Nowy przetarg na 19 km drogi S61

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła ponowny przetarg na projekt i budowę ok. 19-km odcinka Podborze-Śniadowo drogi S61 Via Baltica. Ogłoszenie ukazało się w piątek; swoje oferty firmy mogą składać do 20 września br.

Czy teraz uda się wyłonić wykonawcę?
Czy teraz uda się wyłonić wykonawcę?Arkadiusz ZiółekEast News

To drugi przetarg na ten odcinek Via Baltica. W połowie maja GDDKiA odstąpiła od umowy z poprzednim wykonawcą (lider konsorcjum Rubau Polska). Jak tłumaczył PAP w ostatnich dniach dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA Wojciech Borzuchowski, mimo ponagleń, nie było odpowiednich efektów pracy wykonawcy, dlatego odstąpiono od umowy.

"Zadaniem nowego wykonawcy będzie zaprojektowanie i wybudowanie węzła Podborze na obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej (skrzyżowanie S8 z powstającą S61) oraz odcinka S61 od tego węzła do węzła Śniadowo (bez węzła). W sumie realizacja obejmie 19,4 km drogi ekspresowej S61 oraz 3 km drogi ekspresowej S8" - poinformował w komunikacie prasowym rzecznik GDDKiA Jan Krynicki. W rejonie Ostrowi będzie tzw. rozplot obu tych dróg ekspresowych.

Drogowcy przypominają, że w ramach zerwanej umowy, projekt odcinka Podborze-Śniadowo miał być gotowy jesienią 2018 r. Firma miała złożyć wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID), ale do tego nie doszło. Umowę zerwano bo - jak tłumaczy Krynicki - takie tempo prac oznaczało, że pozostałe terminy również nie będą dotrzymane. Inwestycja miała być gotowa pod koniec listopada 2020 r.

Od nowego wykonawcy GDDKiA oczekuje, że prace projektowe wraz z uzyskaniem decyzji ZRID, budowa drogi ekspresowej i uzyskanie pozwolenia na jej użytkowanie potrwają nie dłużej niż trzy lata i trzy miesiące od momentu podpisania umowy. "Zakładamy, że przetarg zostanie rozstrzygnięty do końca bieżącego roku" - poinformował Krynicki.

Oprócz wykonawcy odcinka Podborze-Śniadowo, GDDKiA w Białymstoku szuka firmy, która dokończy prace na 24-km odcinku S61 Via Baltica od obwodnicy Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku - wraz z obwodnicą Szypliszek. Trwa przetarg; firmy mogą się zgłaszać do 16 września. Jest ZRID dla tego odcinka.

Przyszła Via Baltica od Podborza do granicy z Litwą jest podzielona na kilkanaście odcinków, za realizację których odpowiadają oddziały GDDKiA w Białymstoku i Olsztynie. W Podlaskiem gotowa jest obwodnica Suwałk, trwa natomiast budowa drugiej jezdni już istniejącej obwodnicy Szczuczyna.

Oprócz brakujących wykonawców odcinków Podborze-Śniadowo i Suwałki-Budzisko, trwają prace przygotowawcze dla pozostałych fragmentów, za które odpowiada białostocka GDDKiA. Na odcinek Śniadowo-Łomża Południe wojewoda podlaski wydał już ZRID, zapowiedział także wydanie w najbliższym czasie takich decyzji na dwa kolejne odcinki.

Krynicki podał, że odcinek Podborze-Śniadowo jest jedynym spośród wszystkich odcinków Via Baltica, dla którego nie ma jeszcze wniosku o ZRID.

Inwestycje Via Baltica są dofinansowane z UE i budżetu państwa

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas