Miało być 100 obwodnic do 2030 roku. Udało się już zbudować pięć
Program Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 powoli zbliża się do półmetka ram czasowych. Warto z tej okazji sprawdzić, jak idzie jego realizacja. Okazuje się, wielu powodów do radości nie ma.
Spis treści:
Co to jest Program Budowy 100 Obwodnic?
Program Budowy 100 Obwodnic został uchwalony przez rząd 13 kwietnia 2021. Zakłada on wybudowanie 100 dróg o łącznej długości 820 km. Ich koszt ma wynieść ponad 28 mld zł, pieniądze pochodzą ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, do którego wpływają m.in. środki z opłaty paliwowej i elektronicznego Systemu Poboru Opłat, a także dopłaty unijne.
Celem programu jest zwiększenie bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości sieci drogowej, poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrów miejscowości. Efektem wybudowania obwodnic będzie też czystsze powietrze i zmniejszenie hałasu.
Wybór obwodnic do realizacji odbywał się przy uwzględnieniu stanu prac przygotowawczych, natężenia ruchu, w tym ruchu ciężkiego, czy stanu bezpieczeństwa ruchu w miejscowościach liczonego poziomem wypadkowości i ofiarami wypadków.
Jak wygląda realizacja programu? Powstało już... pięć obwodnic
Jak obecnie, niemal na półmetku czasowym, wygląda realizacja programu? Okazuje się, że powodów do radości nie ma.
Obecnie, na koniec 2024 roku kierowcy mają do swojej dyspozycji zaledwie pięć obwodnic wybudowanych w ramach programu.
Pierwsza z nich to niemal dwukilometrowa obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51 (woj. warmińsko-mazurskie), która została udostępniona do ruchu w sierpniu 2022 roku. Od października tego samego roku kierowcy korzystają z obwodnicy Brzezia w ciągu drogi krajowej nr 25 (woj. pomorskie). Obwodnica o długości 8,5 km pozwala ominąć Brzezie od południowego zachodu, wyprowadzając ruch tranzytowy z centrum miejscowości.
Na kolejne trzy obwodnice wybudowane w ramach PB100 trzeba było poczekać aż do 2024 roku. Od czerwca kierowcy mogą korzystać z obwodnicy Grzymiszewa w ciągu drogi krajowej nr 72 (woj. wielkopolskie), a od sierpnia - z 3-kilometrowej obwodnicy Strykowa w ciągu drogi krajowej nr 32 (woj. wielkopolskie).
Najnowszą inwestycją, którą udostępniono kierowcom w grudniu, jest ponad 5-kilometrowa obwodnica Gryfina w ciągu drogi krajowej nr 31 (woj. zachodniopomorskie).
21 obwodnic znajduje się w budowie
W ramach PB100 w budowie jest 21 obwodnic o łącznej długości blisko 171 km (w tym 9 km rozbudowy) i wartości przekraczającej 3,3 mld zł. Chodzi o obwodnice:
- Dzwoli wraz z rozbudową DK74 na odcinku Janów Lubelski – Frampol (długość obwodnicy to 2,7 km, a łącznie z rozbudową DK74 to 12 km, wartość 190,4 mln zł, oddanie do ruchu w II połowie 2025 r.),
- Gorajca w ciągu DK74 (6,7 km, 119 mln zł, oddanie do ruchu w 2027 r.),
- Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (7,3 km, 78 mln zł, oddanie do ruchu w I połowie 2025 r.),
- Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29 (11,4 km, 305 mln zł, oddanie do ruchu w 2027 r.),
- Pułtuska w ciągu DK61 (19,8 km, 442,2 mln zł, oddanie do ruchu w I połowie 2025 r.),
- Lipska w ciągu DK79 (6,4 km, 110 mln zł, oddanie do ruchu w I połowie 2025 r.),
- II etap obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 (3 km, 152 mln zł, oddanie do ruchu w 2028 r.),
- Suchowoli w ciągu DK8 (15,1 km, 249,1 mln zł, oddanie do ruchu w II połowie 2025 r.),
- Sztabina w ciągu DK8 (4,2 km, 134,8 mln zł, oddanie do ruchu w II połowie 2025 r.),
- Białobrzegów w ciągu DK8 (3,4 km, 182 mln zł, oddanie do ruchu w 2028 r.),
- Kroczyc w ciągu DK78 (9,1 km, 162,3 mln zł, oddanie do ruchu w 2027 r.),
- Wąchocka w ciągu DK42 (11,7 km, 283,7 mln zł, oddanie do ruchu w I połowie 2025 r.),
- Gąsek w ciągu DK65 (3,2 km, 77 mln zł, oddanie do ruchu w 2027 r.),
- Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (5,9 km, 76,2 mln zł, oddanie do ruchu w II połowie 2025 r.),
- Gostynia w ciągu DK12 (17,3 km, 246,8 mln zł, oddanie do ruchu w II połowie 2025 r.),
- Żodynia w ciągu DK32 (3,3 km, 32,7 mln zł, oddanie do ruchu w I połowie 2025 r.),
- Szczecinka w ciągu DK20 (4,4 km, 106,6 mln zł, oddanie do ruchu w I połowie 2025 r.),
- Szwecji w ciągu DK22 (4,2 km, 60,7 mln zł, oddanie do ruchu w 2027 r.),
- Rusinowa w ciągu DK22 (4,5 km, 55 mln zł, oddanie do ruchu w 2027 r.),
- Wałcza w ciągu DK22 (13,3 km, 175,5 mln zł, oddanie do ruchu w 2028 r.),
- Stargardu w ciągu DK20 (4,5 km, 76 mln zł, oddanie do ruchu w 2027 r.).
15 obwodnic jest przetargu
Obecnie trwają postępowania przetargowe na realizację 15 obwodnic o łącznej długości ponad 136 km (w tym 12 km rozbudowy):
- Głogowa w ciągu DK12 o długości 18,5 km (woj. dolnośląskie),
- Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu DK12 o długości 7,3 km (woj. lubuskie),
- Kostrzyna nad Odrą w ciągu DK31 o długości 9,2 km (woj. lubuskie),
- Srocka w ciągu DK12/91 o długości 3,7 km (woj. łódzkie),
- Skaryszewa w ciągu DK9 o długości 5,1 km wraz z rozbudową DK9 Skaryszew - Iłża o długości 12,2 km (woj. mazowieckie),
- Pilzna w ciągu DK73 o długości 2,6 km (woj. podkarpackie),
- Jasła w ciągu DK73 o długości 9,7 km (woj. podkarpackie),
- Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73 o długości 13,4 km (woj. podkarpackie),
- Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 o długości 16,1 km (woj. pomorskie),
- Pradeł w ciągu DK78 o długości 2,4 km (woj. śląskie),
- Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78 o długości 13,1 km (woj. śląskie),
- Kamionnej w ciągu DK24 o długości 3,4 km (woj. wielkopolskie),
- Kołbaskowa w ciągu DK13 o długości 5,6 km (woj. zachodniopomorskie),
- Dobiegniewa w ciągu DK22 o długości 5,9 km (woj. lubuskie),
- Złocieńca w ciągu DK20 o długości 8 km (woj. zachodniopomorskie).
Ponad połowa obwodnic nie wyszła poza planowanie
GDDKiA informuje, że w przygotowaniu jest obecnie budowa aż 59 obwodnic o łącznej długości ok. 568 km. To oznacza, że jeszcze nie przystąpiono nawet do ogłaszania przetargów. W efekcie nie wiadomo, kiedy te drogi będą wybudowane.