktury i rozwoju.

Projekt noweli ustawy o zasadach przygotowania inwestycji w zakresie dróg publicznych zakłada, że decyzje środowiskowe dla inwestycji drogowych będą ważne osiem lat, a nie jak teraz maksymalnie sześć.

Regulacja ma ułatwić inwestorom terminową realizację projektów drogowych, współfinansowanych z pieniędzy unijnych na lata 2014-2020. Proponowane zmiany mają przyczynić się też do gospodarnego wydawania pieniędzy publicznych.

Reklama

Zapisy zawarte w projekcie umożliwią też zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej bez konieczności zmiany decyzji środowiskowej. Dotychczas przy zmianie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej niezbędna jest zmiana decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, nawet gdy nie dotyczyło to kwestii środowiskowych. To - według wiceministra - komplikuje całe postępowanie administracyjne, a potem sposób wykonywania inwestycji.

Obecne przepisy - jak wskazał - budziły niekiedy wątpliwości i powodowały trudności w ustaleniu jednolitej linii orzecznictwa w postępowaniach administracyjnych dotyczących przedsięwzięć drogowych. Rynasiewicz dodał, że przyszła nowela wyeliminuje najczęściej sygnalizowane wątpliwości, które utrudniały stosowanie dotychczasowej ustawy zarówno przez inwestorów, jak również przez organy administracji.

Poinformował ponadto, że 30 stycznia odbędzie się wysłuchanie publiczne ws. projektu dotyczącego programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023. Wówczas - jak podkreślił - zakończą się konsultacje społeczne ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, w tym m.in. samorządami. Wiceminister ocenił, że projekt mógłby trafić pod obrady rządu jeszcze w pierwszym kwartale br.

W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych. Na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2014-2023, MIR określiło wydatki z budżetu państwa na poziomie ok. 48,7 mld zł. Z tych pieniędzy mają być finansowane prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowa dróg, a także przedsięwzięcia zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nadal są prowadzone prace w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Limit wydatków na ich realizację wynosi 14,5 mld zł.

Autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki to jedne z inwestycji, które znalazły się w projekcie programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023.

Projekt przewiduje ponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Szczecin - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Goleniów - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa do granicy z woj. małopolskim, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałe inwestycje to budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: autostrady
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy