Na Śląsku drogi nie będzie. Będzie w Warszawie
Droga S3 Legnica-Lubawka zniknie z listy inwestycji planowanych do realizacji w 2013 r., a zastąpi ją budowa S2 między stołecznymi węzłami Puławska i Lubelska - zdecydował we wtorek rząd. S2 ma być przedłużeniem istniejącego już fragmentu obwodnicy Warszawy.
Zmiany wprowadzone przez rząd dotyczą listy inwestycji, które mają się rozpocząć jeszcze w tym roku. Lista jest jednym z elementów Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015.
Jak poinformowało we wtorek Centrum Informacyjne Rządu, odcinek S2 od węzła Puławska do węzła Lubelska jest ważną częścią południowego przebiegu obwodnicy Warszawy i stanowi przedłużenie oddanego do ruchu we wrześniu br. odcinka S2 od Konotopy do węzła Puławska. "Wprowadzone do Programu zmiany umożliwią jeszcze w 2013 r. uruchomienie pierwszych postępowań przetargowych" - zapowiedziano w komunikacie CIR.
Południowa obwodnica Warszawy ma połączyć autostradę A2 i planowaną do realizacji drogę ekspresową S17 z korytarzem transportowym w kierunku granicy z Białorusią. Ponadto nowy odcinek pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Warszawy.
S2 zastąpi na liście drogę S3 z Legnicy do Lubawki. Jednak budowa tego odcinka S3 jest ściśle uzależniona od inwestycji, jakie przeprowadzą po swojej stronie granicy Czesi. A Czesi poinformowali we wrześniu br., że budowa drogi ekspresowej po ich stronie może się rozpocząć najwcześniej w 2018 r.
Rząd nie chce całkowicie rezygnować z tej inwestycji. Liczy, że droga zdobędzie finansowanie z nowego instrumentu finansowego UE "Connecting Europe Facility" (CEF) jako inwestycja transgraniczna.
Zmiany w programie powodują, że na realizację inwestycji planowanych na ten rok potrzeba będzie więcej pieniędzy, niż wcześniej planowano. 37,63 mld zł na te inwestycje ma pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego oraz refundacji z budżetu UE.
To już kolejna zmiana programu przeprowadzona w tym roku. W czerwcu Rada Ministrów przyjęła listę inwestycji drogowych przewidzianych do realizacji w latach 2014-2020 - umożliwiło to ogłoszenie przetargów na budowę ponad 700 km nowych dróg ekspresowych. Na początku października rząd zaakceptował listę obwodnic, które mają być wybudowane w latach 2014-20. Na liście znalazły się obwodnice jedenastu miast.